25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

استقبال شیوخ و بزرگان قبایل لیبی از دخالت عربی برای مقابله با توسعه‌طلبی‌های ترکیه

جهان

شیوخ و بزرگان قبایل لیبی پنج‌شنبه 16 ژوئیه 2020 در اظهاراتی اختصاصی به شبکه العربیه با تاکید این که ترکیه خواهان تغییر دموگرافی (بافت جمعیتی) لیبی است خواستار وحدت کلمه میان مردم لیبی برای بیرون راندن «عثمانی‌های» استعمارگر از کشورشان شده و از دخالت مصری و عربی در مقابله با توسعه‌طلبی‌های ترکیه «عثمانی‌» در کشورشان استقبال کردند.

 این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر پنج‌شنبه در دیدار با شیوخ و بزرگان قبایل لیبی تاکید کرد که چنانچه مصر در لیبی دخالت کند چشم‌انداز نظامی به سرعت و به طور قاطعانه‌ای تغییر خواهد کرد.

السیسی ضمن اشاره به این که او برای دخالت مصر در لیبی به موافقت پارلمان مصر نیاز دارد، گفت که مصر برای جلوگیری از تبدیل شدن لیبی به کانون تروریسم به طور مستقیم در این کشور دخالت خواهد کرد.

رئیس جمهوری مصر در سخنرانی‌اش در کنفرانس شیوخ و بزرگان لیبی گفت که ارتش مصر از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه و آفریقا، اما ارتشی رشید است، و قاهره همواره از راه حل سیاسی در لیبی حمایت می کند.

السیسی با اشاره به این‌که ادامه اعزام مزدوران از سوریه به لیبی امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند، گفت که طرف‌های درگیر در لیبی به علت دخالت نیروهای خارجی که برخی طرف‌ها را در راستای منافعشان به کار می‌گیرند از اراده لازم برای اتخاذ تصمیم سیاسی برخوردار نیستند.

السیسی در ادامه تاکید کرد که مصر هیچ گونه مواضع مخالفت‌آمیزی علیه منطقه غرب لیبی ندارد اما در برابر هر گونه اقدامی برای پیشروی از خط سرت - الجفره دست بسته نخواهد ایستاد و برهم زدن امنیت و ثبات در منطقه شرق لیبی را نخواهد پذیرفت.

السیسی گفت: «در مقابل تهدید علیه امنیت ملی‌مان دست بسته نخواهیم ایستاد. خط‌های قرمز ما در لیبی دعوت به صلح است اما با تبدیل شدن لیبی به پناهگاهی امن برای کسانی که از چارچوب قانون خارج شده‌اند، مخالفیم».

رئیس جمهوری مصر نیز بر مخالفت کشورش با دخالت خارجی در لیبی تاکید کرد و گفت که تنها مردم لیبی هستند که درباره سرنوشت کشورشان تصمیم می‌گیرند و مصر به طور کامل از تمامیت و یکپارچگی ارضی لیبی حمایت می‌کند.

عبدالفتاح السیسی همچنین خطاب به مردم و شیوخ و بزرگان قبایل لیبی گفت:« وارد لیبی نخواهیم شد جز با درخواست مردم این کشور و تنها با درخواست همین مردم از آن خارج نخواهیم شد».

رئیس جمهوری مصر از فرزندان قبایل لیبی خواست تا به صف‌های ارتش ملی این کشور بپیوندند و حمل سلاح تنها در دست دولت و نه غیر از آن محدود شود. او گفت مصر آمادگی دارد فرزندان قبایل لیبی را برای سازماندهی ارتش ملی متحد لیبی آموزش دهد.

رئیس جمهوری مصر گفت که هدف اساسی تلاش‌های مصر در تمام زمینه‌ها در قبال لیبی فعال‌سازی اراده آزاد مردم لیبی برای آینده‌ای بهتر برای این کشور و نسل‌های آینده آن است.

در همین راستا تلویزیون رسمی مصر اعلام کرد که « شیوخ و بزرگان قبایل لیبی به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و نیروهای مسلح (این کشور) اختیار کامل را برای دخالت جهت دفاع از حاکمیت لیبی، دادند».

هیأت شیوخ و بزرگان قبایل لیبی برای انجام دیدارهایی با مسئولان مصری و اعلام حمایت مردم لیبی از دخالت مصر در لیبی برای مقابله با تجاوز ترکیه وارد قاهره پایتخت مصر شده بود.

شایان ذکر است پارلمان لیبی بامداد سه‌شنبه در تحولی جدید با اشاره به اهمیت تلاش‌های تنگاتنگ برای «بیرون راندن متجاوزان اشغالگر» ترکیه، اعلام کرد که به مصر اجازه دخالت نظامی در لیبی«برای حمایت از امنیت قومی» دو کشور را داده است.

پارلمان لیبی که مقر آن در طبرق در شرق لیبی است در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای مسلح مصر چنانچه تشخیص دهند خطری حتمی و قریب الوقوع امنیت دو کشور را تهدید می‌کند برای حمایت از امنیت ملی لیبی و مصر اجازه دخالت دارند».

مصر نیز پیش از این اعلام کرده بود که از دخالت نظامی برای دفاع از امنیت ملی‌اش دریغ نخواهد کرد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز در این راستا شهر سرت را «خط قرمز» توصیف کرده که نباید نیروهای الوفاق تحت الحمایه ترکیه از آن پا فراتر بگذارند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید