08
چهارشنبه, می
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 Wednesday 8 May 2024 29 شوال 1445

اروپا کانون شیوع کرونا شد

جهان

وزارت خارجه چین: شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند ویروس کرونا توسط سیا در سال ۲۰۱۵ تولید شده است

 

سخنگوی رسمی وزارت خارجه چین از وجود دلایل و مدارکی پرده برداشت که نشان می‌دهند آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) عامل اشاعه ویروس کرونا است.

ژائو لیجیان اعلام کرد، دلایلی وجود دارند که ثابت می‌کنند ویروس کرونا (کووید ۱۹) از سوی دانشمندان آمریکایی و با هدایت سازمان سیا در سال ۲۰۱۵ تولید شد و اشاعه یافت. در این راستا دانشمندان چینی در آرشیو خود مقاله‌ منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله «Nature Medicine» را فاش کردند مبنی بر اینکه دانشمندان آمریکایی توانسته اند نوع جدید ویروس کرونا را شناسایی کنند که تاثیری مستقیم بر انسان دارد. نویسنده مقاله مذکور تاکید کرده است که ویروس منبع «COVID-19» ویروس « SHC014» بوده که در خفاش‌ها یافت می‌شود و اساسا ویروسی پیشرفته است که با بدن انسان همخوانی دارد. خبر دیگر اینکه ویروس کرونا همچنان در حال گسترش در جهان است و با شتاب بیشتر، قربانی می گیرد.

(اتحادیه اروپا)

* ایتالیا

تعداد جان‌باختگان ناشی از ابتلا به بیماری «کووید۱۹» در ایتالیا به ۱۸۰۹ نفر رسید. مقامات ایتالیا اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۸ نفر دیگر در این کشور به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باختند. به این ترتیب تعداد جان‌باختگان به‌دلیل ابتلا به بیماری «کووید۱۹» در ایتالیا به ۱۸۰۹ نفر رسید. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا نیز ۳۵۰۹ نفر طی ۲۴ ساعت افزایش یافت. تعداد کل مبتلایان به کرونا در ایتالیا به حدود ۲۵ هزار نفر رسیده است.

* انگلیس

منابع رسمی انگلیسی از افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور به ۳۵ نفر خبر می‌دهند. وزارت بهداشت، درمان و مراقبت اجتماعی انگلیس از افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور به ۳۵ نفر خبر داد و افزود ۱۴ بیمار دیگر که تست ویروس کرونای آنها مثبت اعلام شد فوت کردند. این وزارت‌خانه همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا (کووید‌ــ۱۹) را در این کشور ۱۳۷۲ نفر اعلام کرده که این رقم در مقایسه با روز گذشته ۲۳۲ مورد افزایش داشته است. از سویی طبق مقررات جدید دولت انگلیس اگر کسی از دادن تست کرونا یا انجام قرنطینه خودداری کند ممکن است به جریمه نقدی یا حبس محکوم شود.

* فرانسه

فرانسه اماکن عمومی از قبیل رستوران‌ها و سینماها را بست. در این کشور ۹۹ تن بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا دستور داده است اماکن عمومی بسته شوند. ویروس کرونا در فرانسه از ۳۶۶۱ مورد در روز جمعه به ۴۴۹۹ مورد رسیده است.

* اسپانیا

پدرو سانچز، نخست‌وزیراسپانیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به مدت دو هفته در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. با اعلام وضعیت اضطراری در این کشور تردد عمومی در سراسر اسپانیا محدود شده و این محدودیت ممکن است بعد از دو هفته نیز تمدید شود. آمار مرگ و میر در این کشور در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا از ۱۹۰ تن گذشت. شمار مبتلایان هم به ۶۲۵۰ تن رسیده است.

* آلمان

رسانه‌های خبری آلمان از تصمیم دولت این کشور برای بستن مرزهای خود با اتریش، فرانسه و سوییس به منظور مقابله با ویروس کرونا خبر دادند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با بستن مرزها موافقت کرده و این تصمیم از دیروز دوشنبه اجرای شد. البته صادرات و واردات کالاها بین این کشورها همچنان جریان خواهد داشت. هدف اصلی از اجرای این طرح مهار ویروس کرونا و مقابله با کمبود کالاها در برخی مناطق مرزی آلمان عنوان شده است.

* مجارستان

سخنگوی دولت مجارستان اعلام کرد مردی ۷۵ ساله اولین قربانی بیماری «کووید۱۹» در این کشور شد.ش شمار مبتلایان در این کشور نیز به ۳۹ نفر رسیده است.

* هلند

دولت هلند اعلام کرد در راستای مقابله با شیوع کرونا مدارس و رستوران‌های این کشور را تعطیل می‌کند. تاکنون ۱۱۳۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در هلند ثبت شده که از این تعداد تاکنون ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

* روسیه

رئیس جمهوری روسیه، دستور داد یک کارگروه ویژه به ریاست شهردار مسکو به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا تشکیل شود. ولادیمیر پوتین، سرگئی سوبیانین شهردار مسکو را برای ریاست این کارگروه منصوب کرده است. روسیه ۶۳ مورد ابتلا به کرونا ویروس را ثبت کرده است. در این حال گفته می شود تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید۱۹» در قاره اروپا از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفت. بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت قاره اروپا اکنون به کانون اصلی شیوع ویروس جدید کرونا تبدیل شده است. کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس و آلمان از جمله کشورهای اروپایی هستند که میزان تلفات ناشی از ابتلا به کرونا در آنها بالا گزارش شده است. ویروس جدید کرونا تاکنون جان بیش از ۶۰۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته است. آخرین آمارها نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

(جهان عرب)

* بحرین

وزارت بهداشت بحرین از اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در این کشور خبر داد، بر اساس اعلام وزارت بهداشت بحرین، متوفی یک زن ۶۵ ساله و از مبتلایان به ویروس کرونا بود.

* عربستان

عربستان سعودی ادارات دولتی در این کشور را به جز دو بخش بهداشتی و امنیتی به مدت ۱۶ روز تعطیل کرد. وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد با ثبت ۱۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا مجموع مبتلایان در این کشور به ۱۱۸ نفر رسیده است.

* امارات

سقوط بازار سهام امارات همچنان ادامه دارد و سهام این بازار سه میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار از ارزش خود را از دست داد. سهام امارات در معاملات این هفته حدود ۱۳٫۱۷ میلیارد درهم (۳٫۵۸ میلیارد دلار) از ارزش بازاری خود را با وجود مشوق‌های دولتی در این کشور برای مهار آثار و تبعات گسترش ویروس کرونا از دست داد.

* قطر

مقامات قطر اعلام کردند تمامی پروازهای مسافری این کشور را از فردا چهارشنبه به حال تعلیق در می آورند، البته پروازهای باری و ترانزیتی از این امر مستثنی شده اند. همچنین تصمیم گرفته شده وسایل حمل و نقل عمومی متوقف شود. قطر ۶۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رسانده و بدین ترتیب شمار افراد مبتلا به ۴۰۱ تن رسیده است.

* کویت

وزارت بهداشت کویت از آلوده شدن ۱۱ نفر دیگر به کرونا ویروس در این کشور خبر داد. «عبدالله السند» سخنگوی رسمی وزارت بهداشت کویت اعلام کرد که در خلال ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که همه آنها از مسافرت برگشته بودند. بر این اساس آمار مبتلایان به بیماری «کووید ۱۹» در کویت به ۱۲۳ نفر رسیده که از این تعداد ۹ نفر بهبود یافته‌اند.

* لبنان

شورای عالی دفاع لبنان برای مقابله با کرونا در این کشور حالت فوق العاده و بسیج عمومی اعلام کرد. «محمود الاسمر» دبیر کل شورای عالی دفاع لبنان در نشست خبری از تصمیم این شورا برای درخواست از دولت در اعلام بسیج عمومی مبارزه با ویروس کرونا خبر داد.

* اردن

عبدالله دوم، پادشاه اردن به محض بازگشت از سفر خارجی به کشورش تست کرونا داد و نتیجه آن منفی اعلام شد. از سویی به دلیل شیوع کرونا ویروس دستگاه قضایی اردن تمامی فعالیت‌های خود را متوقف کرد. مشاوره‌های ازدواج نیز متوقف و درخواست‌هایی که از قبل انجام شده بود، به تعویق افتاد و عقد ازدواج نیز در منزل انجام می‌شود.

* فلسطین

اداره اوقاف اسلامی شهر قدس اشغالی از بسته شدن مسجدالاقصی و مسجد قبة الصخره به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.وزارت اوقاف وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی مراسم نماز جماعت در مساجد و مراسم مسیحیان در کلیساها برگزار نخواهد شد و مردم نماز و عبادات خود را منحصراً در منازل به جا آورند.

(قاره آمریکا)

* مکزیک

اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در مکزیک گزارش شد و وزارت بهداشت مکزیک هم موارد بیشتری از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داد و از مردم خواست مسائل بهداشتی را رعایت کنند. برخلاف خیلی از کشورها که اقدامات شدیدی را برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ کرده اند مکزیک محدودیت زیادی اعمال نکرده است.

* ونزوئلا

رئیس جمهوری ونزوئلا هفت ایالت از جمله کاراکاس، پایتخت را برای مقابله با گسترش کرونا ویروس قرنطینه کرد. نیکولاس مادورو اعلام کرد:‌ این قرنطینه از دیروز آغاز شده و شامل ایالت‌های لا گویرا، میراندا، کوخدس، زولیا، آپوره، تاچیرا و کاراکاس می‌شود.

* آرژانتین

رئیس‌جمهوری آرژانتین از بسته شدن مرزهای کشورش به منظور محدود کردن شیوع بیماری «کووید-۱۹» ناشی از کروناویروس به مدت ۱۵ روز خبر داد. آلبرتو فرناندز اعلام کرد: تمامی مرزهای آرژانتین به مدت ۱۵ روز بسته خواهند ماند.

(آفریقا)

* مصر

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد که بیش از ۱۹ هزار مبتلا به ویروس کرونا در مصر وجود دارد. این روزنامه نوشت که متخصصان دانشگاه «تورنتو» درباره اختلاف آمار میزان مبتلایان واقعی به کرونا ویروس در کشورهایی مانند مصر صحبت کرده‌اند و گزارش داده اند که شمار مبتلایان واقعی به کرونا در مصر ۱۹ هزار و ۳۱۰ مورد است.

* الجزایر

چهارمین مورد مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا در الجزایر و همچنین سه مورد جدید ابتلا به این ویروس به ثبت رسید و بدین ترتیب شمار افراد مبتلا به ۴۸ نفر رسید.

* لیبی

موسسه اوقاف لیبی اعلام کرد که برقراری نمازهای جماعت و جمعه در مساجد از نماز مغرب امروز دوشنبه متوقف خواهد شد.

* تونس

الیاس الفخفاخ، نخست وزیر تونس بعد از ثبت ۱۸ مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشورش اعلام کرد، یکسری اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتشار این ویروس در نظر گرفته که شامل بستن کامل همه مرزهای دریایی و تعویق انتخابات شهرداری‌ها می‌شود.

* مغرب

مقامات مغرب تصمیم گرفتند تمامی پروازهای بین المللی از مبدا و به مقصد این کشور را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآورند. وزارت بهداشت این کشور ۱۱ مورد جدید را به ثبت رسانده و بدین ترتیب شمار افراد مبتلا در مغرب به ۲۸ نفر رسیده و علاوه بر آن یک نفر نیز فوت کرد.

* سودان

وزیر آموزش عالی سودان از تعلیق آموزش در این کشور به مدت یک ماه به دلیل نگرانی‌ها از کرونا ویروس خبر داد. وی گفت که این تصمیم تمامی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، دانشکده‌ها و نهادهای وابسته به این وزارتخانه را شامل می‌شود.

(آسیا)

* ژاپن

وزیر اقتصد ژاپن اعلام کرد عواقب منفی ویروس کرونا برای اقتصاد، احتمال دارد بدتر از بحران مالی ۲۰۰۸ باشد. «یاسوتوشی نیشیمورا» خواستار اقدامات جدی برای محافظت از اقتصاد شد و گفت سیاست‌های مناسب باید در رابطه با مالیات اتخاذ شود. وی با اشاره به بحران مالی ۲۰۰۸ خاطر نشان کرد که لازم است اقداماتی در همان سطح بحران اتخاذ شود قبل از آنکه دیر شود. وزیر اقتصاد ژاپن با تاکید بر اینکه هیچ چیزی را نباید از بحث کنار گذاشت، از اتخاذ اقدامی حرف زد که می تواند به نفع مصرف کننده باشد، از جمله اینکه مالیات بر مصرف کاهش یابد.

* چین و کره جنوبی

همزمان با به صدا درآمدن آژیر قرمز ویروس جدید کرونا در اروپا، به نظر می‌رسد دو کشور شرق آسیایی چین و کره جنوبی در مهار شیوع این ویروس موفق بوده اند. کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش داد که در ادامه روند نزولی مبتلایان روزانه به ویروس «کووید۱۹» در این کشور، ۱۶ مورد ابتلای جدید ثبت شده است که از این میان البته فقط چهار مورد در داخل خاک چین رخ داده و مابقی ۱۲ مبتلا از خارج از این کشور آمده‌اند. از کره جنوبی هم که بعد از چین بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کووید۱۹ را در شرق قاره آسیا دارد خبر می‌رسد که روند کاهش تعداد مبتلایان روزانه به این بیماری ادامه دارد. رویترز هم به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کره جنوبی گزارش داد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید