28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

زمین امشب به مدت یک ساعت خاموش می شود

جهان

پویش ساعت زمین بزرگترین حرکت زیست محیطی جهان است که مصادف با نهم فروردین ماه سال ۹۹ است، تمامی نماد‌های شهری، چون برج ها، پل‌ها و مراکز معروف و مشخص چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خاموش می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری موج، امروز روزی است که به احترام و پاسداشت کره‌ی خاکی ما «زمین» یک ساعت چراغ‌های کمتری روشن می‌کنیم. همه از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه، به مدت یک ساعت خاموشی را آگاهانه انتخاب می‌کنیم تا پیام حفاظت از زمین را به یکدیگر گوشزد کنیم.

 

در چنین سال متوالی در جهان آخرین شنبه ماه مارس به عنوان ساعت زمین یاد می‌شود، در این روز برای احترام به زمین در ساعتی مشخص در سطح شهر‌های جهان تمامی چراغ‌ها به مدت ۶۰ دقیقه خاموش می‌شوند.

در این روز که مصادف با نهم فروردین ماه سال ۹۹ است، تمامی نماد‌های شهری، چون برج ها، پل‌ها و مراکز معروف و مشخص چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خاموش می‌شوند.

طرح ساعت زمین به عنوان یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت هر ساله اجرا می‌شود. خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی دربارهٔ تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

«ساعت زمین» نخستین بار توسط روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷، زمانی مطرح شد که ۲.۲ میلیون نفر از ساکنان سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهر‌های دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد. بر همین اساس هر سال به این مناسبت شهر‌های ایران به این اقدام پیوستند و سیستم روشنایی خود را به مدت یک ساعت خاموش کردند.
* کرونا و ساعت زمین

اگر چه این رویداد بر پایه مشارکت فعال مردم بنیان نهاده شده، اما با شیوع ویروس کرونا در جهان، نحوه ی مشارکت در ساعت زمین نیز در سال جاری تحت تاثیر قرار گرفته است.

صندوق جهانی طبیعت در بیانیه ای اعلام کرد: حفظ سلامت همه ی مشارکت کنندگان و پرسنل ما، اولویت اصلی این نهاد است. کشورهای زیادی در جهان با شیوع ویروس جدید کرونا (بیماری کووید ۱۹) دست و پنجه نرم می کنند و ما از این بابت و از دست رفتن جان مردم عمیقاً غمگینیم.

این نهاد به همه مشارکت کنندگان توصیه می کند که تا امسال در خانه های خود به مشارکت در ساعت زمین بپردازند و از طریق فضای مجازی آن را پیگیری کنند. قطعا برای شرکت در این رویداد راه های زیادی وجود خواهد داشت.

امروز، شنبه (آخرین شنبه ماه مارس) از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ در هر نقطه ای از کره زمین قرار دارید با خاموش کردن حداقل یک لامپ، شما عضوی از این رویداد شده اید.

همچنین می توانید به صورت آنلاین و زنده، برگزاری این رویداد در جای جایِ کره زمین را پیگیری کنید.

ویروس کرونا با ادراک بیشتر این موضوع همراه بوده که گاه شرکت اجتماعات به ضرر انسان تمام می شود و این با روحیه اتحاد و همدلی و خونگرمی شرقی ها در تضاد است. اما در این برهه از تاریخ نیز مردم ایران زمین نشان دادند که با وجود تمام دوری ها دل هایشان به هم نزدیک است و به نام انسان با انسانیت همراهی می کنند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید