28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

مذاکرات روسیه و عربستان سر نگرفت، قیمت نفت کاهش پیدا کرد

جهان

قیمت نفت پس از آن‌که ترامپ از روسیه و عربستان سعودی خواست تا جنگ نفتی را کنار بگذارند و با هم بر سر میزان تولید به توافق برسند، افزایش یافته بود اما بدون آن‌که تولید نفت آمریکا کاهش یابد. اکنون بار دیگر قیمت نفت سقوط کرد و دستاورد یک روزه میانجی‌گری آمریکا بی‌ثمر ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن‌که قیمت نفت برنت در روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۴ فروردین / ۲ آوریل، ۲۱ درصد افزایش یافت، جمعه ۱۵ فروردین / ۳ آوریل در بازارهای جهانی با کاهش ۳,۲۷ درصدی به ۲۸ دلار و ۹۶ سنت رسید.

نفت اینترمدیت تگزاس هم پس از افزایش ۲۴,۷ درصدی در روز پنج‌شنبه ۴,۴۶ درصد کاهش یافت و با قیمت ۲۴ دلار و ۱۹ سنت در بازارهای جهانی معامله شد.

حتی با وجود افزایش قیمت نفت در روز پنج‌شنبه، امسال تقریباً ۶۰ درصد بهای نفت کاهش یافته است.

کاهش مجدد قیمت نفت نشانگر تردید بازار در این‌ است که اگر تولید آمریکا کاهش نیابد و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه خاتمه یابد، چنین کاهشی برای رویارویی با رکود اقتصادی عمیق ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و اقدامات مهارکننده آن و ایجاد توازن در بازار نفت کافی خواهد بود یا خیر.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که عربستان سعودی و روسیه می‌توانند تولید نفت را ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، میزان بی‌سابقه‌ای که ۱۰ تا ۱۵ درصد عرضه جهانی را شامل می‌شود. ترامپ گفت که هیچ پیشنهادی برای کاهش تولید نفت ایالات متحده ارائه نداده است.

عربستان سعودی رز پنج‌شنبه خواهان نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد غیرعضو آن (موسوم به «اوپک پلاس») شد و گفت هدف از این نشست دستیابی به توافق عادلانه برای ثبات در بازارهای نفت است.

تحلیلگران نیز گفتند ریاض و مسکو به‌دنبال مشارکت سایر کشورها به ویژه آمریکا هستند. آن‌ها می‌گویند دستیابی به کاهش دست‌کم ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تسط «اوپک پلاس» دشوار است.

هلیما کرافت، مسئول بخش بین‌الملل شرکت استراتژی کالا در بازار سرمایه (RBC) می‌گوید عربستان سعودی می‌تواند تولید نفت خود را حدود ۸,۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما احتمالاً تمایلی به آن ندارد زیرا می‌خواهد تولید گاز مرتبط خود را حفظ کند، در حالی‌که روسیه به احتمال زیاد به دنبال کاهش تحریم‌های آمریکاست.

یک مقام‌ بلندپایه آمریکا به رویترز می‌گوید واشنگتن از شرکت‌های نفتی داخلی آمریکا نخواهد خواست که تولید خود را کاهش دهند و همچنان در انتظار جزئیات کاهش برنامه‌ریزی شده تولید از سوی عربستان سعودی و روسیه است.

جیسون کنی، وزیر اول استان آلبرتا کانادا نیز به رویترز گفته است این استان که سومین ذخایر نفتی جهان را دارد برای پیوستن به هر پیمان جهانی بالقوه به‌منظور کاهش تولید نفت خام آماده است.

با وخیم‌تر شدن شیوع کرونا در جهان، تحلیلگران گروه سیتی، شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری آمریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش تقاضای نفت در جهان در سه ماهه دوم می‌تواند ۱۸ تا ۲۰ درصد یا ۱۸ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز باشد و این منجر به کاهش تولید پالایشگاهی بیش از دو میلیون بشکه در روز و رشد بی‌سابقه ذخیره نفتی حدود یک میلیارد بشکه در طی دو ماه می‌شود.

روز گذشته (پنج‌شنبه) دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه سخن ترامپ مبنی بر گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را تکذیب کرد و گفت این دو به‌تازگی هیچ گفت‌وگوی تلفنی نداشته‌اند.

ترامپ در توئیتر خود نوشته بود: «هم‌اینک با دوست خود محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که با رئیس جمهوری روسیه صحبت کرده است، گفت‌وگو کردم.»

روز پنج‌شنبه دن سالیون، سناتور جمهوری‌خواه در آمریکا به عربستان سعودی هشدار داد و گفت سعودی اگر نقشی سازنده در بازار نفت خام ایفا نکند، خواستار بازگشت تمامی نیروهای آمریکایی و سامانه‌های دفاع موشکی از این کشور خواهد شد و روابط راهبردی واشنگتن و ریاض نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

روز سه‌شنبه نیز تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس اعلام کرد که او و شماری از سناتورهای دیگر به سفیر عربستان سعودی در آمریکا در مورد بازی با قیمت نفت هشدار داده‌اند.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید