28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

اولین قطعنامه سازمان ملل برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صادر شد

جهان

در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان به رقمی بیش از ۱ میلیون نفر و افزایش شمار جان‌باختگان این بیماری به دست‌کم ۵۰ هزار نفر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر پنج‌شنبه ۲ آوریل اولین قطعنامه خود را در موضوع شیوع جهانی این ویروس صادر کرد.

 

این قطعنامه که توسط کشورهای سوئیس، اندونزی، سنگاپور، نروژ، لیختن اشتاین و غنا پیشنهاد شده است، بر همكاری بین‌المللی و چندجانبه‌ گرایی کشورها برای مقابله با کرونا همچنین بر «لزوم رعایت کامل حقوق بشر» و خودداری از «اعمال هرگونه تبعیض، نژادپرستی و بیگانه‌هراسی» در راه مقابله با این اپیدمی تاکید دارد.

قطعنامه سازمان ملل با وجود مخالفت برخی از کشورها همچون روسیه، درنهایت با رای موافق ۱۸۸ دولت از ۱۹۳ عضو این سازمان به تصویب رسید و موافقان آن بر نقش محوری سازمان ملل برای حل بحران‌های جهانی ناشی از شیوع کرونا بویژه بحران سلامت و اقتصاد تاکید کردند.

تلاش ناموفق روسیه برای لغو تحریم های جهانی
روسیه یکی از مخالفان قطعنامه جدید سازمان ملل بود. نماینده مسکو پیش‌نویس قطعنامه دیگری را به سازمان ملل ارائه کرد که در آن ضمن تاکید بر همکاری‌های جهانی برای مبارزه با این بحران، خواسته شده بود تا با توجه به شیوع جهانی کرونا و با هدف مبارزه موثرتر با آن، تحریم‌های بین‌المللی لغو شوند.

این پیش‌نویس که از حمایت چهار کشور جمهوری آفریقای مرکزی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا برخوردار بود درنهایت نتوانست به تصویب اکثریت اعضا برسد.

بنا بر آخرین آمار منتشر شده، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان به دست‌کم ۱ میلیون و ۱۵ هزار و ۸۷۷ نفر و شمار جان باختگان آن به ۵۳ هزار و ۲۱۸ نفر رسیده است. آمریکا، ایتالیا و اسپانیا همچنان بیشترین شمار مبتلایان در جهان را دارند و ایتالیا با ثبت ۱۳ هزار و ۹۱۵ مرگ، بیشترین شمار جان‌باختگان این بیماری را به خود اختصاص داده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید