19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

سازمان جهانی بهداشت در ژنو

جهان

مقامات سازمان جهانی بهداشت اتهامات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر جانبداری آن سازمان از چین را رد کردند و گفتند قطع کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان در زمان اوج همه‌گیری کووید ۱۹ کار درستی نیست.

 آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بودجه سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده ۴۰۰ میلیون دلار (بیش از ۱۰ برابر چین و بیش از دو برابر سایر اعضا) بودجه به سازمان جهانی بهداشت اختصاص داد. شامگاه گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به جانبداری از چین گفت دولت او کمک‌های مالی به این نهاد بین‌المللی را متوقف خواهد کرد. دونالد ترامپ گفت:

«ما پولی را که به سازمان جهانی بهداشت می‌دادیم معلق می‌کنیم. آنها می‌توانستند زودتر [درباره شیوع بیماری کووید ۱۹] اطلاع‌رسانی کنند. باید باخبر می‌شدند اما احتمالاً اطلاع نداشتند.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سخنانش گفت:

«آنها درباره مسائل زیادی اشتباه کرده‌اند. به نظر می‌رسد طرفدار چین هستند. این را بررسی خواهیم کرد.»

ضرورت همکاری با چین برای درک نحوه همه‌گیری
به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر هانس کلوگه مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا چهارشنبه ۸ آوریل/ ۲۰ فروردین در جمع خبرنگاران در پاسخ به اتهاماتی که رئیس جمهوری آمریکا متوجه سازمان جهانی بداشت کرده است گفت:

«ما هنوز در مرحله حاد همه‌گیری جهانی قرار داریم و الان زمان قطع کردن بودجه نیست.»

بروس آیلوارد، مشاور ارشد دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با دفاع از روابط این نهاد با جمهوری خلق چین گفت به‌دلیل شروع همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ از شهر «ووهان» همکاری با مقامات آن کشور برای درک بیماری و نحوه همه‌گیری بیماری مهم و ضروری بود. آیلوارد در جمع خبرنگاران گفت:

«در آغاز همه‌گیری بی‌اندازه دسترسی به هر اطلاعات ممکن و حضور در محل همه‌گیری و همکاری با مقامات چینی برای درک بیماری اهمیت داشت.»

مشاور ارشد دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران افزود:

«ما با سایر کشورهایی که مثل اسپانیا کانون همه‌گیری هستند همکاری تنگاتنگی داریم و این همکاری فقط مختص چین نیست.»

آیلوارد همچنین از توصیه سازمان جهانی بهداشت برای باز گذاشتن مرزها دفاع کرد و گفت چین برای شناسایی موارد ابتلا به کووید ۱۹ و غربالگری و قرنطینه مبتلایان و جلوگیری از سفر آنان تلاش زیادی به کار بسته است. در آلمان اثبات شده که اولین مورد ابتلا به کووید ۱۹ در مونیخ هنگام سفر یک مهندس چینی به آلمان اتفاق افتاد. در ایران هم گفته می‌شود که طلبه‌های چینی مقیم قم سبب شیوع این بیماری و سپس سرایت آن به تهران و گیلان شدند. در فرانسه هم نخستین مورد اثبات شده ابتلا به یک گردشگر چینی برمی‌گردد که در پاریس درگذشت.

بالا گرفتن انتقادها از چین در ایران
انتقاد از چین و متهم کردن آن کشور به ارائه اطلاعات غلط درباره همه‌گیری کووید ۱۹ در ایران هم سبب بروز اختلافاتی بین وزارت بهداشت و وزارت خارجه ایران شده است. یکشنبه گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، اطلاعات چینی‌ها درباره همه‌گیری کووید ۱۹ را یک «شوخی تلخ» نامید و گفت تکیه وزارت بهداشت به این داده‌ها سبب خطاهای راهبردی در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ شد. سفیر چین در ایران از سخنگوی وزارت بهداشت خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» آن کشور احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت بهداشت چین را با دقت دنبال کند. سپس سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیامی در توییتر از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد.

حمید سوری، عضو ستاد ملی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» سه‌شنبه، ۱۹ فروردین در مصاحبه با ایرنا گفت: «واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد.» مینو محرز، یک مقام دیگر وزارت بهداشت و عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا هم در مصاحبه با ایلنا گفته است که به داده‌های چین از نحوه همه‌گیری نمی‌توان چندان اعتماد کرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید