18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

یک پهپاد دیگر ترکیه در لیبی سرنگون شد

جهان

گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» یک پهپاد ترکیه را در غرب طرابلس سرنگون کرد.

 

گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» به رهبری «خلیفه حفتر»، شامگاه روز چهارشنبه، یک پهپاد ترکیه‌ را در غرب طرابلس پایتخت لیبی سرنگون کرد.

حساب فیسبوکی «شعبه الاعلام الحربی» وابسته به عناصر گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» در این ارتباط نوشت: «پدافند هوایی نیروهای مسلح یک پهپاد ترکیه‌ای را که قصد حمله به پایگاه «الوطیه» در غرب پایتخت را داشت، هدف گرفت و آن را سرنگون کرد».

اواخر ماه گذشته نیز عناصر وابسته به خلیفه حفتر گزارش کردند که دو پهپاد ترکیه‌ طی ۱۲ ساعت در اطراف پایتخت سرنگون شده است.

کشور لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست السراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طُبرُق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی طی این مدت بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا -بویژه ترکیه-، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید