20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

آیا کرونا جرقه اعتراض می‌شود؟

نوشتار

رییس‌جمهوری ایران در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد تردد بین‌استانی از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود و کسب‌و‌کارهای کم‌خطر از شنبه ۳۰ فروردین‌ماه می‌توانند آغاز به کار کنند و به‌زودی تکلیف پر‌خطرترها هم روشن می‌شود.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌ها، با شکست عملی طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» در پایتخت مواجهیم و متروها و اتوبوس‌ها هرچند با برچسب و ضربدر زرد و قرمز فاصله‌گذاری شده‌اند، در عمل با ازدحام جمعیت همیشگی روبه‌رو‌ست.

روزنامه اقتصاد پویا شلوغی مترو و نبودِ تهویه در واگن‌ها را چنان خطرناک دانسته که در گزارشی با تیتر «قطار مرگ»، از وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت انتقاد کرده است.

بررسی مهم‌ترین تبعات کرونا بر جامعه هم‌زمان با نقد مدیریت دولت موضوع اغلب مصاحبه‌های روزنامه‌ها با کارشناسان است. از میان آن‌ها، روزنامه همدلی با احمد بخارایی، جامعه‌شناس، گفت‌وگو کرده است و آرمان ملی با غلامعلی رجایی، تحلیلگر سیاسی.

خبر رسیده است که پول‌های بلوکه‌شده در لوکزامبورگ آزاد می‌شود. برخی روزنامه‌ها پرسیده‌اند آیا این ۱/۶ میلیارد دلار به کشور می‌‌رسد؟ رییس بانک مرکزی از بازگشت تدریجی پول‌ها گفته است، اما اقتصاد پویا از قول یک نماینده مجلس خبر داده که قرار است با ارز آزاد‌شده، کالاهای اساسی خریداری شود.

حقوقدانان درباره آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در لوکزامبورگ، که رییس‌جمهوری آن را یک موفقیت بزرگ حقوقی خوانده است، یادداشت نوشتند. یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران، یادداشتی در آفتاب یزد دارد و اظهار‌نظر روحانی را اغراق‌آمیز می‌داند.

مولایی با این توضیح که ایران از وکلای خارجی از جمله آمریکایی بهره برده و از منافع خودش دفاع کرده است، نکته مهم را در بی‌طرفی دادگاه لوکزامبورگ می‌داند که از اعتبار حقوقی و شان محاکمش دفاع کرده و نتیجه‌گیری کرده است که این محکمه بین‌المللی نمی‌تواند مصونیت بین‌المللی را نقض و اموال ایران را مسدود کند.

داوود هرمیداس باوند هم این را یک موفقیت حقوقی نسبی برای ایران و بی‌طرفی قاضی و دیوان را در این موفقیت موثر دانسته است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید