18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

خرده سیاره در مسیر مدار زمین

نوشتار

سیارک ها یا خرده سیاره ها سنگ های آسمانی هستند که گاه گاه وارد مدار خورشید ما میشوند و پس از دور زدن خورشید به خارج از منظومه شمسی‌ پرتاب میشوند، بیشتر این سیارک ها مداری گسترده دارند و پس از دور زدن آن دوباره و دوباره به خورشید ما باز میگردند.

از معروف ترین این سیارک ها میشود سیارک هی لی را نام برد که تقریبا هر ۷۵ سال به مدار داخلی‌ خورشید باز میگردد.

برخورد سیارک های بزرگ با کره زمین بیشتر حاوی تحولات فاجعه آمیز برای ساکنین زمان تصادم بوده، در ۵۰۰ میلیون سال گذشته میشود ۵ برخورد مهم را نام برد که هرکدام باعث انقراض گونه های مختلف جاندارن بوده اند، آخرین آنها ۶۶ میلیون سال پیش باعث انقراض دینوسور ها شد و راه را برای رشد پستانداران و بخصوص انسان ها باز کرد. اندازه قطر این سیارک بین ۱۱ تا ۸۱ کیلومتر و انرژی حاصل از برخورد بین ۲۱ تا ۹۲۱ بیلیون بار بیشتر از انفجار بمب اتمی‌ که در هیروشیما منفجر شد بود.

orbit

منظومه شمسی‌ شاهد بسیاری سیارک بزرگ و کوچک، برخی‌ حتا بزرگتر از سیارک دینوسور کش بوده، ولی‌ خوشبختانه از زمانی‌ که بشر در زمین استوار گشته ، سیارک هایی که با زمین برخورد داشته ا‌ند بسیار کوچک بوده‌اند که یا در اتمسفر سوخته ا‌ند و یا آنچه به سطح زمین رسیده تاثیری ناچیز داشته.

در حال حاضر یک سیارک بزرگ به قطر ۴ کیلومتر و با سرعت بیش از ۷.۸ کیلومتر در ثانیه یا ۳۱۳۲۰ کیلومتر در ساعت در مسیر مدار زمین قرار دارد.

دانشمندان ناسا تخمین میزنند که این سیارک در ۲۹ آوریل امسال از ۶ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد.

 

این فاصله بیش از ۱۶ برابر فاصله زمین با کره ماه است، با این حال در محاسبات منظومه ای این فاصله بسیار کمی‌ است و با یک تلسکوپ خانگی قابل به رسد است.

طبق روش کار ناسا هر سیارک که  بیش از ۱۵۰ متر قطر و به نزدیکی‌ ۷.۵ میلیون کیلومترقرار گیرد برای زمین امکان خطر را  شامل است و از این رو این سیارک در کلاس سیارک های خطرناک جا گرفته.

این سیارک ۲۲ سال پیش مدار خورشید را طی‌ کرد و دوباره بازگشته. به نظر دانشمندان ناسا در بازگشت دوباره این سیارک در ۲۲ سال آینده مدار آن به زمین بسیار نزدیک تر خواهد بود و به احتمال زیاد از داخل مدارکره ماه گذر خواهد کرد.

البته گذر فعلی‌ و کشش جاذبه ماه و زمین بر روی مدار آینده این سنگ آسمانی اثر خواهد گذاشت و امکان برخورد آن با زمین بیشتر خواهد بود.

چنانچه دسترسی به تلسکوپ ندارید میتوانید از بامداد  ۲۸ آوریل ۲۰۲۰ در ساعت ۵ تا ۶ بامداد به وقت اروپای مرکزی این رویداد را در تلسکوپ مجازی که از رم در ایتالیا پخش میشود در تارنمأی زیر دنبال کنید.

https://www.virtualtelescope.eu/webtv/

گرچه ناسا اعلام کرده که این سنگ آسمانی خطری برای زمین نخواهد داشت ولی‌ بسیاری از دانشمندان بر این عقیده ا‌ند که گذر بسیار نزدیک این سیارک ممکن است تحت تاثیر نیروی جاذبه زمین و ماه، مدار این سیارک را تغییر دهد و یا باعث تحولاتی در زمین مانند آتشفشانی و یا زلزله شود.

این سیارک در  گذر قبلی‌ خود نام ۱۹۹۸ او ار ۲  را گرفته بود و با  شماره سیارک ۵۲۷۶۸ نشان گذاری شده است که مدار آن در فرتور زیر نمایان است.

astroid4

از دیگر سیارک های قابل گزارش سیارک اپوفیس است که گرچه کوچک تر است )۳ کیلومتر(  ولی‌  با   فاصله بسیار کمتری از زمین رد خواهد شد. این سیارک در سال ۲۰۲۷ در مدار زمین خواهد بود.

هر آنچه اثر این سیارک بر روی کره خاکی ما باشد و هر چقدر دور یا نزدیک، آنچه آشکار است این است که از هم اکنون طرفداران تئوری توطئه آغاز به تئوری پردازی کرده‌اند و در کنار آنها طرفداران رسیدن آخر زمان خود را برای برخورد این سیارک آماده میکنند.

astroid1

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید