29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

زندگی بی‌خانمان‌ها به سبک مورچه‌ها در ایران

نوشتار

روزنامه همشهری، از زندگی بی‌خانمان‌ها در محله شوش تهران، گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد تعدادی از بی‌خانمان‌ها به ویژه معتادان، در گودال‌های زیرزمینی که به یک دالان منتهی می‌شود زندگی می‌کنند و همانند مورچه‌ها، به درون این دالان که تبدیل به خانه آنها شده، می‌خزند.

 بر اساس گزارش همشهری، پنج‌شنبه 23 آوریل 2020، این دالان که روزگاری یک قنات برای ذخیره‌سازی آب بوده، در زمینی متروکه در محله شوش تهران قرار دارد که چند سال پیش پس از بارش شدید باران، تبدیل به مامنی برای معتادان و بی‌سرپناهان شده که نام آن را «بهشت» گذاشته‌اند. اگرچه به گفته سعید شاه‌میر معاون شهرداری منطقه 12 تهران، این مکان پرخطر و آسیب‌زاست و حتی برخی از معتادان حاضر به پا گذاشتن در آن نمی‌شوند اما تعداد دیگری از آنها که رفتارها یا عادت‌های پرخطر دارند و از مخدرهای صنعتی مانند شیشه استفاده می‌کنند؛ میل به انزوا و گوشه‌گیری دارند، برای همین به دنبال پناهگاههای دور از دسترس مانند این دالان هستند.

Iran Ants like living 1

بر اساس این گزارش، راز زندگی در این دالان تا مدتها بین کسانی که به آن پناه می‌بردند حفظ شده بود، سپیده علیزاده مدیر موسسه مددسرای زنان، نخستین کسی بود که به افزایش رفت و آمدهای معتادان و بی‌خانمان‌ها به زمین متروکه، جایی که این دالان در آن قرار دارد، مشکوک شد و به راز زندگی مورچه‌ای تعدادی از افراد آسیب‌دیده پی برد.

به گفته او، تجربه نشان داده که حضور در چنین فضای خصوصی و دور از دسترس می‌تواند خطرهای زیادی برای زنان آسیب‌دیده داشته باشد و بر همین اساس او پس از کشف چاه، رفتن زنان آسیب‌دیده موسسه‌اش، در طول شب به این مکان را به عنوان «خط قرمز» تعیین کرد.

Iran Ants like living 2

روزنامه همشهری در ادامه این گزارش، تعداد کارتن‌خواب‌های بی‌خانمان شهر تهران را 20 هزار تن اعلام کرد و «افزایش جمعیت، کاهش درآمد، بیکاری و فقر در نتیجه ناتوانی از تهیه مسکن و اعتیاد خیابانی» را دلایل پناه بردن این افراد به کریدورهای بتنی حاشیه بزرگراهها، سوراخ‌های حفر شده در باغ‌های فرحزاد، دیواره‌های بتنی پل‌های روگذر خیابان‌های شهر، پناه بردن به قبرهای گورستانی غرب تهران و دالان زدن زیرزمین در محله شوش تهران برای ساختن سرپناه امن با فرشی از کارتن و زیرانداز پارچه‌ای، عنوان کرد.

این روزنامه در ادامه، به وجود 10 میلیون ایرانی زیر خط فقر اشاره کرده که مطابق اعلام سازمان مدیریت در این کشور، 15 درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، بخشی از آنها با جمعیتی بیش از 5 میلیون تن به حاشیه پایتخت نقل مکان کرده‌اند. برخی هم قربانی بی سرپناهی و فقر شدید و گرفتار اعتیاد شده‌اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید