02
پنج شنبه, می
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 23 شوال 1445

ماهواره "نور ۱" به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، صبح چهارشنبه ۳ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل با موفقیت پرتاب شده و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است.

نوشتار

فرانسه و روسیه واکنش‌های متفاوتی در مورد پرتاب ماهواره نظامی "نور" به فضا نشان دادند. در حالی که وزارت امور خارجه فرانسه همانند آمریکا این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانسته و آن را شدیداً محکوم کرد، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این اقدام مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد.

 وزارت امور خارجه فرانسه، شامگاه پنجشنبه ۴ اردیبهشت/ ۲۳ آوریل طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن پرتاب ماهواره نظامی ایران، این اقدام را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست؛ قطعنامه‌ای که توافق هسته ‌ی سال ٢٠١۵ با ایران را در بر می گیرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در این مورد تأکید شده است: «با توجه به آنکه فناوری استفاده‌شده برای پرتاب ماهواره به فضا، بسیار شبیه فناوری مورد استفاده برای شلیک موشک‌های بالستیک است، پرتاپ اخیر مستقیمآ درجهت پیشرفت نگران‌کننده برنامه موشک‌های بالستیک ایران است. همچنین نقش نیروهای هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرتاپ این ماهواره، نهادی که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد، ارتباط نزدیک بین دو برنامه [ماهواره‌ای و توسعه موشک‌های بالستیک] ایران را نشان می‌دهد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «فرانسه از ایران می‌خواهد که همه فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای دارند را فوراً متوقف کند.»

وزارت امور خارجه فرانسه همپنین در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کرده که برنامه‌های ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک یک نگرانی جدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب شده و منجر به بروز بی‌ثباتی و افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود.

در واکنشی کاملاً متفاوت، وزارت امور خارجه روسیه دیروز نه تنها پرتاپ ماهواره نظامی ایران را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندانست، بلکه تلاش‌های واشنگتن برای طرح این موضوع که موشک‌های فضايی ایران قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند را تلاش‌هایی بیهوده و بی‌اساس توصیف کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود تأکید کرد که «برخلاف ادعای مقامات آمریکایی، اقدام روز گذشته ایران در پرتاب ماهواره نظامی "نور" به فضا، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد:‌ «نه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نه برجام، هیچیک ایران را از فعالیت‌های صلح‌آمیز در فضا منع نمی‌کنند و ادعای آمریکا مبنی بر این که موشک‌های ماهواره‌بر ایران می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، بی‌اساس است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت/ ۲۲ آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماهواره "نور ۱" به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، صبح چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه با موفقیت پرتاب شده و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفته است.

پس از اعلام پرتاپ موفقیت آمیز ماهواره نظامی ایران، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد و گفت ایران باید در این مورد پاسخگو باشد.

مایک پومپئو گفت «...پرتاب یک موشک بالستیک برای یک ماهواره نظامی تأییدی بود بر آنچه ما همواره در ایالات متحده بر آن تأکید کرده‌ایم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در فهرست گروه‌های تروریستی است، امروز یک موشک بالستیک را پرتاب کرده است.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید