26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

موشک بالستیک «خرمشهر» که شهریورماه سال ۱۳۹۶ رونمایی شد و دوهزار کیلومتر بُرد دارد

نوشتار

-محمدجواد ظریف: آمریکا در صدر فروشندگان سلاح و تحریک‌ کنندگان جنگ و در صدر سودجویان درگیری‌های جهان قرار دارد.
-علی شمخانی: پیکر کم‌جان برجام با تداوم تحریم‌‌های تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت.
-موتور موشک قاصد به نام «سلمان» با استفاده از سوخت مایع بُرد موشک‌های بالستیک را افزایش داده و تهدیدی برای اروپای مرکزی به شمار می‌رود. حاجی‌زاده می‌گفت با این موتور موشک‌‌هایی تولید می‌شود که داخل و بیرون جوّ زمین به سپاه قدرت درگیری می‌‌دهد!
- نماینده ولی فقیه می‌گوید توانمندی سپاه میزان اتصالش به خداست و باید پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب کنار گذاشته شود و «پاسداری عاشورایی» مبتنی بر محکم‌ترین دلایل عقلانی مثل قاسم سلیمانی و حسن طهرانی مقدم و محسن حججی عملی شود.
-علی ربیعی: تمدید تسلیحاتی ایران واکنش سختی را به‌دنبال خواهد داشت.
- تهران تامین کننده اصلی تسلیحات برای شبه‌نظامیان شیعه است و تحریم‌‌های تسلیحاتی فقط شامل واردات نیست و صادرات را نیز برای جمهوری اسلامی ممنوع می‌کند.
-تحریم تسلیحاتی دست غربی‌‌ها را برای برخورد قانونی و توقیف محموله‌‌ها‌ی تسلیحاتی و شناسایی شبکه‌‌های مافیایی باز می‌‌گذارد.
-اگر جمهوری اسلامی تهدیدات خود را عملی کند و با تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی از برجام و NPT خارج شود به معنای رو در رو قرار گرفتن با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی و در نهایت شورای امنیت سازمان ملل است.

 ایالات متحده به دنبال تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی است و در تهران مقامات به هر دری می‌زنند تا شاید با حمایت‌‌های نه چندان مطمئن روسیه و چین از آن فرار کنند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توییتی می‌‌نویسد: «آمریکا مدتی طولانی که در صدر کشورهای هزینه ‌کننده نظامی، صدر فروشندگان سلاح، صدر آغازکنندگان و تحریک‌ کنندگان جنگ و صدر سودجویان درگیری‌های جهان بوده است. هنوز ظاهراً مایک پمپئو درباره ایران که تا سال ۱۹۷۹ (انقلاب ۵۷) مشتری بزرگ تسلیحات آمریکا بود، آنقدر نگران است که سلاح به سراسر جهان سرازیر کرده.»

Zarif Tweet 1

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملّی جمهوری اسلامی نیز در توییتی تهدید کرده «پیکر کم‌جان برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیرقانونی تحریم‌‌های تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت».

Shamkhani Tweet 1

آمریکا ماه‌‌هاست نسبت به تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی هشدار می‌‌دهد و برای پیدا کردن راهکار قانونی و دیپلماتیک با متحدان خود چانه‌‌زنی می‌‌کند اما آنچه سبب همسویی بیشتر اروپایی‌‌ها با آمریکا می‌شود، نه سیاست‌های ایالات متحده بلکه اقدامات خود جمهوری اسلامی است از جمله پرتاب ماهواره نظامی «نور۱» با موشک «قاصد» که چندی پیش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا فرستاده شد.

البته آنچه هم کشورهای غربی را نگران کرده خود ماهواره نیست. منابع آمریکایی می‌‌گویند ماهواره سپاه پاسداران یک وبکم (دوربین) است که در مدار زمین پُشتک و وارو می‌‌زند. اما آنچه فوق‌‌العاده اهمیت دارد پرتابگر و به عبارت دقیق‌‌تر آن موشک بالستیکی است که ماهواره با آن به فضا منتقل شده است.

موتور موشک قاصد به نام «سلمان» با استفاده از سوخت مایع بُرد موشک‌های بالستیک را افزایش داده است.

موشک‌‌ هنگام حرکت در ارتفاع بالا کم‌وزن و بی‌وزن می‌‌شود و برای ادامه حرکت به موتور ویژه نیازمند است که وزن و قدرت مناسبت برای حمل موشک را داشته باشد و این را ظاهرا سپاه پاسداران توانسته تأمین کند. موشکی با موتور فیبرکربن و کامپوزیتی «سلمان» که با سوخت جامد کار می‌‌کند تهدیدی جدی برای اروپای مرکزی به شمار می‌رود.

چند ماه قبل از پرتاب ماهواره «نور ۱» در جریان رونمایی از موتور «سلمان» امیرعلی حاجی‌‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صریحاً به گزارشگر صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت با کمک این موتور موشک‌‌هایی تولید می‌شود که داخل و بیرون جوّ زمین به سپاه قدرت درگیری می‌‌دهد!

پس از پرتاب «نور ۱» وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد اهداف این ماهواره صلح‌آمیز و بی‌ضرر است اما محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام به شبکه الجزیره گفته است که ماهواره سپاه از فراز تل‌آویو و فلوریدا عبور کرده و عکس‌ها مخابره شده است.

همزمان مسئولان سپاه پاسداران اصرار دارند تا در رسانه‌‌ها بطور علنی ابراز کنند که فعالیت‌‌ها و ماموریت‌‌های این تشکیلات به فرمان علی‌‌ خامنه‌‌ای فراتر از مرزهای ایران و در «جغرافیای مقاومت» است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌‌گوید: «هویت سپاه یک هویت مکتبی است و توانمندی آن، نه به میزان امکانات بلکه به میزان اتصالش به خدا است!»

عبدالله حاجی صادقی ۱۳ اردیبهشت به تسنیم گفته رهبر جمهوری اسلامی سه محور «بصیرت دینی، تقویت معنویت انقلابی، تقویت پیشروندگی» را برای نمایندگی ولی فقیه در سپاه مشخص کردند تا «پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب اسلامی تقویت شود».

او توضیح داده «پاسداری غیرمحافظه‌‌کارانه یعنی هر جا انقلاب نیاز به فداکاری داشت ملاحظه‌کاری کنار گذاشته شود و با «پاسداری عاشورایی» و «روحیه جهادی» مبتنی بر محکم‌ترین دلایل عقلانی مثل قاسم سلیمانی و حسن طهرانی مقدم و محسن حججی عمل شود.

حاجی‌صادقی همچنین گفته سپاه به دنبال طراحی «نقشه راه تمدن اسلامی» و یکی از کارهای سپاه الگوسازی است و «کار اساسی ما این است که خودباوری را تقویت کنیم و حضور در این عرصه‌های اساسی را تقویت کرده و سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم.»

حسن طهرانی مقدم که در آبان سال ۱۳۹۰ در انفجار تاسیسات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ملارد تهران کشته شد ظاهرا وصیت کرده بود روی سنگ قبرش بنویسند «اینجا مدفن کسی است که آرزوی نابودی اسرائیل را داشت».

محسن رفیق‌دوست وزیر اسبق سپاه می‌گوید «طهرانی مقدم شش ماه قبل از شهادت آمد اتاق من و گفت ما الان موشکی داریم که اسرائیل را می‌زند. دعا کن ما روزی چند تا از این موشک‌ها را به اسرائیل شلیک کنیم».

در این میان، تکلیف قاسم سلیمانی هم که ۱۳ دی ۹۸ در حمله پهپادی آمریکا در حوالی فرودگاه بغداد کشته شد روشن است. سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه بهمن ۱۳۹۸ در یک سخنرانی گفت «هدف سردار سلیمانی در نیروی قدس تقویت جبهه مقاومت برای نابودی اسرائیل است».

Soleymani

«انتقام سخت» شعار مشترک حکومت و هواداران آن پس از ترور قاسم سلیمانی بود و از نمادهای آن تابوت با پرچم‌‌های آمریکا و اسرائیل

در چنین شرایطی که نظامی‌‌ها در ایران علناً با پرتاب این ماهواره سایر کشورها از جمله اسرائیل را تهدید می‌‌کنند و بحث خروج از NPT‌ مطرح می‌شود دولت جمهوری اسلامی با آنها همصداست.

علی ربیعی سخنگوی دولت هشدار داد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «پیامدهای وخیمی نه تنها برای برجام بلکه فراتر از آن، برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت». ربیعی اضافه کرد: «ما فکر می‌کنیم این پیام روشن را به آمریکا و بقیه انتقال دادیم که تمدید تسلیحاتی ایران مغایر با توافق‌های قبلی است و واکنش سختی را به‌دنبال خواهد داشت».

آمریکا اصرار به تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی رژیم ایران دارد در حالی که در شرایط تحریم نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جیب مردم خرج افزایش بُرد موشک‌‌ها کرده است. اینطور به نظر می‌‌رسد که تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی رژیم دست‌کم تاثیر ویژه‌‌ای در ساخت موشک‌ دور بُرد نداشته باشد پس چرا آمریکا تا این حد بر تمدید آن اصرار می‌ورزد؟ این نکات را در ارتباط با آن می‌توان مطرح کرد:

۱) تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه صلح و ثبات منطقه فقط موشکی نیست. هر نوع سلاح جدید در دست ملایان و سپاه پاسدارانش تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان است. دسترسی رژیم به تکنولوژی‌‌های نظامی جدید راه را برای ماجراجویی‌‌هایی تازه‌‌تر باز خواهد کرد. تحریم‌‌های تسلیحاتی فقط شامل واردات نیست و صادرات را نیز برای جمهوری اسلامی ممنوع می‌کند. تهران تامین کننده اصلی تسلیحات برای شبه‌نظامیان شیعه در منطقه از جمله حزب‌‌الله و حشدالشعبی است و برای پایان یافتن تحریم‌‌های تسلیحاتی لحظه شماری می‌‌کند.

۲) جمهوری اسلامی در شرایط تحریم از طریق واسطه‌ها اقدام به قاچاق تسلیحات می‌کند. شبکه‌‌های عنکبوتی پیچیده با پولشویی، به سپاه پاسداران برای تامین مالی تروریسم و حمل و نقل تسلیحات و انتقال پول کمک می‌‌کنند. تحریم تسلیحاتی دست غربی‌‌ها را برای برخورد قانونی و توقیف این محموله‌‌ها و شناسایی شبکه‌‌های مافیایی باز می‌‌گذارد.

۳) اگر تحریم‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی تمدید شود، یک پیروزی بزرگ برای آمریکا در تشکیل ائتلاف سیاسی علیه رژیم تهران به شمار خواهد رفت و به همان اندازه برای سردمداران رژیم و متحدان آن که بجز رژیم اسد اغلب شبه‌نظامیان هستند شکستی قاطعانه محسوب می‌‌شود؛ اینها رژیم‌‌ها و سازمان‌‌های شبه‌نظامی هستند که از نظر مالی و تسلیحاتی از سوی حکومت ایران تغذیه می‌‌شوند. برداشته شدن تحریم‌ها به تولید انبوه موشک‌‌ها نیز کمک می‌‌کند.

۴) اگر جمهوری اسلامی تهدیدات خود را عملی کند و در صورت تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی، از برجام و NPT خارج شود به معنای رو در رو قرار گرفتن با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی و همچنین در نهایت شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. آنهم در حالی که روسیه، «دوست» جمهوری اسلامی، بارها به آن در مورد خروج از NPT و برجام هشدار داده و اتخاذ چنین تصمیمی سبب خواهد شد فشارهای بین‌‌المللی علیه تهران از همیشه بیشتر شود.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید