29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

عکاسی که تاریخ ایران را ماندگار کرد

نوشتار

هنر عکاسی در دوره قاجار به ایران آمد و به تدریج در میان طبقات بالای جامعه، جای خود را باز کرد اما کمتر کسی در میان آنها به فکر عکس گرفتن از مردم و ثبت حقایق جامعه ایرانی در دوره قاجار می‌افتاد.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: «در سال ۱۲۴۹ خورشیدی، مردی گرجی‌تبار به نام «آنتوان سوروگین» از قفقاز به تبریز آمد و در این شهر ساکن شد. هنر او، عکاسی بود. آنتوان خیلی زود به دلیل مهارتش به دربار مظفرالدین میرزای ولیعهد راه یافت و از مقربان درگاه شد. بعدها با مظفرالدین‌شاه به تهران آمد و در خیابان «علاءالدوله» این شهر مغازه عکاسی باز کرد و تا سال ۱۳۱۲ که زندگی را بدرود گفت، در پایتخت ایران ساکن بود، البته به شهرهای مختلف، سفرهایی داشت.

سوروگین به دلیل مهارت در ثبت لحظات تاریخی و عکس‌هایش از مردم ایران شهرت دارد. از او ده‌ها هزار شیشه عکس باقی مانده بود که پس از به قدرت رسیدن رضاشاه و برای از بین بردن آثار دودمان قاجار، توقیف شد و بعدها، سر از مراکز پژوهشی آمریکا درآورد. از معروف‌ترین عکاسی‌های سوروگین، می‌توان به مراسم تاج گذاری مظفرالدین‌شاه، تشییع جنازه ناصرالدین‌شاه و نیز عکس ماندگار وی از میرزارضای کرمانی و مراسم اعدام او اشاره کرد. اما شاید بتوان مهم ترین عکس‌های سوروگین را ثبت خاطرات نهضت مشروطیت ایران دانست. صدها عکس او از مجاهدان مشروطه و اجتماعاتی که در این رویداد مهم تاریخ ایران تشکیل شد، برای نگاشته‌های مورخان معاصر، سندی مهم و برای علاقه‌مندان به تاریخ، میراثی درخور و ماندگار است. سوروگین که با وجود عکاسی از رضاشاه، در دوره پهلوی با بی‌مهری حاکمیت روبه‌رو شده بود، سرانجام در سال ۱۳۱۲، در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه دروازه دولاب به خاک سپرده شد. او در دوران زندگی‌اش به شهرهای مختلف ایران و خاورمیانه سفر و عکس‌هایی ناب از این مناطق تهیه کرد.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید