18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

دکتر رایحه مظفریان، از نخستین زنان باستانی‌کار: القابی که دست‌پرورده جامعه مردانه است، مثل فروتنی و گشاده‌رویی و جوان‌مردی که اغلب از سوی مردان به دیگر مردان داده می‌شود در اصل نقش القاکنندگی را دارد و در پی تحولات جامعه امروزی نیازمند بازنگری است.

نوشتار

ورزش‌های زورخانه‌ای به عنوان ورزش‌های باستانی ایران تا پیش از این یکسر مردانه بودند. اکنون زنانی هم وارد گود شده‌اند و به همین سبب فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای قصد دارد با حمایت از حضور زنان در این ورزش باستانی، آن را وارد بازی‌های المپیک کند. گروهی که خود را از پیشکسوتان این ورزش می‌دانند همراه با چند طلبه در اعتراض به حضور زنان در زورخانه عراقی تهران تجمع کردند.

بحث بر سر حضور زنان در زورخانه، پس از فعالیت کمپین «زن و زورخانه» در فضای مجازی بالا گرفت. رایحه مظفریان، ورزشکار ۳۴ ساله که دکترای جامعه‌شناسی دارد زمینه‌ساز حضور زنان در گود زورخانه شد و کم کم این بحث درگرفت که اگر زنان وارد گود بشوند، زمینه شناسایی ورزش‌های زورخانه‌ای در جهان فراهم می‌آید. فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای از این برنامه حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عده‌ای که خود را «اهل» و پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای می‌دانند با همراهی چند طلبه با حضور در زورخانه «شهید عراقی» و هیات ورزش‌های زورخانه‌ای تهران، نسبت به برنامه‌ریزی و حمایت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای از حضور زنان در این رشته ورزشی اعتراض کردند.

تجمع‌کنندگان در بیانیه پایانی خود نسبت به هرگونه برنامه‌ریزی برای حضور زنان در این رشته کهن که ریشه در فرهنگ و آیین این مرز و بوم دارد، هشدار دادند. آن‌ها همچنین حمایت از حضور زنان در این رشته را امری ناپسند و آن را لکه‌ننگی بر کارنامه مسئولان فدراسیون دانستند. آن‌ها علاوه بر این اجازه نواختن زنگ زورخانه به اعضای هیات رییسه فدراسیون و اعطای نشان و حکم پهلوانی به زنان را، به سخره گرفتن تمامی آداب و رسوم ورزش زورخانه‌ای دانستند. در یک کلام اعلام کردند که از پهلوانی زنان وحشت دارند.

دگرگونی مفاهیم یکسر مردانه
دکتر رایحه مظفریان، از نخستین زنان باستانی‌کار در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد در پاسخ به وحشت پهلوانان و پیشکسوتان از حضور زنان در گود گفته است:

«اینکه بارها می‌گویند گود زورخانه مقدس است، پاسخ بسیار واضحی دارد: تقدس گود امری انتسابی‌ست که از سمت مردان به گود نسبت داده شده است و حتی اگر به تقدس آن احترام هم بگذاریم زنان در تمام امور مقدس مشارکت دارند. زنان در طول تاریخ، در جنبش‌های بسیاری مشارکت کردند. سلاح به دست گرفتند در خط مقدم جنگیدند، در جنبش تنباکو، در هشت سال دوران جنگ، حتی بدون سلاح در این روزهای سخت کرونایی شاهد دلاوری‌های زنان در خط مقدم هستیم. مقدس بودن گود زورخانه هیچ تضادی با حضور زنان در این گود برای ورزش کردن ندارد.»

در آیین‌نامه‌های داخلی فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و فدراسیون‌های آماتوری ایران برای ورود زنان به گود زورخانه هیچگونه منع قانونی وجود ندارد. مظفزیان در ادامه مصاحبه با آفتاب یزد به نکته قابل تأملی اشاره می‌کند: حضور زنان ایرانی در گود زورخانه بر مفهوم پهلوانی اثرگذار است و صفاتی را که به پهلوانی نسبت داده می‌شود از انحصار مردان درمی‌آورد:

«بارها مردانی مراجعه کرده‌اند و با تمسخر پرسیده‌اند: “یعنی زنان بیایند ورزش کنند و آنها را پهلوان مریم و پهلوان الناز خطاب کنیم؟” از سر تمسخر می‌گویند ولی وقتی کسانی مثل پهلوانان شاهنامه و شیرزنانی در تاریخ ایران وجود دارد قطعا گرفتن لقب پهلوانی در برابر خدمتی که می کنند حق مسلم آنان است. فراموش نکنیم القابی که دست‌پرورده جامعه مردانه است، مثل فروتنی و گشاده‌رویی و جوان‌مردی که اغلب از سوی مردان به دیگر مردان داده می‌شود در اصل نقش القاکنندگی را دارد و در پی تحولات جامعه امروزی نیازمند بازنگری است. حضور زنان در گود زورخانه بی‌شک آغازگر تغییرات بزرگ و مثبتی می‌تواند باشد.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید