18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

مراسم تشییع جنازه ۲۱ نفر از نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لشکر فاطمیون و زینبیون که در ادلب سوریه کشته شدند؛ اسفند ۱۳۹۸

نوشتار

-رئیس کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی می‌گوید منطقه مانند یک زمین بازی است و اگر ما در آن حضور نداشته باشیم دیگران میدان را از آن خود کرده و بعد عرصه به ما تنگ خواهد شد.
-ذوالنوری گفته این حضور مانند اهرم و قدرتی در دست ایران قرار دارد تا کشور‌های دشمن نتوانند بر ما سیطره پیدا کنند!

 رئیس کمیسیون امنیت ملّی حضور شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه را برای «اقتدار ایران» لازم دانست و گفت این حضور «اهرم قدرت» است و دشمن را عصبانی می‌‌کند!

مجتبی ذوالنوری چهارشنبه ۲۳ امرداد در یک مصاحبه گفت «هر کشوری ریشه و عمق استراتژیک و راهبردی دارد که بقا و استواری آن بر اساس همین مؤلفه تعریف می‌شود؛ برای ما، عمق و ریشه در خارج از کشور به قدرت بازیگری در معادلات منطقه بستگی دارد، برخی‌ها معتقدند که بودن حضور ما در منطقه خوب نیست باید از آنها پرسید که آمریکا و دیگر کشور‌ها در منطقه چه می‌کنند؟»

او با بیان اینکه «منطقه مانند یک زمین بازی است» تاکید کرده «اگر ما در آن حضور نداشته باشیم دیگران میدان را از آن خود کرده و بعد عرصه به ما تنگ خواهد شد. البته برخی معتقدند که حضور ما در منطقه باعث ایجاد فشار بر کشور شده، اما باید به آنها گفت که اگر این حضور نبود شرایط به مراتب بدتر می‌شد».

ذوالنوری افزود «فشار‌ها بر کشور ما به دلیل نفوذ و حضورمان در منطقه نیست، بلکه این حضور مانند اهرم و قدرتی در دست ایران قرار دارد تا کشور‌های دشمن نتوانند بر ما سیطره پیدا کنند. بازیگری در منطقه تامین‌کننده منافع ملّی ما بوده و مشکلات داخلی ما به گونه‌ای نیست که اگر دست از منطقه برداریم دیگر دشمنان کاری به کار ما نداشته باشند و مشکلاتمان حل شود».

او در ادامه گفت «اگر ما، در چهار دیواری کشورمان بمانیم و منطقه را رها کنیم دشمنان بر ما توسط پیدا می‌کنند، اکنون آمریکا در کشور‌های منطقه مانند عراق حضور دارد و چندهزار بنیاد و مؤسسه تحت عناوین مختلف در این کشور تأسیس کرده و هزینه می‌کند تا افکار عمومی را به سمت خود بکشاند».

ذوالنوری همچنین تاکید کرد «هر چقدر نفوذ، قدرت بازیگری و تاثیر جمهوری اسلامی در منطقه بیشتر شود عصبانیت دشمن بیشتر است چرا که این امر به معنای افزایش اقتدار ایران است»!

این سخنان و ادعاها در حالیست که یکی از شروط اروپایی‌‌ها برای راه‌‌اندازی سیستم مالی «ایسنتکس» خروج نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از کشورهای همسایه و پایان دادن به تهدید اسرائیل است. بخشی از شروط آمریکا برای مذاکره جدید با تهران نیز پایان دادن به دخالت‌های نظامی در خاورمیانه است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو پیشین کمیسیون امنیت ملّی مجلس در اسفند ۱۳۹۸ گفته بود ایران حدود «۳۰ میلیارد دلار» در سوریه هزینه کرده است. تخمین زده می‌‌شود تا کنون حدود شش هزار نیروی وابسته به سپاه قدس در سوریه و عراق کشته شده باشند.

به نظر می‌‌رسد جمهوری اسلامی با فشار تازه‌ای برای خروج از منطقه قرار گرفته که ذوالنوری به آن واکنش نشان داده است. همزمان چند رسانه از جمله باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای دولتی به بازخوانی دلایل حضور نظامی رژیم ایران در منطقه از زبان علی خامنه‌‌ای پرداخته‌اند.

تأکید بر این حضور در شرایط کنونی در حالیست که مقامات لشکری و کشوری رژیم ایران در اوایل دهه ۹۰ هرگونه حضور نظامی در سوریه را منکر می‎‎شدند!

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید