29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

همکاری های نظامی ایران و اسرائیل، توطئه اعراب برای تسلط بر خوزستان و اروند رود را خنثی کرد

نوشتار

نخست وزیر اسرائیل و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تهدیدهای جنگی رژیم ایران علیه عربستان سعودی و دیگر امیرنشین ها در حوزه خلیج فارس، یکی از عوامل اصلی نزدیک شدن امارات عربی متحده به اسرائیل بود.

 منشه امیر در چند مصاحبه تلویزیونی که در روزهای اخیر با وی انجام شد، این احتمال را نیز مطرح ساخت که اسرائیل و امارات، به موازات همکاری های اقتصادی و بازرگانی و همکاری های تکنولوژی و پزشکی و درمانی، ممکن است به یک رشته همکاری های نظامی و امنیتی نیز روی آورند که هدف از آن خنثی کردن تهدیدهای جنگی رژیم ایران علیه دو کشور باشد.

در مصاحبه ای که شب گذشته (دوشنبه) از شبکه تلویزیونی کانال یک در لوس آنجلس پخش شد، منشه امیر در پاسخ به پرسش های شهرام همایون، درباره امکانات همکاری های نظامی و اطلاعاتی بین دو کشور مطالبی بیان کرد و پس از آن، از دورانی سخن گفت که جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر خواستار تسلط بر استان خوزستان گردیده و آن را عربستان نام نهاده و خواستار جدایی آن از خاک ایران بود، و شاه فقید از اسرائیل برای خنثی کردن این توطئه کمک خواست و عبدالناصر در این تلاش تجزیه طلبان خود با شکست روبرو شد.

منشه امیر در ادامه سخنان خود یادآور شد که چند سال پیش از به روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران، شاه فقید دوباره از اسرائیل یاری خواست تا در نزاع با صدام حسین بر سر حق حاکمیت بر آبراه اروند رود (شط العرب) بین ایران و عراق، بتواند منافع جغرافیایی ایران را تامین کند.

شهرام همایون از جمله گفت که این ماجرا را برای نخستین بار می شنود و از منشه امیر پرسید آیا مستنداتی در این زمینه وجود دارد؟

منشه امیر در پاسخ گفت که مستندات مطالبی که وی درباره همکاری های نظامی و امنیتی بین ایران و اسرائیل به هدف خنثی کردن توطئه های تجزیه طلبانه کشورهای عرب علیه ایران بیان شد، در کتب تاریخی در سال های اخیر انتشار یافته و در گوگل نیز مطالب زیادی در این رابطه انتشار یافته است. یکی از کتاب هایی که به این جریان اشاره کرد “شیطان بزرگ، شیطان کوچک” نام دارد که به دوران انقلاب اسلامی در ایران مربوط می شود و فصلی از آن به همکاری های نظامی و اطلاعاتی ایران و اسرائیل اختصاص یافته است. این کتاب پانزده سال پیش به زبان فارسی نیز ترجمه شد و توسط “نشر کتاب” در لوس آنجلس به چاپ رسید.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید