18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

عربستان: در برقراری ارتباط با اسرائیل جا پای امارات نمی‌گذاریم مگر به یک شرط

نوشتار

عربستان سعودی می‌گوید که در موضوع برقراری رابطۀ دیپلماتیک با اسرائیل، موضعی متفاوت با امارات عربی متحده دارد.

 ریاض اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل با فلسطینی‌ها یک توافق صلح را که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شود امضا نکند، وارد روابط دیپلماتیک با تل‌آویو نخواهد شد.

این اولین اظهار نظر رسمی عربستان از زمان امضای توافقنامه صلح میان امارات، مهمترین متحد منطقه‌ای و همسایه شرقی این کشور با اسرائیل است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت: «عربستان سعودی بر تعهد خود به صلح، به عنوان یک گزینه استراتژیک مبتنی بر ابتکار صلح اعراب تاکید دارد... سیاستهای یکجانبه اسرائیل در الحاق و ایجاد شرکها یک اقدام نامشروع و مضر برای راه حل "دو دولت" است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پنج‌شنبه گذشته از امضای «توافقی تاریخی» میان «دو دوست» در منطقه خاورمیانه خبر داد. این توافق میان محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از یک مکالمه تلفنی با ترامپ امضا شد.

پس از آن تل‌آویو اعلام کرد که اعمال حاکمیت بر اراضی کرانه باختری را «موقتا» به تعویق می‌اندازد و تلاش‌‌هایش را بر توسعه روابط با دیگر کشورهای جهان عرب متمرکز خواهد کرد.

امضای این توافق با استقبال سازمان ملل و اتحادیه اروپا همچنین برخی کشورهای منطقه از جمله مصر، عمان، بحرین و اردن روبرو شد اما در مقابل ایران، ترکیه همچنین تشکیلات خودگردان فلسطینی و حماس به آن تاختند و اقدامی «خائنانه» توصیف کردند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید