26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

گوشه‌ای از آرامستان خاوران که پیکر کشته‌شدگان دهه شصت و سال ۶۷ در زندان‌های تهران را در خود جای داده است

نوشتار

- سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در ۱۳ آذر ۱۳۹۷ نیز در گزارشی به مناسبت سی‌امین سالگرد اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ اعلام کرد میرحسین موسوی از وقوع اعدام‌های گسترده زندانیان با خبر بوده است.
- در تابستان سال ۱۳۶۷ حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در زندان‌های ایران اعدام شدند. مقامات جمهوری اسلامی تا کنون نه آمار مشخص این اعدام‌ها را اعلام کرده‌اند و نه حاضر به افشای محل دفن بسیاری از اعدام‌شدگان هستند.
- میرحسین موسوی و هوادارانش همواره مدعی بوده‌اند که وی از وقوع این اعدام‌ها با وجود اینکه هشت سال نخست‌وزیر خامنه‌ای و زیردست او بوده بی‌خبر بوده است!

 سندی رونمایی شده از سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی از جمله میرحسین موسوی نخست وزیر وقت، آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس شورای عالی قضایی، وزارت خارجه و سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف از اعدام‌های گسترده سال ۶۷ اطلاع داشتند.

اصلاح‌طلبان و حامیان میرحسین موسوی همواره مدعی بوده‌اند که وی از کشتار ۶۷ بی‌اطلاع بوده است اگرچه با توجه به جایگاه وی در ساختار نظام جمهوری اسلامی چنین ادعایی را نمی‌شد باور کرد.

حالا تصویر سندی از سوی رها بحرینی پژوهشگر بخش ایران در دبیرخانه سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده است که ادعای بی‌خبری برخی مقامات وقت از جمله میرحسین موسوی را که هشت سال (آبان ۶۰ تا امرداد ۶۸ یک سال پس از مرگ خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی) نخست‌وزیر خامنه‌ای و زیر دست وی بوده است، درباره اعدام‌ها و قتل عام مخالفان در زندان‌ها را رد می‌کند.

رها بحرینی با انتشار این سند در صفحه توئیتر خود نوشته است: «اقدام فوری ۱۶ آگوست را در آرشیو عفو بین‌الملل پیدا کردیم. کشف تکان‌دهنده‌‌ی بود و نشان می‌داد که مقامات دولتی و قضایی و همینطور سفرای جمهوری اسلامی از دست‌کم ‌۲۵ مرداد [۶۷] در جریان اعدام‌ها قرار گرفته‌اند اما سیاست وزارت خارجه دولت موسوی انکار بود. و امروز در اوج بی‌اخلاقی می‌گویند نمی‌دانستند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید