26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

ایران به بن بست خورد. اکنون چه خواهد کرد؟

نوشتار

شیوع هولناک ویروس کرونا، تنها مشکل نیست: رژیم مستأصل و فارغ از مهار برجام، احتمال دارد غنی سازی هسته ای را شدت بخشد.

 در حالیکه کشورهای دیگر بر بحران داخلی ناشی از اپیدمی جهانی تمرکز دارند، شایان توجه است که ایران هم اکنون در موقعیتی چنان آسیب پذیر قرار گرفته که پیش از این تجربه نکرده بود.

شیوع پرشتاب ویروس کرونا در آن کشور، با شمار مرگ و میر که به بیش از ۲۲۰۰ تن رسیده و شامل بسیاری از مقامات عالیرتبه نیز هست، تنها یکی از مشکلاتی است که رویاروی رژیم اسلامی است.

بسیاری از مردم ایران، رژیم را مسؤول شیوع جدی بیماری می دانند زیرا تردد هوایی از چین را بسیار دیر متوقف کرد و اقدامات پیشگیرانه را بسیار دیر به اجرا گذاشت. انتقادات گسترده ای نیز از صرف هزینه های عظیم در حمایت از نایبان ایران در سراسر خاورمیانه، در حالیکه سیستم درمانی کشور همچنان از کمبود بودجه رنج می برد، مطرح است.

تلاش های رژیم در ترویج شیوع بیماری همه گیر، به این منظور که ایالات متحده را قانع به تخفیف تحریم ها بکند، و ادعای آن که تحریم ها مانع از دسترسی به تجهیزات کافی پزشکی است نیز به کلی از سوی دولت ایالات متحده تکذیب شد و دیگر کشورهای جهان درگیرتر از آنند که به نجات ایران بشتابند. دشواریهای رژیم با کاهش شدید قیمت نفت، تشدید شد.

اما بحران پاندمی هرچقدر سنگین باشد، مانع آخری است که از هنگام تصمیم پرزیدنت ترامپ به خروج از قرارداد هسته ای ایران (برجام) در ۲۰۱۸ و تنگتر کردن حلقه تحریم ها در بر ایران در ماه مه ۲۰۱۹، مقابل رژیم قرار گرفته است.

از آن هنگام تا کنون، رژیم ایران با پیامدهای معدوم شدن قاسم سلیمانی؛ تصمیم «نیروی کار اقدام مالی [اف.آ.تی.اف] به اجرای تحریم علیه سیستم مالی ایران در پی امتناع این دولت به اجرای گامهای ضروری خروج از لیست سیاه؛ تصمیم اروپا به اجرای مکانیسم حل اختلاف برجام در پی نقض مقررات طرح از سوی ایران؛ رویکرد مشکلساز رژیم در برخورد با واقعه هدفگیری هواپیمای اوکراینی از سوی نیروی دفاعی کشور؛‌ حضور کمرنگ جامعه در انتخابات مجلس، و دست آخر، هشدار آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی امتناع تهران از اجازه دسترسی آژانس به سایت های اتمی مشکوک و تصمیم آمریکا – در تلافی حمله ای به این نیروهای آمریکایی و بریتانیایی که طی آن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز انگلیسی کشته شدند – به حمله به نیروهای وفادار به ایران در عراق، که منجر به کشته شدن دست کم ۱۸ تن از ایشان، از جمله شماری افسران کلیدی ایران شد، روبرو بوده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید