29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

آیا بیماری های واگیر دار یکی‌ از دلایل شکست ایرانیان از عرب های مهاجم بود؟

نوشتار

بشر همواره با محیط زیست خود در نبرد است، یکی‌ از ساکنین کهن این کره و تقریبا از نخستین ساکنان پس از آمینو اسید ها و تک سلولی ها، ویروس ها هستند. پیش از اختراع میکروسکپ و شناخت بیشتر این موجودات نادیده مردم بیشتر گناه را به گردن خرافات و جادو گری می‌ انداختند، کمااینکه هنوز هم آخوند های بیسواد و حقه باز با استفاده از نادانی‌ و اعتقادات مردم میخواهند با گرفتن صدقه و بستن دخیل یا خواندن چند سوره به عربی‌ آنها را فریب داده و به جنگ ویروس روند. در این چند ماه که ویروس کورونا در زمین بیداد می‌کند می بینیم که آخوند ها در حال ترویج طب اسلامی و ورد خواندن زیر گوش بیماران هستند.

شوربختانه این یک پدیده جدید نیست و طبقه کلاه برداران دینی چه از طیف اسلام و یا دیگر دینها در طول تاریخ با سؤاستفاده از مصیبت های طبیعی بازار دین خود را گرم نگاه میدارند.
ولی‌ در این زمان تکنولوژی و پیشرفت های علمی‌ و پزشکی، کمتر دین و گروهی به اینجور استدلال ها وجه میگذارد به جز مسلمانان بخت برگشته که هنوز گرفتار خرافات ۱۴۰۰ سال پیش و طبقه آخوند هستند. دلیل آن هم بسیار واضح است، اسلام تنها دینی است که ادعا می‌کند دستور ها و روش زندگی‌ پیامبرشان محمد باید در این قرن۲۱ نیز راهبرد زندگی‌ مسلمانان باشد وهرگونه پیشرفت در علم را رد میکنند.
در حال حاضر این یکی‌ از بزرگترین مشکل ما ایرانیان است و حل شدنی نیست تا زمانی‌ که ما به حقیقت راستین اسلام و ترویج دهندگان آن پی ببریم.
در یک مصاحبه اینترنتی تام هلند محقق، باستان شناس و نویسنده کتاب های تاریخی مانند “آتش پارسیان” و “در سایه شمشیر” و سازنده برنامه های مستند و آموزشی مانند “اسلام: تاریخ ناگفته” به گفتگو درباره بیماری های ویروسی‌ و واگیر در امپراتوری های باستانی مانند یونان، ایران و روم نشست. (ویدئو زیر)
تام هلند در مقاله ایی‌ که در ساندی تایمز در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۰ به چاپ رسید مینویسد که همیشه هنگام وقوع حوادث ناگوار و فاجعه ها است که بشر به دنبال تکرار آن در تاریخ میگردد و این بار نیز فرقی‌ نمیکند چون زمانی‌ که به گذشته رجوع می‌کنیم می بینیم که تاریخ پر از دوران شکوفایی و پیشرفت و به همان اندازه فاجعه آمیز و تلخ میباشد. بی‌ تردید این بار نیز آیندگان به جستجوی‌ آنچه اکنون می‌گذرد خواهند بود.
در مصاحبه خود وی به شیوع اینجور بیماری ها در یونان، روم و ایران کهن پرداخت و توضیح داد که چطور این بیماری ها از امپراتوری به امپراتوری و از قاره به قاره و از شهر به شهر منتقل میشدند.
در نهایت گسترش بیماری یا به دلایل طبیعی و یا کمبود قربانی مهار می شد و زندگی‌ کم کم به حالت عادی بازمیگشت.
اما همواره این وقایع دگرگونی‌ های اساسی‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌ به دنبال داشتند. تأثیرات این اتفاقات نه تنها بر روی مردم بصورت فردی بلکه بر روی تمام جامعه پس از بهبود قابل دید و بررسی است و بسیاری از فیلسوفها و نگارندگان تاریخ به شرح آنها پرداخته ا‌ند.
وی در این باور است که هرچه قدر مشکلات کنونی‌ با ویروس کورونا ناگوار و آزار دهنده هستند ولی‌ در مقایسه با مشکلاتی که چنین وقایع در دوران باستان برای مردم ایجاد میکردند ناچیز است.
برای مثال طاعون آتن که بیش از ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح رخ داد هنگام جنگ آتن و اسپارتا بود که آتنی ها را در آن زمان پشت دیوار های شهر پنهان میشدند و اسپارتا یی‌ ها پس از سوزاندن کشتزار ها به شهر خود بر میگشتند ولی در سال دوم این جنگ ها طاعون از آسیای میانه و سپس از ایران به آتن می‌رسد.
این هنگامی رخ میدهد که یونانی ها با جمعیت زیادی از پناهندگان پشت دیوار های آتن زندانی بودند و از نظر بهداشت و خوراک کمبود داشتند. یونانیان چون مردمی دریانورد و تاجر بودند ارتباطات نزدیکی‌ با شهرها و جزایر مدیترانه و آفریقای شمالی‌ داشتند و از این طریق بیماری به سرعت به دیگر مناطق دنیأی آن زمان سرایت کرد.
امپراتوری روم از این فاجعه در گزند نبود و به دلیل تجارت گسترده روم با کشور های مدیترانه هر بیماری که آغاز میشد حتما به روم هم میرسید.
یکی‌ از بیماری ها که در میانه قرن سوم پیش از میلاد شیوع یافت طاعون قبرسی بود که به احتمال زیاد نوعی از بیماری ابولا است.
یکی‌ از پدیده های این بیماری ها تاثیر آن بر جامعه و طرز فکر مردم بود. برای مثال پس از طاعون آتن بازماندگان سرمست از نجات یافتن و مغرور از خود برای مقاومت در برابر بیماری تصمیم به حمله به سیسیل را گرفتند که در نهایت تبدیل به یک فاجعه برای نیروی دریایی آتن که یکی‌ از قدرتمندترین نیرو های زمان خود بود شد و این شهر-کشور قدرت و نفوذ سیاسی خود را به شدت از دست داد. در پایان هم آتن مغلوب اسپارتا میشود.
در روم ۳ بار طاعون پایه های این امپراتوری را میلرزاند، یکی‌ از آنها طاعون گالن که در قرن دوم میلادی توسط سربازان رومی در بازگشت از جنگ در خاور نزدیک به روم وارد میشود. این طاعون پس از ۹ سال دوباره به روم بازمیگردد و طبق نوشتار تاریخ نگاران در یک روز فقط درشهرروم بیش از۲ هزار کشته می‌گیرد. پس از آن طاعون قبرسی و سپس طاعون جاستینین بود که درقرن ۶ میلادی آغاز شد و نزدیک به ۲ قرن ادامه داشت و در این مدت بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون کشته گرفت.
طاعون گالن یا آنتونین از امپراتوری پارسیان آغاز شد و تمام امپراتوری روم را در بر گرفت، در پایان رومیان بسیار ضعیف و آشفته بودند و آماده طاعون دوم که طاعون قبرسی بود میشوند.
در این مدت بار ها امپراتور عوض میشود و در پایان امپرتوری روم شروع به تکه تکه شدن می‌کند. در این مدت دیکتاتوری جولان میدهد، مالیات ها سرسام آور است و مردم زیر سلطه ارتش و مالکان زندگی‌ میکنند، تا زمانی‌ که در قرن پنجم به جدایی و نابودی روم باختری و قدرت گیری روم خاوری ختم میشود. در روم خاوری امپراتور جآستینین به قدرت می‌رسد و دوباره شروع به کشور گشأیی میکند، در این حمله ها در شمال آفریقا طاعون جدیدی در اسکندریه پخش میشود و دوباره راه به اروپا و خاور میانه می‌یابد. این طاعون از روم خاوری به اروپا و تا بریتانیا و به خاور تا به امپراتوری ایران و آسیای میانه می‌رسد.
این روز ها با بررسی تاریخ و نوشتار تقریبا میشود گفت که این طاعون نوعی از طاعون بوبانیک بود که بازگشت آن در قرن ۱۴ بیش از یک سوم مردم اروپا را کشت.
نتایج این طاعون ها بخصوص در امپراتوری های بزرگ که شهر نشینی کلان داشتند مانند روم و ایران بسیار نابود کننده و مهلک بود.
در حقیقت میشود نتیجه گیری کرد که خارج از تصور نیست که باور کنیم در نتیجه این طاعون ها امپراتوری های روم و ایران آغاز به از هم پاشی کردند حتا پیش از وقوع اسلام.
این وقایع به روشنی‌ جهان را تکان دادند.
آنچه میتوان نتیجه گرفت این است که این مریضی ها و طاعون ها با ایجاد صنعت شهرنشینی و تجارت با کشور های همسایه از طریق جاده های ارتباطی‌ همچنین تجارت حیوانات مصرفی بیشتر و بیشتر نمایان شد و پایان دوره های مختلف تاریخی را رقم زد
این روزه میشود گمان زد که چنین اتفاقی مانند کورونا بالاخره باید روی میداد و باید شکر گذار باشیم که نتایج آن تا به حال به شدت آنچه قبلان در تاریخ پیش آماده نبوده. حقیقتا باید این را به عنوان یک اخطار بپذیریم و آگاه باشیم که در طاعون بعدی تعداد کشته شوندگان ممکن است بسیار بالا تر باشد.
وی ادامه داد که مانند تمام دوره های قبلی‌ طاعون این بار نیز خواهد گذشت و به احتمال زیاد مدتی‌ بعد از یاد ها خواهد رفت چنانچه ما هیچ کدام یادی از طاعون کشنده اسپانیایی نداریم ولی‌ هنوز زود است که بتوان در این مورد گفتگو کرد یا برنامه ریزی کنیم چون فعلا در داخل این دوره هستیم و نمیدانیم به کجا میرسد.
اثر این وقایع در حال حاضر بر روی کشور های پیشرفته غربی بسیار محسوس است و در کشور های آسیا به دلیل آمادگی‌ آنها پس از وقوع بیماری سارس کمتر حس شد، ولی‌ کشور های هستند که هیچ خبری از آنها نیست مانند ونزولا و ایران.
میدانیم که ایران بسیار درگیر این طاعون است ولی‌ هیچ خبری به بیرون نمی‌رسد و ما نمیدانیم در آنجا چه می‌گذرد به جز شایعات و خبر های پراکنده.
ما امروز در یک دهکده جهانی‌ زندگی‌ می‌کنیم و پنهان شدن پشت دیوار ها و بستن در ها به روی دیگر کشور ها نمی‌تواند مشکل ها را حل کند. در واقع قدرت جهانی‌ به اندازه ضعیف ترین حلقه زنجیریه انسانیست.
در این مصاحبه تام هلند به مشکلات و تاثیرات ادیان جهانی‌ مانند مسیحیت، اسلام و هیندویسم می‌پردازد و برخورد آنان را در برابر یکدیگر و اتفاقات جهانی‌ بررسی می‌کند.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید