28
یکشنبه, آوریل
يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 Sunday 28 April 2024 19 شوال 1445

کرونا: آیا نوشیدنی گرم می‌تواند محافظی در برابر ویروس باشد؟

نوشتار

ریچارد گری, بی‌‌بی‌سی

شیوع ویروس کرونای جدید با انتشار توصیه‌های مراقبتی عجیبی همراه بوده است.

 نوشیدنی گرم آرامش‌بخش است، مخصوصا در یک هوای سرد. می‌تواند مرهمی باشد بر اذهان پریشان، و می‌تواند بین افراد حس نزدیکی ایجاد کند. حتی می‌تواند کمک کند تا در هوای گرم احساس خنکی کنیم.

شاید خیلی‌ها در این شرایط سخت به فنجانی قهوه، استکانی چای یا لیوانی دمنوش پناه ببرند، اما کاری که نوشیدنی گرم قطعا نمی‌کند محافظت در برابر کووید-۱۹ است.

یکی از توصیه‌های پزشکی جعلی در چرخش همین است و ادعاهای زیادی در این باره در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های شخصی دیده می‌شود. حتی کار به جایی رسید که یونیسف مجبور شد با صدور اطلاعیه‌ای هر گونه ارتباط با انتشار مطلبی درباره خواص محافظتی نوشیدن آب داغ را رد کند.

Ran eclais

چیزی که می‌تواند از شما محافظت کند رعایت فاصله اجتماعی است، نه مصرف نوشیدنی گرم

ران اکلز، متخصص بیماری‌های تنفسی در دانشگاه کاردیف و رئیس سابق مرکز سرماخوردگی عادی، می‌گوید "هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدنی‌های گرم می‌توانند از ما در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت کنند."

آقای اکلز قبلا درباره تاثیرات ظاهری نوشیدن مایعات گرم بر علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا تحقیق کرده است. این تحقیقات نشان داد که نوشیدنی گرم شاید باعث تسکین علائم بیماری شود، اما این اتفاق عمدتا به این خاطر است که به افزایش ترشح بزاق و مخاط در دهان و بینی منجر می‌شود که التهاب را کاهش می‌دهند. اما او نتیجه دیگری نیز از این پژوهش گرفت: جنبه دل‌خوش‌کنک مصرف نوشیدنی‌های گرم هم احتمالا زیاد است.

اما ویروسی که منجر به عفونت و بیماری شده است با مصرف نوشیدنی گرم از بین نمی‌رود.

ما می‌دانیم که نوشیدن مایعات یا غرغره کردن آب به هیچ عنوان نمی‌تواند از ما در برابر ویروس کرونای جدید محافظت کند. شما نمی‌توانید صرفا با نوشیدن آب ویروس را بشویید و ببرید.

درست است که این ویروس می‌تواند همراه با ترشحات ناشی از سرفه یا عطسه افراد مبتلا از راه دهان و بینی وارد بدن شود، اما عمدتا سلول‌های مجاری تنفسی را درگیر می‌کند. این ویروس برای ورود به سلول به آنزیمی نیاز دارد که در سطح سلول‌های مجاری تنفسی یافت می‌شود.

استنشاق این ترشحات ریز را به طرف ریه‌ها هدایت می‌کند - جایی که قطعا هیچ مایعی به آن دسترسی نخواهد داشت.

drinking tea

دمای لازم برای نابودی ویروس کرونا چنان زیاد است که می‌تواند باعث جراحت شدید پوستی شود

وقتی هم که ویروس وارد بدن می‌شود، خیلی سریع راهش را به داخل سلول‌های میزبان باز می‌کند و در آنجا وارد مرحله تکثیر می‌شود. این اتفاق به این معنی است که روبیدن این ویروس منتفی است. بعضی از پژوهش‌ها نشان داده است که بین آلودگی اولیه سلول و بیرون ریختن ویروس و آلودگی بقیه سلول‌ها می‌تواند تا سقف ۳۰ ساعت فاصله زمانی باشد.

همچنین، ویروسی که وارد بدن شده باشد دیگر در برابر دمای شدید مصون است. دمای بدن انسان ۳۷ درجه سانتیگراد است که برای تکثیر و شیوع ویروس بسیار مناسب محسوب می‌شود. بعید است که بتوانید دمای مجاری تنفسی خود را با سر کشیدن نوشیدنی داغ چنان افزایش دهید که باعث نابودی ویروس‌های ساکن در سلول‌ها شود.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید