23
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 Tuesday 23 April 2024 14 شوال 1445

خانم باچله نگران تعجیل در اعدام محکومان به خاطر اعتراض ها به شیوع ویروس کرونا در زندان های ایران است

ایران

میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعدام دو نفر در روزهای اخیر در ایران که به اتهام ارتکاب جرم در دوران نوجوانی محکوم شده بودند، به شدت انتقاد کرده است.

 در بیانیه ای که چهارشنبه به وسیله خانم باچله منتشر شد، به اعدام شایان سعیدپور در زندان سقز در روز سه شنبه دوم اردیبهشت و مجید اسماعیل زاده در زندان اردبیل در شنبه ۳۰ فروردین اشاره شده است.

خانم باچله در بیانیه اش نوشت:‌ "اعدام این دو نفر که در زمان ارتکاب جرم کودک بودند، بر اساس قوانین بین المللی حقوق بشر منع شده بود."

میشل باچله با تاکید بر منع اعدام افرادی که در سنین کودکی مرتکب جرم شده اند، در بیانیه اش نوشت:‌ "به رغم مداخلات و تماس های مکرر دفتر من با حکومت ایران در این رابطه، اعدام کودکان مجرم در ایران همچنان ادامه دارد."

او در ادامه نوشت:‌ "این موضوع هم تاثرآور است و هم با توجه به غیرقانونی بودن این نوع اقدام شرم آور است."

خانم باچله همچنین از حکومت ایران خواسته است به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد و احکام اعدام محکومانی که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده اند را لغو کند.

خانم باچله همچنین در بیانیه خود از کشته شدن یک زندانی دیگر به نام دانیال زین العابدینی که پس از ضرب و شتم به وسیله ماموران در زندان میاندوآب در ۱۴ فروردین جانش را از دست داد هم انتقاد کرده است.

آقای زین العابدینی هم به خاطر جرمی که در نوجوانی مرتکب شده بود، زندانی بود.

او در نهم فروردین پس از آن که به همراه دیگر زندانی ها در اعتراض به وضع بهداشتی زندان مهاباد و نگرانی از مبتلا شدن به ویروس کرونا تظاهرات کرده بودند، از این شهر به زندان میاندوآب منتقل شده بود.

خانم باچله در بیانیه خود نوشت:‌ "ضرب و جرح دانیال زین العابدینی تا سرحد مرگ در زمانی که در بازداشت دولت بود، نقض غم انگیز حق حیات طبق قوانین بین المللی است."

خانم باچله همچنین خطاب به مسوولان ایرانی تاکید کرد که سازمان ملل متحد خواهان تحقیقات فوری و بی طرفانه درباره مرگ آقای زین العابدینی و محاکمه مقصران است.

خانم باچله همچنین با اشاره به ارتباط مرگ دانیال زین العابدینی و شایان سعیدپور با حوادث مربوط به نگرانی زندانیان از شیوع ویروس کرونا در بازداشتگاه ها، از احتمال تعجیل مقام های دولتی در اعدام محکومان دیگری که در اعتراض های زندانیان به این موضوع شرکت داشته اند، ابراز نگرانی کرده است.

شایان سعیدپور جز زندانیانی بود که پس از اعتراض به وضع زندان و نگرانی از شیوع ویروس کرونا در هشتم فروردین از زندان سقز گریخته بودند. او پانزدهم فروردین دوباره بازداشت شد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید