28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

"بروز موج دوم و سوم کرونا در ایران قطعی است"

ایران

ظهور موج دوم و سوم کرونا در ایران در پاییز امسال "قطعی" اعلام شده است. در مورد بازگشایی اماکن مذهبی و آموزشی هنوز تصمیمی گرفته نشده و پوشش ماسک در وسایل نقلیه عمومی اجباری شده است.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی ایران بروز موج دوم و سوم کرونا در ماه‌های مهر، آبان و آذر در کشور را "قطعی" خواند.

شانه‌ساز گفت: «با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره ادامه کرونا در اردیبهشت‌ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد.»

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان از قرنطینه، محدودیت‌های اجتماعی و مقررات منع آمد و شد به عنوان مؤثرترین ابزارها در مبارزه با شیوع کرونا سود جسته‌اند شانه‌ساز همچنان "رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی" را "مهم‌ترین ابزار کنترل‌کننده این ویروس" در ایران می‌خواند.

او تولید واکسن در آینده‌ای نزدیک را به دلیل پیچیدگی‌های این ویروس غیرمحتمل دانسته و در عین حال گفته است، ایران نیز مانند سایر کشورها مشغول کار بر روی تولید این واکسن است.

شانه‌ساز با اشاره به این که هنوز داروی مشخصی برای درمان بیماری "کووید ـ ۱۹" ساخته نشده رتبه ایران در تحقیقات در عرصه‌های مختلف کرونا از جمله در عرصه دارویی را "بالا" خوانده است.

او می‌گوید، در حوزه دارو در ایران "تمام داروهایی که اکنون مطرح شده و دنیا برای درمان کرونا به آن‌ها امید بسته است، هم تولید می‌شود و هم مورد مطالعات بالینی قرار گرفته است."

"۹۰درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند"

ایران در پایان بهمن‌ماه رسما شروع آلودگی به کرونا در کشور را اعلام کرد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید، از آن زمان تا کنون کم‌تر از ۱۰درصد جمعیت ایران به این ویروس مبتلا شده و ۹۰ درصد دیگر تا کنون از آن مصون ماند‌ه‌اند.

از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی تهران، به‌ویژه مترو، اتوبوس و تاکسی اجباری شده است. همچنین هنوز ممنوعیت برخی اجتماعات، از جمله اجتماعات مذهبی برداشته نشده است.

به گزارش انتخاب و به گفته دست‌اندرکاران مؤسسه قدیم‌الاحسان، مجلس مناجات‌خوانی حاج منصور که امسال تنها جلسه دایر در تهران و شاید در کشور بود "شب گذشته با دخالت پلیس تعطیل شده است."

در عین حال انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از توقف برگزاری مراسم مذهبی در مسجد ارگ تهران خبر داده و گفته است، هنوز تصمیم جدیدی برای بازگشایی این اماکن و مراکز آموزشی گرفته نشده است.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، تنها نهادی که می‌تواند در مورد بازگشایی اماکن مذهبی تصمیم بگیرد وزارت بهداشت است و افرادی که " تریبون‌های رسمی دستشان هست" بهتر است "اجازه دهند کارگروه‌های ذی ربط با فراغ بال و با آرامش" در این مورد تصمیم بگیرند.

طبق آخرین آمار رسمی ایران، در ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۲ ابتلای جدید به کرونا در کشور ثبت شده و ۶۵ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌‌اند.

شمار مجموع مبتلایان به کرونا در ایران به ۹۶هزار و ۴۴۸ مورد رسیده و شش‌هزار و ۱۵۶ نفر تا کنون بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

تا به‌حال ۷۷هزار و ۳۵۰ نفر از بیمارستان‌های ایران ترخیص شده و ۴۸۴هزار و ۵۴۱ تست تشخیصی انجام شده است.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید