29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

عواقب تغییرپول ملی

ایران

تغییر پول ملی‌ درهر کشوری نشان شکست دولت آن در کنترل تورم و حساب داری درست بودجه کشور است. داستانی است از شادروان عباس هویدا که در جواب به اینکه پس از ۱۳ سال نخست وزیری دستاورد های وی چه بود، خود کاری را نشان داد و گفت ۱۳ سال پیش این خودکار ۵ ریال بود و هنوز هم ۵ ریال است.


البته برخی‌ می‌گویند خود درآمد نفتی‌ بود، ولی‌ فراموش نکنید که درآمد نفتی‌ رژیم حتا هم اکنون با وجود تحریم ها صد ها برابر زمان پیش از انقلاب است.
دلیل تورم ها عدم استفاده از متخصصان لایق، پارتی بازی و آقازاده سالاری به جای شایسته سالاری، خرج های بیمورد، دزدی و رشوه و در نهیات ارسال بی‌ رویه پول به کشور های عربی‌ دوست آخوند ها و تروریست پروری میباشد.
اینها همه بر هیچ کس پنهان نیست ولی‌ حال رژیم با تغییر واحد پول ملی‌ و حذف ۳ صفر و تغییر نام از ریال به تومان چه سودی خواهد برد؟
از این به بعد هر ۱۰ هزار ریال تبدیل به ۱۰ ریال یا یک تومان میشود. این یعنی‌ ۳ صفر حذف میشود، ولی‌ آیا تغییری در حال مردم میدهد؟
در ظاهر به نظر می‌رسد غیر از اینکه حجم پول حمل شده کمتر و آسان تر میشود نباید تغییری ببینیم، ولی‌ این یک ظاهر فریبنده بیش نیست.
نخست اینکه تا مدتی‌ اجناس سرمایه داران اکثر خودی که به ریال خریداری شده بود به تومان به فروش می‌رسد که استفاده هنکفتی را شامل میشود تا انبار ها خالی‌ شوند.
دوم اینکه کمتر فروشنده و تاجر با انصافی قیمت فروش را تغییر میدهد، برای مثال شما جنسی‌ میخریدید به ۱۰۰۰ تومان که میشد ۱۰۰۰۰ ریال ، پس از تغییرات قیمت فروش باید بشود ۱ تومان ولی‌ کدام بازاری و تاجر یا فروشنده با وجدانی چنین تغییری را میدهد؟
خیلی‌ با انصاف باشند قیمت را ۱۰ تومان یا ۱۰۰ تومان میکنند یعنی‌ بین ۱۰ یا ۱۰۰۰ برابر استفاده بدون کوچکترین حرکت. ولی‌ حقوق ها و درامد مردم کارگر از همان دقیقه اول به تومان پرداخت میشود.
سوم اینکه بر سر ریال های موجود در حساب های بانکی و جیب مردم چه خواهد امد، به احتمال زیاد بانک ها و دولت آنها را بالا کشیده و حذف میکنند، این به این معنی است که هر ایرانی‌ بین ۱ ریال تا ۹۹۹۹ ریال از دست میدهد، برای برخی‌ این مبلغ مهمی‌ است.
و اما استفاده این کار برای دولت صرفه جویی در کاغذ چاپ و فلز سکه میباشد و بیلیون ها تومان استفاده برای آقازاده ها و سرمایه داران کلان.
برای آنان که ادعا میکنند این حرکت جهت جلوگیری از تورم است باید گفت که تورم بر اساس نام پول یا تعداد صفر ها محاسبه نمی‌شود و بلکه بر اساس قدرت خرید آن برای نیازهای زندگی‌ مردم کشور سالانه تورم محاسبه میشود.
از نظر مقایسه پول با ارز خارجی‌ این تغییرات هیچ اثری ندارد جز اثرات روانی‌ و عوام فریبی.
شکی‌ نیست که چند ماه دیگر دولت اعلام می‌کند که دلار روزی ۱۶۰۰ تومان بود و اکنون فقط ۱۶ تومان است و این را از تدبیرات دولت روحانی و اقتدار جمهوری اسلامی میخوانند.
این است رژیم عوام فریب.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید