29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

رئیس جمهوری اتریش نگرانی‌اش درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را به روحانی اعلام کرد

ایران

الکساندر فان در بلن رئیس‌جمهوری اتریش در تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش حسن روحانی با اشاره به زندانی بودن تعدادی از شهروندان اتحادیه اروپا، از جمله دو شهروند اتریشی در زندان‌های ایران، نگرانی خود درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را اعلام کرد.

 به گزارش وبگاه آلمانی زبان vienna.at الکساندر فان در بلن روز چهارشنبه 6 می 2020 با حسن روحانی تلفنی صحبت کرده و نگرانی خود از اوضاع حقوق بشر در ایران را به اطلاع او رسانده است.

براساس همین گزارش رئیس‌جمهوری اتریش به همتای ایرانی‌ خود اطلاع داد که اوضاع حقوق بشر در ایران اهمیت ویژه‌ای برای اتحادیه اروپا دارد، زیرا که تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

دو شهروند اتریشی به نام‌های مسعود مصاحب و کامران غدیری در میان این زندانیان هستند که به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند. خانواده مصاحب اعلام کرده‌اند که علاوه بر نگرانی‌هایشان درباره حکم اعدام صادره برای این شهروند 73 ساله اتریشريال نگران انتقال او به زندان اوین هم هستند؛ جایی که ویروس کرونا به شکل گسترده‌ای در میان زندانیان منتشر شده است.

مسعود مصاحب رئیس انجمن ایران-اتریش (Die Österreichisch-Iranische Gesellschaft) است، انجمنی که دفتر آن در وین قرار دارد و در زمینه تقویت روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور فعالیت دارد. پیش از این وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد که مسعود مصاحب از ژانویه 2019 در ایران بازداشت شده و حتی حق دسترسی به خدمات کنسولی اتریش هم از او دریغ شده است.

در گفتگوی تلفنی دو رئیس‌جمهوری، طرف اتریشی در قالب تلاش‌ها برای مبارزه جهانی با ویروس کرونا، خواستار نرمش‌هایی در زمینه برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها شد.

صفحه توئیتر رئیس‌جمهوری اتریش در ‌این‌باره نوشت: «مبارزه جهانی با [ویروس] کووید19 نباید با مانعی مواجه شود. در همین رابطه فان‌در بلن آرزو کرد نرمشی در زمینه تحریم‌ها صورت گیرد.»

اگر چه رئیس‌جمهوری اتریش نرمش در زمینه تحریم‌ها را در چارچوب مبارزه با کرونا تعریف کرد، اما پیش از این شتفان شولتس سفیر اتریش در تهران، ادغام ایران در سازوکار جهانی مالی را مشروط به تصویب FATF کرده و در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده بود: «ایران نیز نیز باید نگاه مثبتی به اف‌ای‌تی‌اف داشته باشد. اگر تهران می‌خواهد بخشی از ساوزکار جهانی مالی باشد،‌ اگر می‌خواهید در نظام جهانی ادغام شوید، باید قوانینی را بپذیرید که شرکای تجاری‌تان پذیرفته‌اند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید