01
چهارشنبه, می
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 Wednesday 1 May 2024 22 شوال 1445

سیروس عسگری ۵۹ ساله دانشمند ایرانی-آمریکایی در ایالات و مایکل وایت شهروند آمریکا و زندانی در ایران

ایران

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز این احتمال را مطرح ساخت که حکومت ایران در حال اجرای مذاکرات مخفیانه با واشنگتن برای مبادله زندانیان دو کشور است. برخی گزارش های روزهای اخیر، این گمان را تقویت می کند.

 نیویورک تایمز در این باره نوشته که با وجود کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، توسط آمریکا و بالا گرفتن جنگ لفظی ایران علیه ایالات متحده ، تهران سرگرم انجام مذاکرات پنهانی بر مبادله زندانی با واشنگتن است که این اقدام ، می تواند در بر دارنده دلالت‌های متعددی باشد.

یک مقام بلندپایه ایرانی نیز در این باره فاش کرد که هدف از این گفت‌وگوهای پنهانی تهران با آمریکا، آزادی متقابل زندانیان طرفین نزد همدیگر است. حکومت ایران دست کم ۴ آمریکایی را زندانی کرده که سه تن از آنها، ایرانی تبار هستند. رژیم ایران نیز ادعا می کند که حدود ۲۴ ایرانی در در زندانهای آمریکا هستند.

مهرآبادی، مقام رسمی ایرانی و معاون مدیر دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن، نیز گفت که این مذاکرات به هدف مبادله مایکل وایت ( ۴۸ ساله) تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران از دو سال قبل با یک پزشک ایرانی است که هویت او را مشخص نکرد.

جاناتان فرانکس سخنگوی خانواده وایت گفته که که او نیز در جریان این مذاکرات محرمانه قرار دارد؛ منتظر توافق نامه ایرانی ها هستیم تا دولت به آن ترتیب اثر بدهد و بتوانیم مایکل را به خانه اش بازگردانیم.

وی توضیحات بیشتری در این زمینه نداده است.

نیویورک تایمز نوشته: با توجه به افزایش تنش‌ها و تهدیدها در خصوص بکارگیری نیروی نظامی که در روابط دو کشور میان دولت ترامپ و ایران بوجود آمده، این مذاکرات جنبه‌ای غیر عادی دارد.

هنوز جزییات در مورد این پزشک ایرانی که تهران در صدد مبادله او با وایت هستند، مشخص نیست. اما مهرآبادی، دیپلمات ایرانی در واشنگتن ، گفته که این پزشک با قرار وثیقه، آزاد شده و تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد. او افزود که زندانیان دو تابعیتی که در حال حاضر در ایران در بازداشت هستند، مشمول این دور از مذاکرات نمی شوند.

وایت، از سال ۲۰۱۸ به دلیل توهین به رهبر ایران و نقض حریم خصوصی، به ۱۰ سال زندان محکوم شده . او به ایران سفر کرده بود تا با زنی ملاقات کند که خانواده وی گفته بودند او در اینترنت با این زن، آشنا و دلباخته وی شده است.

حکومت ایران همچنین به دنبال آزادسازی سیروس عسگری ۵۹ ساله دانشمند ایرانی-آمریکایی در ایالات متحده است .

عسگری پیشتر در دادسرای فدرال از اتهام سرقت اسرار تجاری به دلیل نقض تحریم، هنگام بازدید از دانشگاه آمریکایی در اوهایو به عنوان استاد تمام وقت، تبرئه شد. وی پس از رد پرونده اش توسط ماموران اداره مهاجرت و گمرک بازداشت شده بود.

عسگری مدرک دکترا خود را در ایالات متحده گرفته و در دانشگاه شریف تدریس می کرد. او کارشناس مهندسی موتورهای جت غیر نظامی و دفاعی است و قراردادهای را با صنایع هواپیمایی و مدنی و دفاعی حکومت ایران، انجام داده است.

مهرآبادی تاکید کرد که وی به طرف های آمریکایی گفته است که آزادی سریع آقای عسگری باعث بازگشت فوری آقای وایت به میهن خود خواهد شد. مهرآبادی گفته که این سه مورد عسگری، وایت و پزشک ایرانی، در حکم پرونده ای درهم تنیده و مرتبط با هم هستند.

محمد جواد ظریف، پیشتر گفته بود: “پس از به خانه باز گرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملا برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است.”

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید