28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

جدال لفظی بین حکومت ایران و مقامات ایالات متحده بالا می گیرد. موسوی: “مزخرف گویی می کنند”!

ایران

با آن که برخی تحلیلگران ارزیابی کرده بودند که مبادله زندانیان بین ایران و ایالات متحده می تواند زمینه ساز تماس های بعدی و مذاکرات جدی تر بین دو کشور باشد، جدال لفظی بین مقامات ارشد ایران و آمریکا شدت می گیرد و سخنگوی وزارت خارجه ایران واژه های توهین آمیزی علیه مقامات آمریکایی بیان کرد.

 عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک پیام توییتری که امروز (سه شنبه) انتشار یافت، نوشت: «مزخرف گویی را پایان دهید!». این فحاشی در پاسخ به سخنان معاون موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا بود که روز گذشته خطاب به سران حکومت ایران گفت: «حرف بس است، هواپیما بفرستید و همه آن ها را با خود ببرید».

مقامات آمریکایی شمار زندانیان وابسته به حکومت ایران در ایالات متحده را یازده تن اعلام کرده اند. متقابلا چند شهروند آمریکایی و شهروندان دو تابعیتی و همچنین شهروندان استرالیایی و کشورهای دیگر در اسارت رژیم ایران به سر می برند که حکومت ایران در طول سال های اخیر آنها را ربوده و به زندان انداخته و به جاسوسی متهم ساخته تا بتواند آنان را با ماموران و مزدوران زندانی خود در ایالات متحده مبادله کند.

از سخنان محمد جواد ظریف چنین بر می آید که رژیم ایران انتظار دارد که اگر همه زندانیان خارجی در آن کشور را آزاد کند، متقابلا باید همه زندانیان ایرانی، نه تنها در ایالات متحده، بلکه در همه کشورهایی نیز که به درخواست یا فشار آمریکا انجام گرفته مبادله شوند.

وزیر خارجه ایران، در پاسخ به مقامات آمریکایی که گفته بودند رژیم ایران فقط حرف می زند و وقت گذرانی می کند، اظهار داشت که او از چند سال پیش به صراحت گفته بود که ایران آماده مبادله فوری زندانیان است و با سکوت دولت واشنگتن روبرو شده بود.

گفته می شود که ارتباط بین دو کشور از طریق سفارت سوئیس در تهران جریان دارد. ولی هنوز نمی توان ارزیابی کرد که تا چه حد مبادله زندانیان شدنی باشد و انجام گیرد.

برخی تحلیلگران ارزیابی می کنند که اگر چنین معامله ای انجام گیرد، از شدت درگیری بین دو کشور خواهد کاست و زمینه ای برای تماس های بعدی خواهد شد.

در ارزیابی ها آمده است که رژیم ایران به دنبال شیوع کورونا و همچنین تاثیرات کمرشکن تحریم های مالی آمریکایی، قصد نوعی مصالحه دارد و پیام اخیر علی خامنه ای می تواند به نشان آمادگی رژیم برای کنار آمدن با آمریکا تلقی شود. ولی برخی دیگر از تحلیلگران می گویند که اختلافات بین ایران و ایالات متحده آنقدر عمیق است و جنبه استراتژیک دارد، که بعید می نماید حتی اگر مبادله زندانیان صورت گیرد، از شدت کشاکش بین دو کشور بکاهد.

شماری از زندانیان ایرانی در ایالات متحده، افرادی هستند که قصد دور زدن تحریم های آمریکایی را داشته اند. شماری دیگر به اتهام دزدیدن تکنولوژی آمریکایی و یا قاچاق وسایل جنگی به ایران محاکمه و محکوم گردیده اند و شماری دیگر افرادی هستند که به جرم اقامت غیرقانونی در ایالات متحده، به زندان افتاده اند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید