20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریک

ایران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز دوشنبه با سپاسگزاری از سوئیس در انتقال پیشنهاد ایران برای تبادلِ «بدون پیش شرطِ» زندانیان با آمریکا ، تائید کرد که چنین پیشنهادی از سوی تهران ارائه شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه گفته بود ایران خواستار تبادل بدون شرط زندانیان با آمریکا شده، اما این کشور به خواست ایران پاسخ نداده است. وی روز دوشنبه این سخن را تغییر داد و ارائۀ چنین پیشنهادی را «برداشت از اظهارات» خود دانست و گفت آنچه وی مطرح کرده «ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای ظریف [...] بیان کرده بودند».

 مایک پمپئو روز دوشنبه ١١ ماه مه در یک گفتگوی تلفنی با همتای سوئیس خود، ایگنازیو کاسیس، «از نقش پایدار و سازندۀ او به عنوان کشور حافظ منافع آمریکا در ایران» سپاسگزاری کرد. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، با اشاره به این گفتگو در یک بیانیۀ مطبوعاتی، وجود احتمالی گفتگو میان دو کشور در این زمینه را تکذیب نکرد، اما تاکید نمود که آمریکا «مذاکرات دیپلماتیک حساس را از طریق اظهارات به رسانه‌ها انجام نمی‌دهد».

وی در این زمینه به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت که روز یکشنبه از پیشنهاد ایران به آمریکا در این زمینه پرده برداشت و گفت «آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه دادن به این موضوع دارد».

او بر خواست مکرر ایران در این باره نیز تاکید کرده و گفته بود «با وجود اینکه بارها ایران برای تبادل زندانیان میان دو کشور اعلام آمادگی کرده است، اما آمریکا تا کنون هیچ پاسخی نداده است». علی ربیعی امروز این سخنان «برداشت» دیگران خواند و چنین وانمود کرد که ایران اخیراً چنین پیشنهادی ارائه نکرده و او به اظهاراتِ دو سال پیش وزیر امور خارجۀ ایران اشاره داشته است.

مایک پمپئو خود نیز با انتشار یک توئیت به «کمک سوئیس برای بازگرداندن شهروندان آمریکائی از ایران و بیرمانی» در ایام کوویدـ١٩ اشاره کرد و گفت «همراهی‌ آمریکا و سوئیس بیش از همیشه مستحکم است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز یکشنبه شب خبر منتشر شده در یکی از نشریات بین‌المللی در بارۀ تماس‌های جاری میان تهران و واشینگتن برای تبادل زندانیان دو کشور را بدون هیچ توضیحی باز نشر کرده بود.

کشور سوئیس به حافظ منافع آمریکا در ایران، در دسامبر گذشتۀ نقش پُراهمیتی در تبادل «زیو وانگ» شهروند آمریکائی و دانشجوی دکترای در رشتۀ مطالعات خاورمیانه و ایران شناسی، از سوی تهران و مسعود سلیمانی، پزشک ایرانی متخصص هماتولوژی از سوی واشینگتن ایفا کرد.

در حال حاضر سیامک و باقر نمازی، مراد طاهباز شهروندان آمریکائی ایرانی تبار در ایران در زندان بسر می‌برند. مایکل وایت، سرباز پیشین نیروی دریائی آمریکا، نیز که در ژوئیۀ ٢٠١٨ برای دیدار از دوست دختر خود به ایران رفته بود در این کشور دستگیر شد و به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار تصاویر خصوصی به ده سال زندان محکوم شد. او در روز ١٩ مارس گذشته به «دلایل بشردوستانه» با ممنوعیت خروج از کشور، از زندان آزاد شد. او اینک با علائم مشکوک به کرونا تحت حفاظت سفارت سوئیس در بیمارستان بستری است.

ایران نیز خواستار آزادی سیروس عسگری، مهندس مواد است که به سرقت اسرار تجاری متهم و محکوم شده بود، اما در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد. او که به دلیل تست مثبت کرونا تحت مراقبت پزشکی قرار دارد و در سفارت پاکستان در واشینگتن بسر می‌برد.

بنوشتۀ مطبوعات گفتگوهای جاری بر سر تبادل وی با مایکل وایت صورت می‌گیرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید