26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

۲۶ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

ایران

فردوسی در روستای پاژ در ناحیه تبران در طوس چشم  به جهان گشود. آرامگاه این شاعر نامدار و زنده کننده زبان پارسی در همان محل میباشد.

کتاب شاهنامه که فردوسی‌ نگارنده آن بود بزرگترین نوشته حماسی جهان میباشد و فردوسی‌ تمام آن را به نظم آورد.

فردوسی‌ درسال ۳۱۹  شمسی‌ زاده شد و در سال ۳۹۹ در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت. فردوسی‌ بیشتر عمر خود را در راه گرداوری تاریخ حقیقی‌ و افسانه ها و روایت های قومی‌ ایرانیان و تنظیم آنها به شعرپرداخت .

در مورد زندگی‌ شخصی‌ وی نوشتار بسیاری در دست است، برخی‌ او را دهقان زاده و از طبقه کارگر و برخی‌ او را اشراف آزاده و از طبقه زمینداران میدانند.

آنچه درست است این است که فردوسی‌ سخت از اشغال میهن خود توسط اعراب وحشی رنج میبرد و حاضر به قبول زبان عربی‌ به جای زبان پارسی میهن خود نبود.

از این روی فردوسی‌ زندگی‌ خود را در بازسازی و زنده نگاهداری زبان پارسی گذاشت.

کتاب شاهنامه کاملا از واژه های پارسی بهره برده به غیر از یک جا که واژه عجم که اعراب به ایرانیان میگفتند به کار گرفته شده.

بسی‌ رنج بردم در این سال سی‌

عجم زنده کردم بدین پارسی

هنگام تنظیم شاهنامه، فردوسی‌ مورد توجه بسیاری از ناموران و ایران دوستان دوره خود قرار گرفت و افرادی مانند  حیی بن قتیبه و علی‌ دیلمی وی را پشتیبانی میکردند.

به گفته ایی سلطان محمود غزنوی نه تنها از فردوسی‌ پشتیبانی نکرد بلکه به خاطر این خیره گری و ایران دوستی‌ کمر به قتل او بسته بود. از این رو روایت است که فردوسی کتاب خود را به درگاه سلسله سامانیان آورد و مورد تشویق قرار گرفت.

شوربختانه جمهوری اشغالگر و جنایت کار اسلامی در ایران به این کتاب که بزرگترین گنجینه ما ایرانیان و مردم زمین است دستبرد های بسیار زده و در سبک فردوسی بند های بسیار در ستایش اعراب تازی و اشغالگر به آن افزوده شده.

جای تاسف است که جوانان امروز میهن نمیتوانند به نسخه‌ حقیقی‌ این شاهکار دسترسی داشته باشند و فرق حقیقت و دروغ در جمهوری اسلامی بسیار مبهوم است.

چند بندی از این اشعار که شاید به داستان زندگی‌ امروزه ما شباهت داشته باشد.

این بند ها به دنبال یکدیگر نیستند و فقط جهت درک تاریک بختی ما ایرانیان آورده شده؛

ferdosi1

ferdosi2

 

 

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید