02
پنج شنبه, می
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 23 شوال 1445

۵ قلاده یوزپلنگ ایرانی در منطقه خارتوران در استان سمنان مشاهده شد.

ایران

مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: ۵ قلاده یوزپلنگ در محدوده توران مشاهده شده است که سه قلاده آن یوز ماده و ۲ قلاده یوز نر بوده است. از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ تصویری از یوزپلنگ ماده در دوربین‌های محدوده توران ثبت نشده بود.

 امیر عبدوس، مدیرکل اداره محیط زیست استان سمنان، با بیان اینکه «نگران بودیم که یوز "ایران" (یوزپلنگ ماده کشف شده)، تنها یوز ماده باقی‌مانده کشور باشد»، گفت: صبح روزپنجشنبه ۲۵ اردیبهشت/۱۴ مه، یکی از اهالی منطقه، در محدوده توران، ۵ قلاده یوز را مشاهده کرده و بلافاصله این اداره را در جریان قرار داد.

«ایران» یک گونه یوزپلنگ ماده است که توسط افرادی شکار شده و به فروش می‌رسید اما در نهایت این ماده یوز کشف شد و به مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی پارک پردیسان منتقل شد.

به گفته این مقام اداره محیط زیست استان سمنان، محیط‌بانان این مرکز، پس از این اطلاع‌رسانی، یک یوز مادر، به همزاه ۲ توله یوز نر و ۲ توله یوز ماده مشاهده کردند. با احتساب یوز مادر، در مجموع ۳ یوز ماده و ۲ یوز نر مشاهده شده است.

امیر عبدوس، با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقدامات و هزینه‌های زیادی برای حفاظت از زیستگاه توران انجام شده است، یادآور شد: مشاهده گونه‌های یوز ماده امیدها برای حفاظت از این زیستگاه را زنده کرد.

مدیرکل اداره محیط زیست استان سمنان با اشاره به نظر «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت»، تصریح کرد: اگر جمعیت یک گونه در طبیعت از «۵۰ فرد» کمتر شود، این گونه در طبیعت در حال انقراض تلقی می‌شود و جمعیت یوزپلنگ ایرانی از چنین ویژگی برخوردار است.

مدیرکل اداره محیط‌زیست سمنان، حضور دام در منطقه و جاده عباس‌آباد را دو مانع بزرگ در منطقه دانست که تاکنون منجر به تلفات زیادی در بین یوزها شده است اما اقداماتی از جمله فنس‌کشی، نصب دوربین و ممنوعیت ورود دام به منطقه صورت گرفته است.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی، یک زیرگونه در معرض خطر انقراض است. ایران از دهه ۱۹۷۰ بعنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) است. حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره انجیر و میاندشت،‌ زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید