20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

آرامگاه استر و مُردِخای در همدان

ایران

-دانشجویان بسیجی همدان پیشتر با تجمع در مقابل این زیارتگاه تهدید به تخریب آن کرده و دو چهره مقدس یهودیان دفن شده در این محل را «ملعونان» خوانده بودند.
-هیچ گزارشی از به آتش کشیده شدن این زیارتگاه توسط رسانه‌های داخلی منتشر نشده است.
-سازمان‌‌های یهودی سراسر جهان به این اقدام واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.
-تندروهای مذهبی و طرفداران علی‌اکبر رائفی‌پور از جمله تهدیدکنندگان این بنای تاریخی و مذهبی بوده‌اند. آنان بر این باورند که استر همسر یهودی خشایار شاه و مردخای عمویش ۷۷ هزار ایرانی را قتل‌عام کرده‌اند و روز ۱۳ فروردین‌ماه آن را جشن می‌گیرند!
-ایرانیان با عقاید و مذاهب گوناگون هزاران سال در کنار یکدیگر زیسته‌اند و فقط برخی حکومت‌ها بوده‌اند که همیشه تلاش کردند تا آنها را به جان هم بیندازند. جمهوری اسلامی که خود یک حکومت فرقه‌ای است از تبدیل تفاوت‌ها به اختلافات فرقه‌ای هیچ پروایی ندارد!

 (+عکس، ویدئو) در حالی ‌که رسانه‌های داخلی ایران، هنوز هیچ گزارشی از به آتش‌کشیدن زیارتگاه «استر و مردخای» یهودیان در همدان منتشر نکرده‌اند، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی، تخریب مکان مقدس یهودیان ایران و جهان را به شدت محکوم کرد. بر اساس گزارش‌های محلی این زیارتگاه ۲۵ اردیبهشت‌ماه با وقوع انفجاری در زیرزمین آن به آتش کشیده شد.

بر مبنای گزارش‌های محلی، صبح ۲۵ اردیبهشت ۹۹ زیارتگاه «استر و مردخای» از مکان‌های مقدس یهودیان ایران و جهان در همدان به آتش کشیده شد. این اطلاعات پراکنده حاکیست که با استفاده از مواد آتش‌زا این زیارتگاه به آتش کشیده شده و صدای انفجاری نیز از انبار زیرزمین این زیارتگاه به گوش رسیده است.

این زیارتگاه محل دفن استر همسر یهودی خشایارشاه و پسر عمویش مردخای است.

Esther Mordechai 1

Esther Mordechai 2

هنوز هیچ گزارشی از آتش‌سوزی زیارتگاه «استر و مردخای» توسط خبرگزاری‌ها، وبسایت‌های تخصصی میراث فرهنگی و رسانه‌های داخلی در ایران منتشر نشده است. خبرگزاری دولتی ایرنا، خبری با تیتر «آسیبی به مقبره «اِستِر و مُردخای» وارد نشده است» را به دلیل آنچه ملاحضات حقوقی و یا خطای حرفه‌ای در تنظیم خبر اعلام کرده، از وبگاه خود حذف کرده است. ایرنا در گزارش خود نوشته بود که فردی قصد ورود به این‌ مقبره برای اجرای یکسری اقدامات را داشته اما موفق نشده است.

Esther Mordechai 3

نیروهای بسیجی و حزب‌اللهی‌ها بارها تهدید به تخریب این زیارتگاه‌ کرده‌ بودند. در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ تعدادی از دانشجویان بسیجی همدان با تجمع در مقابل زیارتگاه «استر و مردخای» تهدید به تخریب آن کردند.

این افراد با سردادن شعار تهدید کرده بودند که اگر دولت اسراییل دست به ویرانی مسجدالاقصی بزند، اینان نیز آرامگاه و زیارتگاه استر و مردخای را ویران خواهند کرد. همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا نیز در یک اطلاعیه دعوت برای هجوم به این آرامگاه مقدس پیروان دین یهود، خفتگان در این آرامگاه را «ملعونان» نامیده بود.

Esther Mordechai 4

به تازگی، حساب توئیتری «اسرائیل به فارسی» نیز با تهدید به آتش کشیده شدن این مقبره در صورت تداوم توئیت‌های انتقادی‌اش به حکومت ایران، روبرو شد.

تندروهای مذهبی و طرفداران علی‌اکبر رائفی‌پور از جمله تهدیدکنندگان این بنای تاریخی و مذهبی بوده‌اند. آنان بر این باورند که استر همسر یهودی خشایار شاه و مردخای عمویش ۷۷ هزار ایرانی را قتل ‌عام کرده‌اند و روز ۱۳ فروردین‌ماه آن را جشن می‌گیرند!

این در حالیست که ایرانیان با عقاید و مذاهب گوناگون هزاران سال در کنار یکدیگر زیسته‌اند و فقط برخی حکومت‌ها بوده‌اند که همیشه تلاش کردند تا آنها را به جان هم بیندازند. جمهوری اسلامی که خود یک حکومت فرقه‌ای است از تبدیل تفاوت‌ها به اختلافات فرقه‌ای هیچ پروایی ندارد!

Esther Mordechai 5

ایلان اسکاتس نماینده ویژه ایالات متحده در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی در حساب توئیتری خود نوشت که ایالات متحده قویا حمله به مقبره «استر و مردخای» در همدان را محکوم می‌کند.

وی با اشاره به تهدید به تخریب این مقبره در فوریه سال جاری نیز یادآور شد که رژیم ایران دولت سردمدار حمایت از یهودستیزی در جهان است.این اقدامات رژیم ایران باید متوقف شود و از جامعه یهودی و سایر اقلیت‌ها محافظت گردد.

Esther Mordechai 6

جاناتان گرینبلات رئیس اتحادیه ضد افترا دیروز با انتشار توئیتی ضمن اعلام خبر آتش‌زدن زیارتگاه «استر و مردخای» در همدان آن را محکوم کرد.

این اقدام نژادپرستانه همچنین انتقاد بسیاری از جوامع یهودی را برانگیخته است. آرتور استارک، ویلیام داراُف و مالکوم هوئنلین رؤسای سازمان‌های یهودی در آمریکا با انتشار بیانیه‌‌ای مشترک به این تخریب واکنش نشان داده و نوشته‌اند که سه ماه پیش نیز گروهی از بسیجان تهدید به حمله و تصرف این مقبره کرده بودند.

زیارتگاه استر و مردخای در مرکز شهر همدان قرار دارد و جزو مهمترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره به عنوان اثر تاریخی و فرهنگی جزو میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌ است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید