27
شنبه, آوریل
شنبه 8 ارديبهشت 1403 Saturday 27 April 2024 18 شوال 1445

زمزمه های فروپاشی بورس تهران و بالا کشیدن پول آنها که هنوز از دست این رژیم درس عبرت نگرفته ا‌ند

ایران

از سال ۹۳ بنای دولت ثابت نگه داشتن قیمت ارز بوده است

همیشه قرار نیست که بورس با یک زاویه رو به بالا باشد

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظر ما این بود که نقدینگی در اینجا جمع شود و به سمت خودرو و مسکن و ارز حرکت نکند اما باز می‌ببینیم توامان به قیمت ارز و بورس حمله می کنند. البته روند بورس را باید منطقی کنیم چرا که همیشه قرار نیست که بورس با یک زاویه رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد، اما همه کسانی که دلمان برای کشور می سوزد بدانند که راه حل این است که بتوانیم نقدیندگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم. بورس یک حرکت سالم است.

وی با بیان اینکه کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد، گفت: رقمی که دولت اوراق بفروشد مشخص است و براساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش ممکن خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کنند ولی نه با این هدفی که گفته شده است.

ربیعی تاکید کرد: اعلام می‌کنم که بالا رفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش دولت برای آوردن به یک کانال منطقی به عمل خواهد آورد و با سیاست‌هایی که از سوی همتی داشتیم بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگن تحریم موفق بوده است.

‌سخنگوی دولت یادآور شد: به علت شیوع کرونا در سه ماهه گذشته در فعالیت‌های اقتصادی وقفه داشته ایم، حتی‌ کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی اما با همه این ها توانستیم ثبات نسبی را نگه داریم و معتقدیم که بهبود شرایط و اوضاع با ثبات در این بازارها بوجود خواهد آمد.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته هم شرایط بالا و پایین رفتن و برگشتن ارز به یک ثبات نسبی را داشته‌ایم و بنای ما این است که ارز را به کانال پایین‌تر بیاوریم و بنایی بر افزایش آن نداریم و تلاش می‌کنیم که ارز مواد اولیه مورد نیاز صنعت و کارخانه‌ها و کالاهای اساسی و حوزه درمان را تامین کنیم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای کاهش سفرهای ایام تعطیلی نیمه خرداد چیست، گفت: مردم کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند و ما نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده‌ایم بلکه توصیه می کنیم حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.

وی با اشاره به باز بودن جاده‌ها و عدم اعمال اقدامات بازدارنده گفت: الان تصمیم بازدارنده ای نیست که در جاده‌ها مانع سفر مردم شود اما از هموطنان می‌خواهیم که به همکاری‌هایی که تاکنون داشتند کماکان ادامه دهند. پس همچنان سفر نکردن را توصیه می‌کنیم و برنامه مشوقی برای سفر در ایام تعطیلات نداریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حقوقی بازنشستگان کشوری اظهار کرد: در حوزه بازنشستگان کشوری حداقل ۶۰ درصد شکاف قدرت خرید داشتیم. در دورانی که شکوفایی و رشد داشتیم، سعی کردیم این شکاف را جبران کنیم و در این دو سال هم که دولت با مشکل روبه‌رو شده است، هنوز در پیشی دادن مزد به تورم عقب نیستیم اما ممکن است این موضوع کمتر شده باشد که باید ببینیم تورم قابل پیش‌بینی‌مان چقدر است ولی در مجموع نسبت به نسبت به هشت سال دوره قبل جلوتر هستیم و فکر می‌کنم ۲۳.۱ درصد توانستیم در این چند ماه این شکاف را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: علاقه و نگرانی دولت نسبت به زندگی کارگران و بازنشستگان از ابتدای سال ۹۳ با رویکرد افزایش خرید آنها تا به امروز ادامه داشته است و شرایط بد اقتصاد و ناتوانی سیستم‌های کارفرمایی ما را از اتخاذ تصمیمات بزرگ ما را بر حذر داشته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شیوه برکناری رضا رحمانی اظهار کرد: برای دولت کرامت افراد بسیار مهم است. روند برکناری ایشان ناگهانی نبوده و اینگونه نبود که یک شبه دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیده باشد و در یک آن و لحظه به این نتیجه رسیده باشد که یک فرد عوض شود.

وی تصریح کرد: در دوران تحریم ما نیازمند استراتژی‌های جدید صنعتی هستیم. ما باید استراتژی توسعه صنعتی مطابق با تحریم را متناسب با تحریم را دنبال کنیم و اگر فرض کنیم کرونا سال دیگر هم خواهد آمد و تعطیلی در سال‌های آینده خواهیم داشت از حالا باید پیش‌بینی استراتژی صنعتی را داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: ما نیازمند برنامه مبتنی بر صادرات غیر نفتی هستیم و صادرات غیر نفتی ایران را باید در کل سیاست گذاری صنعتی دنبال کنیم. علاوه بر این حتماً باید تأمین ارز غیرنفتی را تجربه کنیم چرا که نفت و بنزین و حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود.

وی اضافه کرد: نیازمند این هستیم که خودرو ما دچار تنش بازار نشود. علاوه بر این مطالباتی در حوزه مدیریت کلان و شیوه اداره دولت حتی یک وزارتخانه هست که در ارتباط با این مطالبات در نظر گرفته شود. ما نیازمند تصمیم گیری در شرایط فشار حداکثری هستیم تا بتوانیم مجموعه نیازهایی که کشورمان دارد و بخش اعظم آن این وزارتخانه است، تحول مدیریتی صورت بگیرد.

سخنگوی دولت با قدردانی از تلاش‌های رضا رحمانی در وزارت صمت تاکید کرد: این موارد با کسی که رفته یک جا پیامی برده و با فرد دیگری هماهنگ کرده متفاوت است. یک فرایند تحول بوده در یک نقطه به ثمر رسیده است. بنابراین مطمئن هستم که تصمیم یک‌شبه گرفته نشده اصلا نیاز نیست که تصمیم سیاسی باشد یا وجه سیاسی به خود گرفته باشد.

ربیعی همچنین در پایان با اشاره به اقدام عده‌ای برای آتش‌زدن کنیسه‌ای در استان همدان اظهار کرد: ایران برای قرن‌ها برای اقلیت‌های مذهبی امن بوده و ما نمی گذاریم برخی از این مسایل سوء استفاده کرده و علیه مردم ما صحبت کنند. یهودیان ایران مخالف اسراییل هستند. بر عکس آنچه برخی دوست دارند نشان دهند، ایران جامعه یهودی ستیز نبوده و از کشورهایی هستیم که از امن ترین کشورها برای اقلیت‌ها محسوب می‌شویم. ما با زور، خشونت، تجاوز و منطق یک حزب مخالف هستیم.

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید