28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

«خودگول‌زنی» نمایندگان مجلس شورای اسلامی

ایران

تجدیدنظر مجلس در طرحی برای جلوگیری از رقابت‌های ورزشی میان ورزشکاران ایرانی و اسراییلی به یکی از بحث‌های داغ روز تبدیل شده است. یک سیاستمدار اپوزیسیون آن را «خودگول‌زنی» می‌داند.

 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت (۱۷ مه) طرحی ر ا تصویب کرد که برای مقابله با «اقدامات خصمانه» اسراییل «علیه صلح و امنیت» تهیه شده است.

به گفته محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ماده ۱۱ این طرح حذف شده است، ماده‌ای که ورزشکاران ایرانی را از رقابت با ورزشکاران اسراییلی منع می‌کرد.

او در باره علت این اقدام گفت، تصویب یک طرح قانونی برای جلوگیری از مبارزات ورزشی با اسراییلی‌ها می‌تواند زمینه را برای محرومیت همه رشته‌های ورزشی ایران از بازی‌های جهانی و المپیک فراهم کند.

مجلس روز ۲۳ اردیبهشت دو فوریت طرح مقابله با «اقدامات خصمانه» اسرائیل را بدون مخالفت هیچیک از نمایندگان مجلس تصویب کرد.

رئیس مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته بود، هر چه سریع‌تر این طرح را بررسی کند تا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

«اقدامی به ظاهر برای گول‌زدن جهانیان»

حذف ماده ۱۱ طرح نام‌برده به یکی از موضوعات داغ ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. سیاستمداران، رسانه‌های گوناگون و کارشناسان ورزشی در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

مهران براتی، معاون سیاسی و دبیر کارگروه سیاست خارجی «شورای مدیریت گذار» در این رابطه گفت: «این عقب‌نشینی اتفاق تازه‌ای نیست. جمهوری اسلامی از آغاز، هر زمان که احساس خطر کرده یا زیر فشار شدید قرار گرفته، به‌سرعت تغییر نظر داده است. اما نکته‌ای که در درون علت این عقب‌نشینی نهفته است، اهمیت دارد: علنا می‌گویند، ما نباید فشاری را که به ورزشکارانمان می‌آوریم کتبی و علنی کنیم بلکه به نفعمان است که این کار را در خفا انجام دهیم.»

به اعتقاد براتی، این برخورد مجلس شورای اسلامی «به‌ظاهر، اقدامی برای گول‌زدن جهانیان به نظر می‌رسد اما در اصل، نوعی خودگول‌زنی است و در نهایت، بیش از پیش به وجهه ملت ایران لطمه می‌زند».

پیش‌تر، مهدی جعفری گرزینی، کارشناس ورزش ایران و آلمان هم در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی، ضمن بررسی پیامدها و جوانب حساس تصویب احتمالی این طرح، آن را "تیر خلاص" برای تمام ورزش ملی ایران خوانده بود.

موافقان و مخالفان داخل کشور

ماده ۱۱ طرح قانونی در داخل کشور هم مخالفانی دارد که در روزهای گذشته نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

مصطفی هاشمی طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی یکی از افرادی است که گفته بود، تصویب این طرح می‌تواند از جانب ارگان‌های بین‌المللی تبعیض‌آمیز و خلاف منشور المپیک قلمداد شود و به «تعلیق کل ورزش ایران» بیانجامد.

در مقابل، به نظر می‌رسد که برخی از طرفداران این طرح با تعلیق ورزش ایران مشکلی ندارند و آن را به عنوان اقدامی برای رسیدن به اهداف اعتقادی خود به جان می‌خرند.

محمد عزیزی، عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» گفته است: «در مباحث اعتقادی ما چیزی به عنوان اسرائیل وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که چه راه‌حلی برای این مشکل می‌شناسد، می‌گوید: «من راهکاری نمی‌دانم. حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم.»

 

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید