30
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 Tuesday 30 April 2024 21 شوال 1445

رفت و آمد در یکی از خیابان‌های تهران VIA REUTERS - WANA NEWS AGENCY

ایران

وضعیت شیوع ویروس کرونا، بر اساس سنجه‌های وزارت بهداشت ایران، حداقل ده استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و شمار بیماران کوویدـ١٩ در این استان‌ها رو به افزایش است. وزیر بهداشت و درمان ایران با تاکید بر«عادی نبودن شرایط» هشدار داد و گفت «هر لحظه ممکن است دچار پیک خطرناک شویم».

 سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور هشدار داد که «شرایط عادی نیست و [...] آنچه در گیلان و قم از ویروس کرونا دیدیم الآن در استان‌های گرم و جنوبی مشاهده می‌کنیم». او تاکید کرد که «ویروس کووید١٩ در کشور فعال و در حال گردش از اقلیمی به اقلیم دیگر است و ممکن است دوباره ما را گرفتار کند».

او پیش از آن اعلام کرده بود که وضعیت در استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان و هرمزگان قرمز است وتاکید کرده بود که «عادی انگاری کرونا از سوی مردم» و رفتار «برخی مسئولان [که] تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده و همواره به [وی] فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم» نگران کننده است. او یادآوری کرد که «کرونا نه تنها تمام نشده، بلکه هر لحظه ممکن دچار پیک خطرناک شویم».

وزیر بهداشت روز سه شنبه نسبت به «احتمال همپوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز» هشدار داد و نتیجۀ آن را لزوم «تعطیلی مدارس و دانشگاهها» دانست و گفت از همین رو «باید از ظرفیت تابستان برای آموزش استفاده کنیم».

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در گزارش روز سه شنبۀ خود از وضعیت کرونا در کشور تاکید کرد که هر چند «کاهش اندکی در موارد بستری در استان خوزستان مشاهده شده، اما وضعیت در این استان همچنان قرمز است» و «استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و بوشهر [نیز] در وضعیت هشدار قرار دارند».

بگزارش کیانوش جهانپور با مرگ ۶٤ نفر دیگر از دیروز تا نیمروز امروز سه شنبه ١٣ خرداد، شمار رسمی افراد درگذشته به سبب ابتلا به کووید١٩ در کشور به ٧٩٤٢ نفر رسیده است. بر همین اساس در ٢٤ ساعت گذشته «سه هزار و ۱۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی» شده‌اند و این چنین شمار رسمی کل افرادی که از ابتدا تا کنون به این بیماری ابتلا یافته‌اند به ۱۵۷ هزار و ۵۶۲ نفر بالغ شده است.

نگرانی از افزایش روند ابتلا در اسلامشهر و تهران

روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در اسلامشهر، بگفتۀ مسعود مرسلپور، فرماندار این شهرستان، «افزایش یافته و نگران کننده است». او روز سه شنبه تاکید کرد که «افراد باید از تردد و مسافرت‌های غیرضرور خودداری کنند».

در همین حال، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از « تراکم مسافران در شبکه حمل و نقل عمومی» پایتخت ابراز نگرانی کرد و گفت « آمارهای چند روز اخیر نیز نشان می‌دهد که روند ابتلا افزایش پیدا کرده است» و وزیر بهداشت اعلام کرده که « اگر فاصله گذاری رعایت نشود مجددا لغو محدودیت‌های ترافیکی را دنبال می‌کند».

خطر اوج گیری کرونا در خراسان جنوبی

شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی که در هفته‌های گذشته رو به کاهش گذاشته بود، با شناسائی ١٢ مورد تازه در روز شنبۀ گذشته روند افزایشی یافته است. در همین باره، محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بیرجند گفت بر أساس آخرین آمارها «فردوس در وضعیت قرمز قرار دارد». بگفتۀ وی بیشتر «موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و در شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه، طبس، قاین، سرایان و نهبندان بوده است».

روند صعودی ابتلا به کرونا در استان بوشهر

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نیز امروز اعلام کرد که «بر اساس آمارها از یک ماه گذشته تا کنون روند شیوع ویروس و ابتلا به بیماری کرونا در این استان صعودی و در حال افزایش است». او روز سه شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا گفت «در ماه گذشته شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر کمتر از ۵۰۰ نفر بود اما امروز این آمار به یکهزار و ۱۲۶ نفر رسیده است که از این شمار تاکنون ۱۴ نفر فوت شده‌اند». او همچنین گفت که «شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها نیز افزایش می‌یابد و این امر در افزایش شمار فوتی‌ها بی تاثیر نخواهد بود».

وی با اشاره به «روند افزایش بیماری در استان» خواستار آن شد که « به هر شکلی از ازدحام و تشکیل هر گونه تجمعی جلوگیری شود». او یادآوری کرد که «افزایش موارد مثبت بتدریج منجر به افزایش موارد بستری و ادامه این روند منجر به افزایش مرگ می‌شود».

وضعیت بحرانی در روستای زنگیان در سیستان و بلوچستان

سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روز سه شنبه اعلام کرد که «ابتلای تعدادی از اهالی روستای زنگیان از توابع شهرستان سراوان در جنوب استان سیستان و بلوچستان به بیماری کرونا این منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده است». بگفتۀ وی «با مسافرت تعدادی از اهالی این روستا [...] به چابهار و تعداد قابل توجهی از اهالی این روستا به کرونا مبتلا شده و قطعا این آمار در روزهای آینده افزایش خواهد یافت». او اعلام کرد که «تمامی ترددها به حالت کنترل در آمده» و از فردا «با هماهنگی شبکه بهداشت ودرمان سراوان، فرمانداری و نیروهای نظامی و انتظامی، تدابیر شدیدتری برای کنترل رفت و آمدها در سطح این روستا اتخاذ خواهد شد».

یک عروسی و ١٠ ابتلا در آذربایجان شرقی

علی امیری راد، فرماندار شهرستان خدا‌آفرین در آذربایجان شرقی، اعلام کرد که برگزاری یک جشن عروسی به «ابتلای ١٠ مورد جدید کرونا در بخش مرکزی این شهرستان» شده است. او با اعلام «ممنوعیت برگزاری «مراسم ترحیم و جشن عروسی در شهرستان»، برگزاری چنین مراسمی را به ویژه در منازل شخصی «تهدیدی در افزایش ابتلا به کرونا» دانست و گفت «مراسم ویژه چهارده و پانزده خرداد ماه به صورت فضاسازی شهر انجام و تجمعی برگزار نمی‌شود و مساجد شهرستان نیز فقط برای برگزاری نماز بازگشایی می‌شود».

زنگ خطر پیک دوم بیماری در آذربایجان غربی

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی، در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا گفت «به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای کامل فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در استان هستیم». جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی، نیز در این باره گفت «طی حدود یک هفته گذشته، مبتلایان به بیماری کرونا در این استان افزایش قابل توجهی داشته و زنگ خطر پیک دوم کرونا در استان به صدا درآمده است».

علی‌احمد آقاپور، رییس کارگروه اطلاع ‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، در همین زمینه یادآوری کرد که «در حال حاضر، شهرستان با وضعیت سفید در این استان» وجود ندارد و گفت «تا تثبیت وضعیت مناسب در همه شهرستان‌های آذربایجان غربی فاصله داریم».

بسته شدن مرز باشماق مریوان

خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان، اعلام کرد که به سبب «افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در اقلیم کردستان عراق» مرز باشماق مریوان تا روز جمعۀ آینده ١۶ خرداد تعطیل است. بگفتۀ وی این تصمیم از سوی مقامات اقلیم کردستان اتخاذ شده است.

مرز باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و در بخش واردات فعال است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید