18
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 30 فروردين 1403 Thursday 18 April 2024 9 شوال 1445

افزایش تقاضای کشورها برای دریافت تولیدات ایرانی مقابله با کرونا

ایران

محصولات ایران‌ساخت مقابله با کرونا مدتی پس از شیوع این بیماری در کشور و تامین نیاز داخلی وارد عرصه صادرات شد؛ محصولاتی همچون کیت‌های سرولوژی تشخیص کرونا، ماسک،‌ ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه ونتیلاتور که اکنون به گفته مسئولان، تقاضاهای زیادی از سوی کشورهای دیگر برای تولید آنها به ایران داده شده است.

تولید انبوه کیت‌های تشخیص کرونا توسط شرکت‌های دانش بنیان به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ایران آغاز شده ‌است و تاکنون تاییدیه‌های هشت کشور را برای صادرات گرفته‌ایم. همچنین ظرفیت تولید کیت‌های سرولوژی به میزان یک میلیون عدد در روز و کیت‌های تشخیص PCR ماهانه ۱.۵ میلیون عدد در کشور وجود دارد که بخشی از این تولیدات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخشی دیگر نیز برای صادرات تحویل می‌شوند.

حسین وطن پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این رابطه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا توضیح داد: صادرات محصولات ایرانی مقابله با کرونا مانند کیت تشخیص، ماسک، ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه ونتیلاتور درحال شتاب گرفتن است.

حسین وطن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: با توجه به حمایت و همراهی مناسب سازمان غذا و دارو با صادرکنندگان، به نظر می رسد صادرات خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
وی ادامه داد: درخواست شرکت های دانش بنیان سلامت حوزه تهران برای صادرات افزایش یافته است و شاهد گسترش صادرات محصولات مقابله با کرونا هستیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا روند صادرات این محصولات در روزهای آینده همچنان با قوت ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: با توجه به ظرفیت و توان شرکت های ایرانی، قطعا شاهد این موضوع خواهیم بود.
وطن پور ادامه داد: درخواست های بین المللی برای این محصولات همچنان ادامه دارد و می توانیم محصولات مازاد بر نیاز خود را به سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه صادر کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری هنوز از بین نرفته و بسیاری نگران شعله ور شدن مجدد آن در اوایل پاییز هستند، گفت: پیش بینی می شود در ماه های آینده شاهد شیوع مجدد بیماری باشیم و به همین دلیل بسیاری از کشورها خواهان خرید محصولات هستند، به عبارتی کشورها در حال تامین محصولات مورد نیاز هستند تا در ماه های آینده دچار مشکل نشوند.

حمایت از برخی محصولات پیشرفته در حوزه کرونا

وطن پور با اشاره به اینکه حمایت از برخی محصولات پیشرفته در حوزه کرونا انجام می شود، گفت: هوش مصنوعی از جمله موارد لازم برای تشخیص دقیق بیماری است که مورد حمایت قرار می گیرند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: تشخیص دقیق عوارض و علایم دستگاه تنفسی با استفاده از هوش مصنوعی از راهکارهای مورد توجه بوده است که مورد حمایت قرار می گیرد.
وی، ضدعفونی کننده های پایه آبی را از دیگر محصولات مورد حمایت اعلام کرد و گفت: با این کار در تلاش هستیم تا مصرف الکل در کشور را برای تولید ضد عفونی کننده ها کنترل نماییم.
وطن پور ادامه داد: در موسسه نیماد هم کمیته ای برای حمایت از طرح های کرونایی ایجاد شد که قرار است از طرح های کنترل کننده بیماری کرونا شامل تولید واکسن و داروها و انواع کیت ها حمایت شود.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: تلاش ها برای تولید واکسن در ایران با سرعت مناسبی در حال انجام است که امیدواریم این تلاش محققان به موقع به نتیجه مطلوب برسد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید