19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

نشسته وسط دریادار سیاری، نفر سمت راست وی دریادار حسینی‌بای © DR

ایران

دریادارعیسی حسینی‌بای* از همرزمان دریادار حبیب‌الله سیاری، در مورد اظهارات اخیر سیاری در گفتگو با ایرنا و انتقاد او از سپاه که بخش‌هایی از آن از خروجی ایرنا حفظ شد، می‌گوید ایشان «حرف‌های شجاعانه و درستی زدند که مورد تأیید همه واحد ماست». او همچنین دربارۀ حذف صحبت‌های او می‌گوید: «حذف گفته‌های جناب سیاری حذف واقعیت‌هاست؛ حذف این صحبت‌ها تبعات بسیار منفی دارد؛ بسیاری از بچه‌ها می‌پرسند که چرا حذف شد؟ این مسئله پنهان کردن، چیزی است که برای خیلی‌ها عیان است؛ دلیلی ندارد جز اینکه برخی منافعی داشته باشند که این مسائل عیان نشود.»

روز یکشنبه ۱۱خرداد/ ۳۱ مه، ویدیویی ۱۳دقیقه‌ای از گفت‌وگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" با دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کنندۀ ارتش و فرماندۀ پیشین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پخش شد که چند ساعت بعد، از خروجی وبسایت این خبرگزاری حذف شد. در این گفتگو، دریادار سیاری به نحو مستقیم و غیرمستقیم از سپاه و تبلیغات سپاه انتقاد کرده بود.

دریادار سیاری گفته بود که «بسیاری، نبودِ کافیِ عکس و فیلم از حضور ارتش‌ در هنگام جنگ را، به حساب حضور کمرنگ ارتش در جنگ می‌گذارند؛ در حالی که دلیل اصلی آن، اجازه ندادن به ارتش برای فیلمبرداری از تلاش‌های نیروهایش در جریان جنگ بوده است». به گفته او «هرجا که نیروهای سپاه و بسیج حضور داشتند، دوربینی هم همراه آنان در حرکت بود. دریادار سیاری همچنین گفته بود که ارتش، هنوز هم اجازه عکاسی و فیلمبرداری در محیط نظامی را ندارد».

با این وجود، او در این گفتگو، رسانه‌ای کردن فعالیت‌های نیروهای نظامی را به مصلحت ندانسته و گفته بود که «نیرو‌های مسلح "شرکت یخچال‌سازی یا ساختمان‌سازی" نیست که فعالیتش رسانه‌ای شود٬ اما اگر قرار است چنین باشد، به ارتش هم باید چنین اجازه‌ای داده شود».

فرماندۀ پیشین نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از اظهاراتش «دخالت سپاه و بسیج در سیاست و فعالیت‌های اقتصادی» را تلویحاً مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که «این دو رویکرد، دو آسیب بزرگ برای نیروهای نظامی یک کشور است».

دریادار سیاری در بخش دیگری از سخنانش به «فیلم‌ها و سریال‌های ساخته‌شده درباره نیروهای نظامی پس از انقلاب» اشاره کرده و گفته بود «بیشتر آنان دور از واقعیت هستند». در این راستا او به مجموعه مستند "روایت فتح" ساخته "مرتضی آوینی" اشاره کرده بود که حضور سپاه و بسیج در جنگ را بسیار پررنگ به نمایش می‌گذارد. او همچنین به فیلم "چ" ساخته "ابراهیم حاتمی‌کیا" اشاره کرده و گفت که تصویری که حاتمی‌کیا از سرتیپ ولی‌الله فلاحی٬ فرمانده یگان‌های ارتش در درگیری کردستان به تصویر می‌کشد٬ کاملاً دور از واقعیت بوده است.

دریادار سیاری در گفتگو با ایرنا همچنین از "صداوسیما" به تندی انتقاد کرده بود. اوگفته بود که «این نهاد نقش زیادی در کمرنگ نشان دادن نقش ارتش داشته است». او به مصاحبه‌ای در سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرده که چندی پیش پخش شد و در آن شخصی [نام او را نمی برد]، گفته که تا چند سال پیش کشتی‌های خارجی بدون آنکه کسی جلوی آنها را بگیرد به راحتی وارد حریم دریایی ایران می‌شدند. او این مصاحبه را باعث «سرشکستگی بزرگ» نیروهای نظامی و خانواده‌های کشته‌شدگان و اسیران جنگ دانسته و گفت که در این باره رسماً به رئیس صداوسیما نامه نوشته و رسماً شکایت کرده٬ اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است. او این موضوع را در ارتباط با جریان‌های «پشت پرده در صدا و سیما» دانسته است.

دریادار عیسی حسینی‌بای، در گفت‌وگویی با "انصاف نیوز" که روز شنبه ۲۴ خرداد/ ۱۳ ژوئن منتشر شد، ضمن شرح خاطرات خود از ایام جنگ، به بسیاری از مواردی اشاره می کند که اخیراً دریادار سیاری در گفتگو با "ایرانا گفته است. او بر گفته‌های سیاری مهر تأیید می‌زند و می‌گوید همه همرزمان سیاری، گفته‌های او را تأیید می کنند. او در این گفتگو درباره کسانی سخن می‌گوید که تنها برای گرفتن عکس یادگاری در بزنگاه‌ها سر می‌رسیدند و در کنار اسرا عکسی می‌انداختند و می‌رفتند. همانهایی که سیاری درباره آنها می‌گوید «با دوربین و تبلیغات در جنگ حاضر بودند».

دریادار حسینی‌بای می‌گوید: «حذف صحبت‌های امیر سیاری بسیار ما را ناراحت کرد؛ صحبت‌های ایشان جزئی از تاریخ واقعی جنگ است. نه من منافعی دارم و نه جناب سیاری؛ نه تکاوران و… نه ارتش؛ ارتش‌ یکی از بازوهای اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.»

او درباره خاطرات سال ۵٨ و ۵۹ می‌گوید:«واحد اصلی ما باعنوان گردان یکم تکاوران دریایی، در بوشهر مستقر بود. فرمانده گردان تکاوران، ناخدا صمدی و فرمانده پایگاه دریایی بوشهر، ناخدا رزمجو بودند. در همان زمان ما اعلام کردیم که عراق دارد تجهیزات سنگینش را به مرز می‌آورد و هواپیمایش هم هرروز در منطقه گشت می‌زند و این نشان‌دهندۀ این است که احتمال دارد عراق به ما حمله کند... ما فکر می‌کردیم جنگ شود، اما نه به این زودی‌ها؛ اتفاقاً بلیت هواپیمایی که به تهران گرفته بودم برای ۳۱ شهریور سال ۵۹ بود؛ ناخدا صمدی هم تسویه حساب کرده بودند. وقتی داشتم از افراد واحدم خداحافظی می‌کردم، در خروجی همانجا دیدم که دو فروند هواپیمای عراقی اقدام به بمباران باند فرودگاه نظامی نیروی هوایی بوشهر کردند؛ نیروی هوایی بوشهر در مجاورت پایگاه نیروی دریایی قرار داشت. آژیر قرمز زدند و معلوم شد که عراقی‌ها حمله کرده‌اند... شبانه با اتوبوس‌های نیروی دریایی سمت خرمشهر راه افتادیم. واحد ما که در خرمشهر بود به کمک مردم، عراقی‌هایی که از سمت شلمچه آمده بودند را با حملاتی دوباره تا مرز و نزدیک شلمچه عقب رانده بودند. البته توپخانه‌ی عراق کار می‌کرد و جاهای حساسی مثل شرکت نفت و پالایشگاه آبادان را می‌زد؛ خوشبختانه ناوها هم از آنجا خارج شده و هیچگونه ضایعات و تلفاتی نداشتند.

خلاصه اینکه دولشکر عراقی به خرمشهر حمله کرده بودند. ما پادگانی داشتیم در منطقه بنام پادگان دژ که تا آنجا که توانسته بودند از جان مایه گذاشته بودند و شجاعانه مقاومت کرده بودند، آنقدر تلفات داده بودند که دیگر نفری برای مقاومت نداشتند، در همین اثنی، ما در خرمشهر و مناطق مختلف با نیروهای عراقی درگیر شده بودیم و این دولشکر عراقی را که توسط واحد ویژه گارد ریاست جمهوری عراق پشتیبانی میشد، یک واحد ویژه که جزو واحد گارد ریاست جمهوری عراق بود را ۳۴ روز پشت دیوارهای خرمشهر نگاه‌ داشتیم. جناب صمدی به من مأموریت داد که "با توجه به اینکه شما از قبل در منطقه بودید، بعنوان فرمانده واحد، شناسایی موقعیت دشمن را برای ما مشخص کنید". واحد ما با شروع این مأموریت، ازهمان روز اولی که وارد شدیم، تا حدود ۳۵ روز حتی پوتین‌های خود را از پا درنمی‌آوردیم مگر چند دقیقه‌ای برای نظافت و درمان زخم‌های پاهایمان؛ شبانه‌روز فعالیت می‌کردیم».

وی در مورد دریادار سیاری می گوید: «در اینجا بر خود لازم می‌بینم به عنوان یک تکاور، یک سرباز ایرانی، از همرزم گرانقدر امیر دریادار دکتر سیاری که شجاعانه در برابر دشمن جنگیدند، در همان خرمشهر جانفشانی‌ها کردند، ترکش خوردند و روده‌هایشان بیرون ریخت طوریکه ما فکر می‌کردیم که شهید می‌شود... ما باید از ایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشم. چراکه ایشان حرف‌های شجاعانه و درستی زدند که مورد تأیید همه‌ ما و کسانی هست که در آن روزها در آنجا حضور داشتند و جانبازی کردند. واحدی که خودش آنجا درگیر جنگ بوده است... من با تمام وجود از جناب سیاری، بعنوان یک رزمنده، تشکر می‌کنم که حرف‌های شجاعانه‌ای زدند و یکسری از حقایق را مطرح کردند».

«زمان جنگ ما برابر دستورالعمل‌های فنی نظامی اصلاً اجازه نداشتیم یک دوربین همراه ببریم؛ چون اگرعکس یادگاری هم بگیرید، دشمن از سلاح تا محیط را می‌تواند شناسایی کند و حتی ناخواسته اطلاعاتی به دست دشمن برسد؛ به همین دلیل بردن دوربین برای ما اصلاً مقدور نبود و نمی‌شد کارهای تبلیغاتی که برخی کردند را ما هم انجام دهیم؛ اما خیلی‌ها می‌آمدند که تنها عکس یادگاری بگیرند؛ ما اسیر می‌گرفتیم ولی آنها می‌آمدند و همراه اسرا راه می‌رفتند، عکس‌شان را می‌گرفتند و بعد هم جبهه را ترک می‌کردند».

حسینی بای درمورد سریال "کیمیا" و فیلم "چ" گفت: «حال شما سریال "کیمیا" را در نظر بگیرید ! ما اصلاً چنین کسانی را آنجا ندیدیم؛ اصلا آنجا زنان اجازه نداشتند به خط مقدم بیایند مگر نِرس‌ها و پزشکان که با آمبولانس‌ها می‌آمدند. مردم غیور خرمشهر، شاهد تمام این اتفاق‌ها هستند چراکه همانطور که گفتم همیشه به تکاوران محبت داشتند، همراهی‌ و کمک‌مان می‌کردند و آب و غذا برایمان می‌آوردند عده‌ای از نیروهای شجاع و غیور و جان برکف مانند برادران فروزنده، افشین‌پور و نیروهای مردمی که زیرنظر شهید جهان‌آرا در کنار تکاوران جانانه جنگیدند و کمک کردند، شاهدان آن روزهای تاریخ‌ساز هستند.

این سریال "کیمیا" اعصاب همۀ آنها که واقعیت‌ها را دیده‌اند خورد کرد و هیچ وقت هم کسی نیامد بگوید که این سریال فلان خطاها را دارد، همرزمان ما هم که گفتند توجهی به آن نشد. فیلم "چ" هم از آن بدتر. تیمسار فلاحی یکی از افسران باسواد و بادانشی بود که در "چ"، آدمی زهوار دررفته نشان داده شد؛ در صورتیکه اصلاً چنین نبود. من بعنوان یکی از همرزمان جناب سیاری از ایشان تشکر می‌کنم. واحد ما واحدی بود که قلباً به همدیگر ارادت داشتند. هر زمان می‌خواستم به مأموریتی بروم، وقتی می‌پرسیدم "چه کسی می‌آید؟"، همه دستشان را بلند می‌کردند و وقتی به دلیل محدودیت مجبور بودیم از بین آن همه داوطلب تعداد اندکی را همراه ببریم، غم را در چشم تک تک افراد می‌شد به وضوح مشاهده کرد».

*- دریادار دوم عیسی حسینی‌بای یكی از پیش‌كسوتان و یادگاران دوران جنگ ایران و عراق در نیروی دریایی ارتش است. او درسال ٥٨ در یگان یكم تكاوران نیروی دریایی خدمت می کرد. این یگان در آزادی خرمشهر و آبادان نقش فعالی داشته است. دریادار عیسی حسینی بای از همرزمان سابق دریادار سیاری بوده است.

متن توسط : شاهرخ بهزادی

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید