25
پنج شنبه, آوریل
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 Thursday 25 April 2024 16 شوال 1445

۱۷۰۰ روستای خراسان جنوبی به علت بی آبی، بیکاری و نبود امکانات ساده زندگی خالی از سکنه شده‌اند

ایران

سال هاست که شمار زیادی از روستاهای شهرستان نهبندان با مشکل کم ابی و یا بی آبی روبرو هستند، شهرستانی که علی خامنه‌ای، ۲۱ سال پیش ، قول اجرای طرح توسعه نهبندان را به آنان داده بود. و هرگز آن را اجرایی نکرد.

 دولت نیز در این زمینه کوچکترین یاری به آنان نرسانده است . تنها به روستاهای معدودی که در کنار جاده قرار دارند از طریق تانکرهای سیار آب‌رسانی می کنند.

مقامات حکومتی بارها ادعا کرده اند که باید به مناطق محروم و دور مانده از امکانات شهری و زیست محیطی کمک کرد .علیرضا عبادی نماینده علی خامنه‌ای در خراسان جنوبی هم چندی پیش با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها هشدار داده بود که مهاجرت و سنگینی شهرها برای دولت مشکل‌ساز می‌شود.

عبادی، در تایید نبودن امکانات زندگی و عدم توجه دولتمردان به این مناطق گفت: در برخی از روستاها مردم آب آشامیدنی ندارند و با ‌چنین وضعیتی دیگر امیدی برای ماندن در روستاها نیست.

نباید فراموش کرد که آب نقش حیاتی و مهمی در زندگی دارد و می تواند مبدا یک حرکت، جنبش و خیزش مردمی باشد. از بین رفتن منابع آب بسیاری از شهرهای کوچکی که در اعتراضات روزهای اخیر، کشته و زخمی داده‌اند، ناشی از افزایش بیکاری و کاهش توان اقتصادی کشاورزان هم بوده است.

آب یک عنصر حیاتی است که نبودش می تواند به یک حرکت و خیزش بزرگ منتهی شود.کمبود منابع آب زیرزمینی به مهاجرت گسترده روستائیان به حاشیه شهرها و حلبی‌آبادها منجر شده است. وقتی بر اثر این مهاجرت ها تعداد حاشیه‌نشینان در ۴ سال گذشته از ۱۱ میلیون به ۱۶ میلیون نفر افزایش می یابد ، ممکن است این تعداد به بالای ۲۰ میلیون تا پایان دولت فعلی هم برسد، در آینده ای بسیار نزدیک خواهیم دید که بی‌توجهی به حل مشکل آب، بحران‌ها و اعتراض‌های سراسری بیشتری را هم به دنبال خواهد داشت و بدون تردید، با توجه به سابقه خفقان و سرکوب در مناطق آسیب دیده و بدور از امکانات زندگی ، جان‌های بیشتری هم از دست خواهد رفت.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید