20
شنبه, آوریل
شنبه 1 ارديبهشت 1403 Saturday 20 April 2024 11 شوال 1445

رزمایش سپاه پاسداران در خلیج فارس و دریای عمان

ایران

-تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌گوید هدف از ایجاد پایگاه دائمی مقابله با مزاحمت دزدان دریایی و بعضی از شناورهای بیگانه برای ماهیگیران و لنجداران ایرانی است.
- برای تامین لوازم و تجهیزات ضروری جهت ایجاد این پایگاه دائمی برنامه‌ریزی دقیق و مناسب صورت گرفته و این حضور «مقتدرانه و باصلابت» خواهد بود و قرار است به ارتقای امنیت دهانه اقیانوس هند به منظور حضور هرچه بیشتر جوانان ایرانی برای صید و توسعه صیادی در این منطقه کمک بزرگی بکند!

 در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستور داده یک پایگاه دائمی در اقیانوس هند ایجاد شود که گویا قرار است تا پایان سال ۱۳۹۹ عملیاتی شود.

 

علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه دوم تیرماه گفته به نیروی دریایی سپاه پاسداران ابلاغ مأموریت شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد!

او گفت «اعزام ناوگروه از سوی نیروی دریایی سپاه به آب‌های دوردست در گذشته انجام شده است و ناوگروه دوم ما نیز به آب‌های اقیانوس هند اعزام شد».

تنگسیری به مزاحمت «دزدان دریایی» و «بعضی از شناورهای بیگانه برای ماهیگیران و لنجداران ایرانی» در آب‌های دریای عمان و در دهانه اقیانوس هند اشاره کرده و گفته «سپاه دیگر اجازه چنین تعدی‌هایی را با حضور قدرتمندانه خود در اقیانوس هند و دریای عمان نخواهد داد».

او با تاکید بر اینکه ایجاد پایگاه دریایی دائمی دستور خامنه‌ای است افزود: «ما با تأمین امنیت و ایجاد این پایگاه بستر بهتری را برای حضور ویژه‌تر صیادان و واحدهای صید صنعتی کشورمان در اقیانوس‌ها فراهم خواهیم کرد».

تنگسیری ادعا کرده برای تامین لوازم و تجهیزات ضروری جهت ایجاد این پایگاه دائمی برنامه‌ریزی دقیق و مناسب صورت گرفته و این حضور «مقتدرانه و باصلابت» خواهد بود و قرار است به ارتقای امنیت دهانه اقیانوس هند به منظور حضور هرچه بیشتر جوانان ایرانی برای صید و توسعه صیادی در این منطقه کمک بزرگی بکند.

ادعا و آرزوی ایجاد پایگاه دائمی دریایی آنهم در اقیانوس هند توسط رژیم ایران بی‌سابقه است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه می‌نویسد «سپاه به دنبال پررنگ کردن حضور خود در اقیانوس هند است».

ایجاد پایگاه‌‌های دریایی دائمی در اقیانوس‌ها مستلزم امکانات ویژه‌ای است که بعید است با توجه به تحریم‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی جمهوری اسلامی و بحران مالی که این رژیم در آن قرار دارد عملی باشد اما به نظر می‌رسد سپاه پاسداران به دنبال افزایش حوزه عملیاتی خود در آب‌‌های آزاد است که با توجه به تجربه معنایی جز افزایش احتمال خرابکاری و اقدامات ایذائی و مختل شدن کشتیرانی آزاد نخواهد داشت.

مقابله با دزدان دریایی از ماموریت‌هایی است که نیروی دریایی ارتش تا کنون اجرا می‌کرد. حضور پر شمار ناوگان دریایی ائتلاف آمریکا و همینطور ائتلاف اروپایی سبب کاهش تحرک دزدان دریایی در منطقه شده است. ضمن آنکه آنطور که در سخنرانی‌ها اعلام می‌شود ارتش از عهده ماموریت‌های مشابه برآمده است. به این ترتیب، بعید است حتی اگر خامنه‌ای از نحوه اجرای ماموریت مقابله با دزدان دریایی توسط ارتش ناراضی باشد، حالا سپاه پاسداران در حد و اندازه‌ی انجام آن باشد مگر اینکه هدف از چنین دستوراتی تحریک کشورهای دیگر و بزرگنمایی درباره توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی باشد. از همین رو این خواست رهبر جمهوری اسلامی از سپاه پاسدارانش بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد گرچه از نظر ظرفیت‌های فنی و تدارکاتی ایجاد چنین پایگاهی آنهم در اقیانوس برای سپاه پاسداران تقریباً غیرممکن است.

اساسی‌ترین عامل برای ایجاد یک پایگاه دائمی دریایی استقرار بر یک جزیره و یا استفاده از ناوهای غول‌پیکر است که هیچکدام از آنها در اقیانوس هند برای جمهوری اسلامی مهیا نیست.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید