26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

دو برابر شدن قیمت مرغ و گرانی 28 درصدی لبنیات در ایران

ایران

بر أساس آخرین گزارش‌های میدانی قیمت‌ مواد غذایی در ایران پیشتر بطور ماهانه و فصلی افزایش می‌یافت اما در ماه‌های گذشته قیمت اقلام اساسی حتی یک‌شبه هم با افزایش روبرو می‌شوبه طوریکه قیمت مرغ که تا چندی پیش 9 تا 11 هزار تومان بود به 18 تا 20 هزار تومان رسیده و قیمت انواع لبنیات نیز «بطور رسمی» 22 تا 28 درصد افزایش یافته است.

 به گفته کارشناسان اقتصاد ایران، این نحوه جهش قیمت ها کاملا گویای این واقعیت است که بهای أنواع کالا ها بویژه مواد غذایی، در تطابق کامل با رشد بهای برابری دلار در ازای واحد پول ملی و کم ارش شدن فاجعه بار آن می باشد که درحال حاضر بهای هر دلار آمریکا بیش از 20 هزار تومان است.

به گفته این کارشناسان در میان موج تورم کالاها و خدمات که در سال جاری سرعت بیشتری گرفته، گرانی مواد غذایی و اجاره‌بهای مسکن برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد به یک بحران جدی تبدیل شده است.

پس از موج گرانی اقلامی چون برنج، تخم‌مرغ، قند، ماکارونی، میوه و گوشت یخ زده برزیلی در خردادماه، حالا نخستین روزهای تابستان نیز با افزایش قیمت مرغ و لبنیات آغاز شده است.

بر أساس گزارش رسانه ای داخلی ایران، کارگروه تنظیم بازار روز چهارشنبه 24 ژوئن بطور رسمی مجوز افزایش قیمت 22 تا 28 درصدی انواع لبنیات را صادر کرد.

لبنیات بار دیگر در هفته سوم خردادماه با افزایش قیمت پراکنده روبرو شده بود و هر یک از سازمان‌های مسئول یک نظر متفاوت درباره قیمت‌ لبنیات دارند! سازمان تعزیرات حکومتی گزارش‌هایی از افزایش غیرعادی قیمت‌ها ارائه داده اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مدعی است «هیچ افزایش قیمتی نداشتیم

همزمان با اعلام صدور مجوز افزایش قیمت لبنیات از سوی کارگروه تنظیم بازار، قیمت مرغ نیز با افزایش چشمگیری روبرو شد و تا کیلویی 20 هزار تومان رسید.

صبح روز گذشته، همزمان با افزایش قیمت مرغ گزارش‌ها نشان می‌داد هر کیلوگرم مرغ در فروشگاهی در خیابان میرزای شیرازی 16 هزار تومان، نارمک 15 هزار و 500 تومان تا 16 هزار تومان و در خیابان خورشید در دروازه شمیران که بورس مرغ فروشان است 17 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که در برخی مناطق شمالی شهر تهران و همچنین برخی شهرستان‌ها قیمت مرغ تا کیلویی 20 هزار تومان نیز پیش رفت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هر کیلوگرم مرغ در خیابان ستارخان 18 هزار و 800 تومان به فروش می‌رسد و فروشنده نیز می‌گوید: « مرغ نیست و به اندازه مصرف همیشگی توزیع نشده نمی‌شود».

بهزاد باباخانی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه روز چهارشنبه 24گفت: «روزهای اخیر قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش قابل توجهی داشته و هم‌اکنون قیمت مرغ در بازار به کیلویی حدود 18 تا 20 هزار تومان رسیده است.»

به گفته کارشناسان مسائل اقتصثادی ایران، معمولا در موارد مشابه که یکی از اقلام خوراکی با افزایش قیمت چشمگیری روبرو می‌شد، مسئولان با تکذیب و متهم کردن فروشندگان به گرانفروشی، فرافکنی می‌کردند اما روز گذشته افزایش قیمت مرغ و لبنیات از سوی نهادها و مقامات رسمی نیز تأیید شد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «در جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ به ازای هر کیلوگرم 15 هزار تومان مصوب شد و و به ستاد‌های تنظیم بازار استان‌ها این مجوز داده شد که این محصول را تا پنج درصد بیشتر و یا کمتر از این نرخ قیمت‌گذاری کنند.»

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران کشور درباره علت گرانی مرغ گفته که «افزایش بی‌حد و حصر قیمت نهاده‌ها باعث شد 6 تا 7 هزار مرغدار از چرخه تولید خارج شوند که اینها عاملی برای افزایش قیمت تولید مرغ شده است.»

دبیر کانون مرغداران ایران معتقد است سیاست‌های اشتباه دولت باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شده است: «با افزایش شدید قیمت خوراک دام در ماه‌های گذشته حدود 6 الی 7 هزار مرغدار از چرخه تولید خارج شد و در حقیقت آنها ورشکسته شدند و همین عاملی شده تا میزان تولید کاهش و قیمت در بازار افزایش یابد.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید