19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

گرانی مسکن در ایران به وخیم‌ترین وضعیت خود طی سال‌های اخیر رسیده است، به طوری که رسانه‌های ایران از اجازه دادن پشت‌بام‌ها و افزایش حاشیه‌نشینی خبر داده‌اند. © .

ایران

گرانی مسکن در ایران به وخیم‌ترین وضعیت خود طی سال‌های اخیر رسیده است، به طوری که رسانه‌های ایران از اجازه دادن پشت‌بام‌ها و افزایش حاشیه‌نشینی خبر داده‌اند. همچنین علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام کرد که اجاره هر شب خوابیدن زیر آسمان هم از سال گذشته تا امسال، ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

 درباره حاشیه‌نشینی و سکونت در بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها، آمار دقیقی از سوی دولت جمهوری اسلامی ارائه نشده است، اما روزنامه شرق، در شماره روز سه‌شنبه نوشت: «بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن، خبر از گسترش «سکونت‌ در حاشیه آرامستان‌ها»، «پشت‌بام‌خوابی» و «مغازه‌خوابی»، به‌ویژه در بین کارگران می‌دهند، اتفاقی که تأییدی بر شیوه «بدمسکنی» در کشور به شمار می‌رود.»

ناصر ذاکری، پژوهشگر حوزه مسکن، به این روزنامه گفته است: «بدمسکنی یا فقر مسکن را می‌توان وضعیتی دانست که یک خانوار ناگزیر از اقامت دائم در خانه‌ای فاقد حداقل امکانات ایمنی و رفاه باشد. فقر مسکن ارتباط نزدیکی با مفهوم فقر دارد. یک خانوار گرفتار فقر طبعا به دلیل داشتن درآمد اندک، ناگزیر از حذف برخی موارد هزینه یا کاستن از هزینه‌های ضروری زندگی خویش است. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت میزان شیوع وضعیت‌هایی مانند فقر مسکن، فقر آموزش و بهداشت و سوءتغذیه رابطه نزدیکی با میزان گستردگی فقر در یک جامعه داشته ‌باشند.»

ذاکری با بیان اینکه حداقل امکانات ایمنی و رفاه واحد مسکونی را می‌توان «خط فقر مسکن» نامید، ادامه داد: «اصل ۴۳ قانون اساسی بر تأمین نیازهای اساسی از‌جمله مسکن تأکید کرده ‌است و قبل از آن، اصل ۳۱ داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد می‌داند و دولت را موظف به فراهم‌کردن زمینه تحقق این مهم می‌کند. با عنایت به این دو اصل، شناخت ابعاد بدمسکنی به‌منظور برآورد حدود تعهد دولت امری ضروری است.»

به گفته او، درحال‌حاضر بیش از ۳۰ درصد کل واحدهای مسکونی کشور عمری بالای 25 سال دارند. در این رابطه، بسیاری از ساختمان‌هایی که در قالب مسکن مهر ساخته شده‌اند، به دلیل تلاش برای کاهش هزینه ساخت، متهم به فقدان ایمنی لازم هستند.

همچنین فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن، در این زمینه گفته است: «با وجودی ‌که برآورد آمار جدیدی در رابطه با بدمسکنی از سال ۱۳۹۳ به این سو وجود ندارد، اما به دلیل تحولات اقتصادی، گسترش فقر، رشد تورم و ... که بیشتر از سال ۱۳۹۷ به این سو رخ داده، قطعا آمار بدمسکنی در کشور افزایش شایان توجهی یافته است و ضرورت دارد دولت برای بررسی این وضعیت، نسبت به بررسی و تهیه آمار به‌روز اقدام کند.»

یزدانی با بیان اینکه نرخ اجاره‌نشینی در کشور افزایش یافته، ادامه می‌دهد: «با گسترش اجاره‌نشینی در کشور، قطعا وضعیت بدمسکنی در کشور تقویت شده است و افراد بیشتری به حاشیه شهرها رانده شده‌اند.» او تاکید کرد: «اکنون تعداد زیادی از کارگران، «پشت‌بام‌خواب» و «مغازه‌خواب» شده‌اند و این مسئله به‌هیچ‌وجه کتمان‌شدنی نیست.»

پنج سال پیش، وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد که دست کم یک سوم جمعیت شهرهای ایران را حاشیه نشینان تشکیل می دهند. در این میان حدود یازده میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در بافت های خطرناک و فرسوده به سر می برند. یعنی هم از ابتدایی ترین خدمات بهداشتی و عمومی محرومند و هم در معرض انواع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، فحشاء، بیماری های گوارشی و پوستی و ایدز قرار دارند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید