29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار توقف حکم اعدام برای امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی شده‌اند.

ایران

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه صدور حکم اعدام برای سه متهم اعتراض‌های آبان ۹۸ را محکوم کرد.

 طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص تایید حکم اعدام این سه متهم در دیوان عالی کشور منتشر شده است و وکلای این سه متهم می‌گویند به پرونده‌های موکلان‌ خود دسترسی ندارند.

مورگان اورتگاس در توییتی نوشته است، ایالات متحده تصمیم ایران در مجازات اعدام برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: گزارش منتشر شده حاکی است که معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از داشتن وکیل محروم ، و تحت فشار وادار به اعتراف شده‌اند. ایران می‌بایست حقوق بشر را رعایت کند و این اعدام‌ها را متوقف کند.

Execution 1 1

به دنبال گزارش‌ها در خصوص تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دیوان عالی کشور و همچنین بازتاب گسترده ‌این خبر در شبکه‌های اجتماعی، «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسیما به نقل از یک «منبع خبری» گفت که «حکمی درباره بازداشت‌شدگان آبان‌ماه تایید نشده است».

با این حال، مصطفی نیلی، یکی از وکلای خانواده‌های این سه متهم، روز پنجشنبه پنجم تیرماه توئیت کرد که «پریروز خبر تایید حکم اعدام موکلینم را در تعدادی از رسانه‌ها خواندم و دیروز تعدادی رسانه دیگر آن را تکذیب کردند».

او افزوده است که به عنوان وکیل «هنوز نتوانسته‌ام در پرونده ورود کرده و اعلام وکالت کنم. امیدوارم این روند غیرحقوقی هرچه زودتر پایان یابد».

برخی از آشنایان و نزدیکان متهمان یاد شده به رادیو فردا گفته‌اند که خانواده‌های آنها تحت فشارهای امنیتی شدیدی هستند تا درباره وضعیت فرزندان خود اطلاع‌رسانی نکنند.

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا در آبان سال ۱۳۹۸، باعث اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایران شد.

اعتراضات آبان‌ماه امسال با سرکوب شدید روبه‌رو شد و بنا بر آمار بین ۳۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تن در جریان این اعتراض‌ها کشته شده و هزاران تن نیز بازداشت شدند.

عفو بین‌الملل پیشتر هشدار داده بود که بازداشت‌شدگان آبان در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری‌های، حکم‌های سنگین و طولانی‌مدت زندان قرار دارند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید