19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

قیمت ارز در ایران در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته

ایران

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به افزایش قیمت ارز در این کشور می‌گوید این بانک "بدون هیجان"، حرکت بازار ارز را رصد کرده و بازار را به سمت تعادل "هدایت" خواهد کرد.

 آقای همتی گفته است این بانک برای این نوسانات دست به "ارزپاشی" نخواهد زد.

آقای همتی در یادداشتی که در اینستاگرام خود منتشر کرده گفته است نوسانات اخیر قیمت ارز "موقتی" است. او گفته است این بانک، مانند دو سال گذشته، بازار ارز را "به سمت تعادل هدایت خواهد کرد."

دو سال پیش نیز قیمت ارز در بازار داخلی با افزایش چشمگیری مواجه شد اما بانک مرکزی با افزایش عرضه ارز، جلوی آن را گرفت و قیمت‌ها کاهش یافتند.

قیمت ارز در ایران در هفته‌های اخیر روند صعودی داشته و در مقطعی دلار آمریکا از مرز ۲۰ هزار تومان هم گذشت که این کمترین میزان ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا بود.

مقام‌های اقتصادی ایران این روند را مقطعی می‌دانند و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دلیل این افزایش را اقتصادی ندانسته و آن را ناشی از "تحرکات و عملیات روانی" دانسته است.

پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، روند افزایش قیمت ارز و طلا در ایران شدت گرفت.

ایران همچنین به خاطر تحریم‌ها برای نقل و انتقال ارز با دشواری مواجه بوده است.

آقای روحانی از بانک مرکزی خواسته است برای آزادسازی و بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده تلاش کند.

"سیاست آگاهانه"
رئیس کل بانک مرکزی ایران مدعی شده سیاست این بانک در مورد کنترل نقدینگی و نرخ ارز "آگاهانه" است.

رشد بیش از حد نقدینگی باعث نگرانی شده است. بنا به آمارهای رسمی حجم نقدینگی از آذر ۹۷ تا آذر ۹۸ بیش از ۲۸ درصد افزایش داشت و در آن ماه به ۲۲۸۲۳.۱ هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش چشمگیر نقدینگی از جمله دلایل کاهش ارزش ریال و افزایش تورم در ایران بوده است.

از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش نقدینگی، کسری بودجه دولت بوده است. دولت ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده این نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کند.

بانک مرکزی ایران برای اولین بار در تاریخ خود 'هدف تورمی' اعلام کرد
آقای همتی در یادداشت خود گفته است "در بدبینانه‌ترین" حالت، نرخ رشدنقدینگی در ایران کمتر از رشد سال گذشته بوده و در راستای هدف تورمی این بانک است.

بانک مرکزی ایران برای اولین بار در تاریخ خود یک "هدف تورمی" اعلام کرده که برای سال آینده ۲۲ درصد با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی تعیین شده است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید