29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

آتنا دائمی، کنشگر حقوق مدنی و حقوق کودکان، از مدافعان حقوق بشر و از زندانیان سیاسی در ایران © DR

ایران

آتنا دائمی، کنشگر مدنی که از سه سال و هفت ماه پیش در زندان اوین بسر می‌برد، با تشکیل پروندۀ تازه‌ای که در دوران حبس علیۀ او گشوده شد، به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید. این حکم از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران در حالی صادر می‌شود که او از سال ۹۵ دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین طی می‌کند. آتنا دائمی در تیرماه سال گذشته نیز در پروندۀ دیگری به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری که ۲۵ ماه از آن قابل اجراست محکوم شده بود.

 آتنا دائمی، به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حکمی که روز گذشته، چهارشنبه ١١ تیر/ اول ژوئیه، به وکیل وی ابلاغ شده است، از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد رضا عموزاد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اخلال در نظم زندان» به یک سال حبس و ٧٤ ضربه شلاق محکوم شده است.

پروندۀ تازه علیۀ آتنا دائمی در حالی که او در زندان بسر می‌برد، با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه گشوده شد.

دادگاه در حکم صادره «صدور بیانیه‌ها و نوشتن نامه‌ها و نیز بیانیه های منتسب به وی» را مصداق «تبلیغ علیه نظام» و «برقراری جشن، بزم و پایکوبی در مراسم سوگواری امام حسین» را مصداق «اخلال در نظم زندان» دانسته است.

آتنا دائمی این اتهامات را از بنیاد بی اساس و ساختگی خواند و گفت در دوران یاد شده او و هیچیک از همبندان وی هیچگونه جشنی در زندان بر پا نکرده‌اند.

آتنا دائمی و وکیل مدافع وی خواستار تجدید نظر در حکم صادر شده هستند. اگر این حکم در مرحله تجدیدنظر مورد تائید قرار گیرد، بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق علیه وی قابل اجرا خواهد بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم دائمی در این پرونده در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۹۹ در این شعبه یادشده برگزار گردیده بود.

بگزارش هرانا، هم اینک پروندۀ دیگری نیز علیۀ آتنا دائمی در دادسرای اوین گشوده است. او در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۳۹۹ جهت تفهیم اتهام در این پرونده به شعبۀ ٢ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد. او در این جلسه به «اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی» متهم گردید.

خانم آتنا (فاطمه) دائمی در ۲۹ مهر ۹۳ بازداشت و در ۲۵ اردیبهشت سال بعد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال کاهش یافت و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس آن قابل اجرا بود. وی در بهمن‌ماه ۹۴ با سپردن قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

آتنا دائمی از آذرماه ۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرد و سال ۹۷ هنگامی که محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد، با گشایش پروندۀ دیگری علیه وی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه وی را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب سیاسی نیز محکوم کرد. این حکم سپس در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه مورد تائید قرار گرفت و بر اساس ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از آن علیه وی قابل اجرا شد.

دادگاه انقلاب تهران آن هنگام همان اتهامات را به گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز وارد کرد و وی را نیز به به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب سیاسی محکوم کرد.

فاطمۀ دائمی خشکنودهانی که بیشتر با نام آتنا دائمی شناخته شده، کنشگر حقوق مدنی و حقوق کودکان، از مدافعان حقوق بشر و از زندانیان سیاسی در ایران است. عفو بین‌الملل در اسفند ماه ٩٦ در بیانیه‌ای نسبت به شرایط حبس «نامناسب و غیربهداشتی» وی و گلرخ ایرایی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری آن دو شد. پییِر آنتونیو پانزری، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، نیز سال پس از آن با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت آن دو تن شدیداً ابراز نگرانی کرد و «رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» با آنان را در زندان شهر ری محکوم کرد. آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی به نوشتۀ گزارشگران ویژۀ سازمان ملل متحد، به سبب فاش ساختن «رفتارهای غیرانسانی» با آنان در زندان اوین، به زندان شهر ری انتقال یافته بودند. بگزارش آنان رفتار با این دو مدافع حقوق نمونۀ «رویه جاری آزار و اذیت، ارعاب و به زندان انداختن افردی است که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می‌کنند».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید