02
پنج شنبه, می
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 Thursday 2 May 2024 23 شوال 1445

خالی بودن ویترین‌های موزه مردم‌شناسی در سرای کاظمی که تا مدتی قبل به عنوان دفتر مدیریت بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران در محله امامزاده یحیی استفاده می‌شد و سرقت آثار این موزه بدون هیچ آسیبی به ویترین ها، در روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. © .

ایران

در روزهای اخیر، خبر سرقت کلیۀ اشیا و آثار موجود در موزۀ مردم شناسی در سرای کاظمی تهران و انتشار تصاویر ویترین های خالی این موزه، واکنش های بسیاری را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی برانگیخته است. این در حالیست که مسئولان می‌گویند این ماجرا حدود یک ماه پیش اتفاق افتاده و دزد هم دو روز بعد دستگیر و پرونده بسته شده است.

 خالی بودن ویترین‌های موزه مردم‌شناسی در سرای کاظمی که تا مدتی قبل به عنوان دفتر مدیریت بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران در محله امامزاده یحیی استفاده می‌شد و سرقت آثار این موزه بدون هیچ آسیبی به ویترین ها، در روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

بنا به گفتۀ فرزانه ابراهیم زاده پژوهشگر تاریخ و روزنامه نگار در ایران، «جابجایی اشیاء تاریخی در این موزه چنان دقیق و بی‌هیچ خساراتی انجام شده است که انگار گروهی در سرای کاظمی اسباب کشی کرده اند و نه دزدی». وی افزود: « اشیاء داخل این خانه در دوره‌های مختلف تاریخی جمع آوری شده و بخشی از آنها شامل وسایل مربوط به مشاغل مختلف و هم‌چنین عکس‌های قدیمی بوده است که به طرز عجیبی تمام اشیاء این موزه از محل نگهداریشان خارج شده و هیچ‌کس متوجه این اتفاق نشده است».

آرش صابری فعال میراث فرهنگی نیز با تأیید این اتفاق گفت: «سارق در تاریخ ١٩ خرداد، چند ساعتی خود را در این بنای تاریخی پنهان کرده و نیمه های شب با خالی کردن ویترین هایی که آثار ارزشمندی داشته اند، کلیۀ اشیا و آثار را تا قبل از طلوع آفتاب از موزه خارج خارج کرده است».

او با اشاره به اینکه خانه موزه تهران قدیم در سرای کاظمی، موزۀ مردم‌شناسی بود که آثاری مانند دوربین‌های قدیمی، عروسک ها و اسباب‌بازی‌های کودکان و برخی وسایل زندگی مردم در زمان گذشته که برخی حتی قدمتی ۹۰ ساله دارند و حتی برخی وسایل الکترونیکی موزه را به نمایش گذاشته بود، تأکید کرد: «اگر در فضای سرای کاظمی به جز نگهبان‌ها دست‌کم یکی دو راهنمای موزه نیز حضور داشت، شاید این اتفاق یعنی پنهان شدن سارق در فضای موزه و سرقت آثار رخ نمی‌داد، همچنین با توجه به اینکه این اتفاق در وسط هفته نیز رخ داده است، شاید اگر یک کارشناس هم در این فضا بود این اهمال‌کاری رخ نمی‌داد و حدود ٣ میلیارد تومان اثر قدیمی از این موزه به سرقت نمی‌رفت».

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید