26
جمعه, آوریل
جمعه 7 ارديبهشت 1403 Friday 26 April 2024 17 شوال 1445

حکومت ایران هشدار داد:« مواظب باشید اگر پرونده ما را آژانس بین المللی به شورای امنیت ارجاع دهد وضع وخیم تر خواهد شد»

ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه حکومت روز دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت خارجه که اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، نیز در ان حضور داشت ‌گفت:فشارهای اخیر آمریکا علیه ایران شدید شده است، احتمال می رود در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد.

 عراقچی در ادامه افزود: «آژانس بازی بسیار پیچیده‌ای را در مقابل ما ایجاد کرده و با فشار آمریکا قطعنامه‌ای علیه ما صادر کرده و احتمال ارجاع پرونده ایران در نشست بعدی شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد».

خبرگزاری دولتی ایرنا، لحظاتی بعد، سخنان عباس عراقچی بر روی سایت خبری گذاشت، اما بخش مربوط به احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را بعد از خروجی این سامانه خبری حذف کرد.

معاون وزارت خارجه حکومت گفته بود: “مهم‌ترین هدف آمریکا بردن مجدد ایران به شورای امنیت است و همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کرده است”و این ” بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم خسارات راهبردی برای رژیم ایران خواهد داشت”.

عراقچی بدون دادن جزئیات بیشتر در این باره، گفت: نباید اجازه داد که ایالات متحده بار دیگر حکومت ایران را به عنوان تهدید امنیتی معرفی کند و “هر حرکتی که رژیم را در عرصه بین‌المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین ‌آمریکاست”.

این اظهارات معاون وزارت خارجه حکومت، چند روز پس از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و هم چنین انتشار یادداشت‌هایی علیه اسرائیل در وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایراد شده است.

عراقچی که ریاست ستاد پیگیری برجام را نیز برعهده دارد مدعی شد ایالات متحده برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل “از چند مسیر”در حال اقدام است: «یک مسیرآمریکایی‌ها از سوی شورای حکام است؛ اسرائیلی‌ها مدعی اسنادی شده‌اند که آژانس براساس آن اسناد جعلی درخواست‌هایی را مطرح کرده است».

او با اشاره به موضوع “فعال کردن مکانیزم ماشه” و ” تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، گفت: «آمریکا ماههاست همه توان خود را بسیج کرده تا این تحریم‌ها را دائمی کند»..

تحریم تسلیحاتی در زمینه تسلیحات متعارف که تنها در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن اشاره شده و نه در متن برجام، درباره “عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها و یا سامانه‌های موشکی” است و البته شامل “تجهیزات مرتبط، شامل قطعات یدکی، به ایران، یا برای استفاده در داخل ایران” نیز می‌شود.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش برقرار است اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۲۶ مهر امسال منقضی شود. اما آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید این تحریم در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده است.

فعال کردن مکانیزم ماشه ،پیوست یکم برجام،است . مکانیسم منحصربه‌فردی برای دست‌رسی آژانس به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین کرده‌است که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود.

این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) هم خوانده می‌شوند.

عباس عراقچی در ادامه افزود: «تحولات اخیر آمریکا وضعیت پرزیدنت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است؛ بنابراین نباید بهانه‌ای به آمریکا بدهیم که حکومت ایران را به وجه‌المصالحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تبدیل کند».

او تاکید کرد: حکومت اسلامی ایران تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را “بدقت رصد می‌کند” امیدواریم ماه‌های آتی را هم به سلامت پشت سر بگذاریم.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید