29
جمعه, مارس
جمعه 10 فروردين 1403 Friday 29 March 2024 19 رمضان 1445

نتایج نظرخواهی پروژه ققنوس ایران درباره کُرونا در ایران

ایران

- پروژه ققنوس ایران هدف از این نظرخواهی را «به دست آوردن آمار و ارقامی که بتواند مبنای ارزیابی و راستی‌آزمایی «آمار رسمی» که از سوی وزارت بهداشت در ایران اعلام می‌شود قرار گیرد» اعلام کرده. همچنین پرسش اصلی این نظرخواهی این است که «بحران کُرونا در ایران تا چه اندازه در زندگی مردم تأثیر داشته و مورد چه حمایت‌هایی قرار گرفته‌اند؟»
-با وجود تبلیغاتی که وزارت بهداشت در تمام ماه‌های گذشته درباره «غربالگری» به راه انداخته بود، و روز دوشنبه ۱۶تیرماه هم اعلام شد که این کار به دلیل کمبود کیت تشخیص کرونا متوقف شده است، ۸۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی می‌گویند که این غربالگری شامل آنها نشده است.
- ۶۱ درصد از پاسخ‌دهندگان با دستورات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی «کاملا موافق»اند. ۷درصد کاملا مخالف هستند. با اینهمه اکثریت آنها این دستورات را رعایت می‌کنند و فقط ۴ درصد گفته‌اند که رعایت نمی‌کنند.
- بیش از ۹۰درصد شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی از اقدامات مقامات و نهادهای مسئول در بحران کرونا ناراضی و نسبت به آنها بی‌اعتماد هستند.

 در نیمه اول خرداد‌ماه پروژه ققنوس ایران، نخستین اندیشکده ایرانیان در خارج کشور که در اسنفد ۹۷ در واشنگتن اعلام موجودیت کرد، یک نظرخواهی درباره بحران کُرونا در ایران برگزار کرد که در آن به ویژه از ایرانیان داخل کشور خواسته بود تا به پرسش‌های این اندیشکده پاسخ بدهند.

اکنون نمودارهای آماری این نظرخواهی که حاصل پاسخ‌های شرکت‌کنندگان است منتشر شده. پروژه ققنوس ایران با انتشار این نتایج یادآوری می‌کند که: «ویروس کُرونا و بیماری کووید۱۹ همچنان در ایران به صورت تصاعدی از جمله در میان جوانان مبتلا می‌کند و قربانی می‌گیرد. پروژه ققنوس ایران با حساسیت چگونگی این روند در ایران را دنبال کرده و برای ترسیم ابعاد واقعی این فاجعه در کشور و پیامدهای همه‌جانبه‌ی آن بر زندگی مردم و اینکه تا چه اندازه از سوی نهادهای مسئول مورد حمایت قرار گرفته‌اند تلاش می‌کند. غلبه بر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کُرونا در ایران نیز مانند کشورهای دیگر به راهکارهای علمی و عملی نیاز دارد. »

برای این نتایج که از پاییز گذشته تا خردادماه ۹۹ را در بر می‌گیرد، ضریب خطای مثبت/ منفی ۲.۱درصد با نمونه‌ی آماری تکمیل شده بیش از ۲۲۰۰ شرکت کننده محاسبه شده است. پروژه ققنوس ایران می‌نویسد: «به این دلیل که بحران کُرونا در کشور در ابعاد گسترده‌تر همچنان ادامه دارد این ارقام اولیه که از اظهارات شرکت‌کنندگان استخراج شده، مبنای بررسی و پژوهش ققنوس درباره «کُرونا در ایران» تا خرداد ۹۹ قرار خواهد گرفت و با نظرخواهی‌ها و بررسی‌های دیگر در آینده تکمیل خواهد شد.»

پروژه ققنوس ایران هدف از این نظرخواهی را «به دست آوردن آمار و ارقامی که بتواند مبنای ارزیابی و راستی‌آزمایی «آمار رسمی» که از سوی وزارت بهداشت در ایران اعلام می‌شود قرار گیرد» اعلام کرده. همچنین پرسش اصلی این نظرخواهی این است که «بحران کُرونا در ایران تا چه اندازه در زندگی مردم تأثیر داشته و مورد چه حمایت‌هایی قرار گرفته‌اند؟»

بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی بطور روزانه اعلام می‌کند تا تاریخ دوشنبه ۱۶ تیرماه (زمان تنظیم این گزارش) در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱۳ مورد جدید، ۱۶۰ فوت جدید وجود داشته است. همچنین بر اساس این آمار رسمی مجموع مبتلایان به ویروس کُرونا از زمان اعلام رسمی آن در ایران شامل ۲۴۳هزار و ۵۲ تن و شمار جانباختگان ۱۱هزار و ۷۳۱ تن است.

در حال حاضر حال ۳هزار و ۲۰۱ تن وخیم است. ۹ استان شامل خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراستان رضوی در وضعیت قرمز و ۶ استان شامل گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بنا به گزارش رسانه‌های داخل و همچنین منابع رسمی مانند وزارت بهداشت و مقامات مسئول، در هفته‌های اخیر شیوع این ویروس و مرگ و میر بر اثر آن در ایران سیر تصاعدی داشته و در برخی شهرها بیمارستان‌ها و کادر بهداشت و درمان دوباره در حالت اضطراری بسر می‌برند.

با توجه به این شرایط، در نظرخواهی پروژه ققنوس ایران باید به یک نکته‌ی مهم توجه داشت و آن اینکه محتوای این بررسی با یک ویژگی روبروست و آن اینکه بسیاری از کسانی که می‌توانستند شرکت‌دهندگان این نظرخواهی باشند، یا بیمارند و در شرایط نامناسب و چه بسا اتاق‌‌های مراقبت‌های ویژه بسر می‌برند و یا متأسفانه در میان ما نیستند! از این رو آمار نسبتا دقیق ومستند ابتلا و مرگ و میر بر اثر کُرونا در ایران را می‌بایست از بیمارستان‌ها و نهادهایی مانند پزشکی قانونی، ثبت احوال و آرامستان‌های کشور به دست آورد.

از ۲۲۱۸ شهروندی که از ایران نظرخواهی پروژه ققنوس ایران را تکمیل و ارسال کرده‌اند، بیش از هفتاد درصد مرد و کمتر از سی درصد زن هستند و اکثریت آنها در سنین بین ۱۳ تا ۴۰ سال قرار دارند. این جوانی طیف مخاطب این نظرخواهی را نشان می‌دهد.

بیشترین شرکت‌کنندگان مانند نظرخواهی‌های قبلی پروژه ققنوس ایران از استان تهران بوده‌اند و ۱۷درصد آنها عمدتا از بهمن و اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ علائم کُرونا داشته‌اند.

اکثریت این تعداد به پزشک مراجعه نکرده و و بیش از ۹۰درصد آنها تست کُرونا نداده‌اند و از ۶درصدی که تست دادند ۱۱ درصد آنها مثبت بوده که عمدتا در خانه بستری شدند.

۹درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که دست‌کم یکی از اعضای درجه یک خانواده آنها به کُرونا مبتلا شده است که علائم آنها عمدتا از بهمن و اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ مشاهده شده. سن اکثر این مبتلایان از ۲۰ تا ۶۰ سال بوده و ۶درصد از آنان جان خود را از دست داده‌اند. درباره ۸۵درصد از جانباختگان (۶درصد از مبتلایانی که جان خود را از دست داده‌اند)، بیماری‌شان در گواهی فوت «کُرونا» قید نشده است.

با وجود تبلیغاتی که وزارت بهداشت در تمام ماه‌های گذشته درباره «غربالگری» (اسکرینینگ) به راه انداخته بود، و روز دوشنبه ۱۶تیرماه هم اعلام شد که این کار به دلیل کمبود کیت تشخیص کرونا متوقف شده است، ۸۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی می‌گویند که این غربالگری شامل آنها نشده است.

اکثریت پاسخ‌دهندگان دارای شغل آزاد، کارمند بخش خصوصی و یا بیکار هستند. کارمندان دولت ۷درصد از پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دهند؛ ۵ درصد دانشجو و ۵ درصد بازنشسته و همچنین نیم‌درصد نیز شغل خود را در رابطه با ارتش و سپاه و بسیج اعلام کرده‌اند. با توجه به این مجموعه‌ی شغلی، ۳۱درصد گفته‌اند که کار خود را بر اثر کُرونا از دست داده‌اند.

همچنین ۱۰درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشته‌اند که به دلیل کُرونا از دولت کمک و حمایت مادی دریافت کرده‌اند.

در بخش مسائل اجتماعی و رعایت توصیه‌های بهداشتی، ۶۱ درصد با دستورات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی «کاملا موافق»اند. ۷درصد کاملا مخالف هستند. با اینهمه اکثریت آنها این دستورات را رعایت می‌کنند و فقط ۴ درصد گفته‌اند که رعایت نمی‌کنند.

اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی یعنی بیش از ۹۰درصد به اقدامات دولت و مسئولان در مدیریت بحران کُرونا اعتماد ندارند و ۴ درصد تا اندازه‌ای اعتماد دارند. برای ۴درصد هم این موضوع بی‌تفاوت است.

تقریبا به همان اندازه از اقدامات دولت و مسئولان در مقابله با بحران کُرونا ناراضی هستند و ۱درصد بسیار راضی هستند.

بیش از ۹۵درصد اظهار داشته‌اند که به کمک‌های نهادهای بین‌المللی و کشورهای خارجی دسترسی نداشته‌اند.

۳ درصد در رابطه با کُرونا مورد حمایت دولت و نهادهای مسئول قرار گرفته‌اند.

در پاسخ به اینکه آیا نسبت به آینده پس از کُرونا در ایران خوشبین هستید، ۶۲درصد اصلا خوشبین نیستند؛ ۱۶درصد بسیار کم، ۱۵درصد کم خوشبین هستند؛ ۴درصد زیاد و ۳ درصد بسیار زیاد خوشبین به آینده پس از کُرونا در ایران خوشبین هستند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید