19
جمعه, آوریل
جمعه 31 فروردين 1403 Friday 19 April 2024 10 شوال 1445

پنتاگون: سلیمانی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا برنامه ریزی کرده بود

ایران

وزارت دفاع آمریكا روز چهارشنبه 8 ژوئیه 2020 اعلام کرد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، قبل از اینکه کشته شود، در حال برنامه ریزی برای حملات تروریستی علیه منافع آمریكا و سایر كشورهای منطقه بود.

 یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا به رسانه‌های این کشور گفت:«كشته شدن سلیمانی خدمت بزرگی به ثبات منطقه و کوتاه کردن دست تهران از بی‌ثبات كردن امنیت كشورهاى همسایه بود».

بیانیه این مقام آمریکایی در پنتاگون در پاسخ به گزارش آگنس کالامارد، بازرس ویژه سازمان ملل که گفته بود قتل سلیمانی «غیرقانونی» بوده است.

کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام آمریکا حمله پهپادی به قاسم سلیمانی و 9 تن دیگر که به کشته شدن همه آنها منجر شد را «غیرقانونی» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کالامار، کارشناس ویژه سازمان ملل متحد برای اعدام‌های فراقضایی، سریع یا خودسرانه گفت که آمریکا در توضیح حمله به کاروان حامل سردار قاسم سلیمانی و اثبات ادعایش مبنی بر وجود «تهدیدی جاری یا قریب‌الوقوع» علیه منافعش، نتوانسته شواهد کافی ارائه دهد.

کالامار قرار است روز پنجشنبه گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کند تا کشورهای عضو درباره این که چه اقدامی در این رابطه صورت بگیرد، بحث کنند. آمریکا دو سال پیش از این شورا خارج شده و دیگر عضو آن نیست.

قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، معاون نیروهای بسیج مردمی عراق، حشد الشعبی به همراه هشت تن دیگر از همراهان‌شان بامداد جمعه 2 ژانویه گذشته به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی
ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی با موشک‌های بالستیک خود به پایگاه هوایی عین اسد عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، حمله کرد در این حمله حتی یک سرباز آمریکایی هم کشته نشد به گفته منابع آمریکا تمام موشک‌های ایران در خارج از محیط پایگاه نظامی سقوط کردند. اما در ایران بر اثر تهدید آمریکا به واکنش علیه تهران ساعاتی پس از حمله عین الاسد ، نیروهای سپاه پاسداران که به حالت آماده‌باش برای ضدحمله آمریکا قرار گرفته بودند، به اشتباه به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را که تازه از تهران برخاسته بود، موشک کروز آمریکایی پنداشتند و به سوی آن 2 موشک ضد هوایی شلیک کردند. هواپیمای اوکراینی که عازم کیف بود بر اثر این حمله موشکی سقوط کرد و تمامی 176 سرنشین این هواپیما که عمدتا ایرانی بودند، کشته شدند.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید