29
دوشنبه, آوریل
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 Monday 29 April 2024 20 شوال 1445

کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های خلیج فارس صیادی را دو دهه عقب برده‌اند

ایران

صید شبانه کشتی‌های چینی دل‌نگرانی این روزهای صیادان جنوب ایران است که تنها راه تأمین معیشت آن‌ها و کسب درآمد بر خانواده‌هایشان از آب‌های گرم خلیج است.

 به گزارش شماره چهارشنبه 8 ژوئیه روزنامه شرق، آن‌طور که خلیل‌الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز می‌گوید: «ازآنجا که این کشتی‌های چینی، اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، شبانه گله‌های ماهی را شناسایی کرده و این گله‌ها را شکار می‌کنند.»

به گزارش شرق، او ادامه می‌دهد: «ارزش محموله‌ای که در یک شب شکار می‌شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی‌هاست. درحال‌حاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب‌تر بازگردانده‌اند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب‌های جنوب را قلع‌وقمع کند.»

درخشان می‌گوید: یک کشتی 400 تنی در یک هفته به اندازه 50 لنج صید می‌کند. هر لنج برای 30 نفر اشتغال ایجاد می‌کند. با فعالیت کشتی‌های چینی، نان هزار و 500 نفر آجر می‌شود. کشتی‌های چینی به بهانه‌های مختلف، «جی‌پی‌اس» (موقعیت‌یاب) کشتی را خاموش می‌کنند. شب‌ها وقتی می‌فهمند که گله‌های ماهی در سواحل ماست، آخرهای شب می‌آیند و گله‌ها را صید می‌کنند.

تاراج منابع به‌وسیله شرکت‌های مشارکتی
شرق در ادامه به نقل از معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس ایران دربارهٔ فعالیت کشتی‌های چینی در آب‌های ایران نوشته‌است: با فعالیت این کشتی‌ها، حجم ذخایر آبزیان به‌شدت کم شده و زیستگاه طبیعی ماهیان دچار مشکل شده‌است.

او افزود: «اگرچه دوستان می‌گویند کشتی‌ها چینی نیستند و شرکت‌ها ایرانی هستند، اما گزارش‌های متقنی به ما رسیده‌است که شرکت‌هایی تشکیل داده‌اند با مشارکت 49 درصد چینی‌ها و 51 درصد از افرادی که نمی‌دانم اصطلاح «ژن خوب» برایشان به کار ببریم یا نه، این کشتی‌ها براساس دستورالعمل‌های خود باید حداکثر تا 12 مایلی آب‌های ساحلی جلو بیایند، اما حتی تا 8 مایلی هم پیش‌روی می‌کنند.»

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه می‌دهد: «متأسفانه اتفاقی که می‌افتد، این کشتی‌ها رادارهای ردیابی را موقع شب خاموش می‌کنند و از این طریق وارد محدوده‌های آب‌های ساحلی می‌شوند و تمام ذخایر آبزیان ما را دچار مشکل می‌کنند. به‌همین‌دلیل صیادان به‌شدت دچار مشکل هستند.»

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید