16
سه شنبه, آوریل
سه شنبه 28 فروردين 1403 Tuesday 16 April 2024 7 شوال 1445

آمارهای کرونا نشان از وخامت اوضاع ایران دارد/ عکس از آرشیو

ایران

بار دیگر شیوع کرونا نظام درمانی در ایران را به ستوه آورده است. در همین راستا رئیس شورای شهر تهران گفته که دولت با شل کردن تصمیماتش به ویروس رانت داده است و تهران باید دست کم دو هفته تعطیل شود تا از تعداد فوتی‌ها کاسته شود. استان‌های کشور یک به یک به وضعیت قرمز می‌رسند اما رئیس جمهوری در برابر اعمال محدودیت‌های فراگیر مقاومت می‌کند و می‌گوید اگه همه چیز بسته شود مردم به خیابان‌ها خواهند آمد.

 محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه جام جم بیان کرده که تقصیر دولت در شیوع دوباره کرونا ۷۰ درصد و سهم مردم ۳۰ درصد است. هاشمی معتقد است که دولت با شل کردن تصمیماتش به نفع کرونا به این ویروس رانت داده.

رئیس شورای شهر درباره وضعیت پایتخت گفته که به باور او، تهران باید دو هفته تعطیل می‌شد تا آمارهای رو به افول برود و محدودیت‌ها آنقدر ادامه پیدا کند که مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به صفر برسد.

اما حسن روحانی شنبه صبح در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تعطیلی و توقف فعالیت‌های اقتصادی را ناممکن دانسته است. او گفته: «راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد»

رئیس‌جمهوری در عین حال گفت جشنواره‌ها و سمینار‌ها نباید برگزار شوند و مراسم و اجتماع‌های عروسی و عزا و مهمانی باید ممنوع شوند و در عین حال پاساژها و جاهای شلوغ باید بر اساس پروتکل عمل کنند.

دولت چندی پیش و در حالی اجازه بازگشایی مراکز کار و کسب و فعالیت را داد که به گفته هاشمی این اقدام موجب افزایش مجدد آمار بیماران و جانباختگان شد. هاشمی گفت در دو ماه اول شیوع کرونا آمار فوتی‌های تهران در روزهایی به ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ نفر رسیده بود اما در اواخر اردیبهشت و به خاطر اقدامات صحیح در جهت اعمال محدودیت آمار به ۲۰ نفر فوتی در روز رسید.

گرچه رئیس شورای شهر تهران از وضعیت پایتخت ابراز نگرانی کرد، اوضاع در سایر استان‌های کشور نیز به همان نسبت وخیم‌ است. شرایط به گونه‌ای است که بیشتر از اقدامات فوری و عاجل پیشنهاد و ایده روی میز تصمیم‌گیران وجود دارد. از جمله گروهی از فرماندهان بهداری‌های دوران جنگ ایران و عراق هم به وزارت بهداشت نامه نوشته و ۱۸ پیشنهاد برای مقابله با بحران ارائه داده‌اند. یکی از این پیشنهادات «ملزم» کردن نیروی بازنشسته کادر تخصصی درمان به بازگشت به کار در شرایط بحرانی است.

استان‌ها رو به سرخی می‌روند
در ایران استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.

در البرز بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی است و اکنون بیمارستا‌های صحرایی و اردوگاه‌های سلامت در این استان در دست راه‌اندازی است. استاندار البرز وضعیت را بحرانی توصیف کرده و از هلال‌احمر، آموزش‌وپرورش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی خواسته است که نیروهای آماده خود را برای کمک به کادر بهداشت و درمان معرفی کنند.

خراسان جنوبی نیز با افزایش تعداد مبتلایان مواجه است و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، هفت شهر این استان از جمله بیرجند، خوسف، سربیشه، طبس، فردوس، قاین و نهبندان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در خراسان رضوی نیز ۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز هستند، گرچه آمارها از کاهش سفر زائران به مشهد در سه ماه ابتدای سال خبر می‌دادند، از اوایل تیر و با بازگشایی اماکن عمومی و مذهبی، روند ابتلا در این شهر سیر صعودی پیدا کرده است. استانداری مشهد اعلام کرده که در صورت ادامه وضعیت ناچار به اعمال محدودیت‌های بیشتر خواهد شد.

در خوزستان وضعیت قرمز تداوم داشته است و همزمان سخنگوی ستاد پیشگیری از ویروس کرونای استان خوزستان گفته است که محدودیت‌ها پابرجا می‌مانند. در این استان فعالیت‌ها در برخی اماکن پرخطر ممنوع است.

در فارس و هرمزگان نیز، به علت ادامه وضعیت قرمز برخی شهرهای این استان‌ها و به حد هشدار رسیدن برخی دیگر از شهرها، محدودیت‌های کرونایی یک هفته دیگر تمدید شد. معاون استانداری فارس اعلام کرده که برای شهرهای وضعیت قرمز محدودیت‌های سختگیرانه‌تری اعمال خواهد شد.

در قزوین و با وجود افزایش ۲۵ درصدی مبتلایان استاندار میگوید که مردم بیماری را جدی نگرفته اند و گرچه برگزاری مراسم‌ جشن در تالارها ممنوع شده، مردم در باغ‌ها و فضاهای خارج از شهر مراسم خود را برگزار می‌کنند.

در استان گلستان بیمارستان‌ها بار دیگر مملو از بیماران کرونایی شده و استان با بیش از ۷۰۰ بیمار بستری شده در وضعیت هشدار قرار گرفته است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان شیوه برخورد مردم استان نسبت به ویروس کرونا را سهل‌انگارانه‌تر از گذشته توصیف کرده و گفت: «در پیک اول بیماری (اسفندماه ۹۸) ترس اولیه نسبت به کرونا وجود داشت و با خود قرنطینگی مردم و رعایت پروتکل‌ها توانستیم از آن عبور کنیم اما هم‌اکنون نسبت به بیماری، تطابق ایجادشده و مردم کرونا را یک ویروس ساده می‌پندارند و این خطرناک است.»

در استان گیلان و برخی شهرهای شمالی حضور گردشگران منطقه را به آستانه هشدار و در مورادی وضعیت قرمز کشانده است. از استان‌های دیگر کشور نیز نشانه‌های خستگی و تکمیل ظرفیت کادر درمانی آشکار شده و برخی مسئولان از مردم خواسته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در پاره‌ای موارد به تهدید و دستورهای الزام‌آور متوسل شده اند.

پیشنهاد‌های فرماندهان سابق بهداری‌ها به وزارت بهداشت
با وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع کرونا در ایران گروهی از فرماندهان بهداری دوران جنگ به وزیر بهداشت نامه‌ای نوشته و ۱۶ پیشنهاد برای مقابله با کرونا ارائه داده‌اند.

این پیشنهادات شامل شیوه‌های جذب نیروهای داوطلب و امکانات درمانی و منابع مالی می‌شود. از جمله فرماندهان سابق بهداری‌های دوران جنگ پیشنهاد داده اند که وزارت بهداشت باید دفتر اعزام نیروی داوطلب برای کمک به کادر تخصصی درمانی تاسیس شود؛ نیروهای مسلح برای تاسیس و راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی به کار گرفته شوند؛ کلیه امکانات هلال احمر بسیج شود؛ بهره‌گیری از ظرفیت بیمارستان‌های بخش خصوصی و کمک مالیاتی به واحدهای درمانی بخش خصوصی که بیماران کووید ۱۹ را بستری کرده‌اند.

اما یک پیشنهاد عجیب در این نامه درخواست از دولت برای بازگشتن بازنشستگان کادر درمانی به سر کار است. فرماندهان سابق پیشنهاد داده‌اند که در صورت ادامه کمبود نیروی تخصصی «ملزم» به بازگشت به محیط کار شوند. این در حالی است که بازنشستگان کادر درمانی با توجه به کهولت سن گروهی آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.

فرماندهان سابق بهداری‌های همچنین طرح‌هایی برای محدودیت تجمع و تماس‌های اجتماعی پیشنهاد داده‌اند. لغو طرح ترافیک و ایجاد محدودیت‌های رفت‌وآمد درون و بیرون شهرها و استان‌ها دست کم به مدت دو هفته، همچنین اعمال محدودیت قاطع بر مراسم عروسی، عزا، مساجد، هیات‌های مذهبی، جشن‌ها و سایر تجمعات از جمله پیشنهادات قید شده در نامه است.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید