28
پنج شنبه, مارس
پنجشنبه 9 فروردين 1403 Thursday 28 March 2024 18 رمضان 1445

واکنش پرزیدنت ترامپ به حکم اعدام سه معترض جوان در ایران: اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد

ایران

دونالد ترامپ رئيس جمهوری ایالات متحده در توئیتی به صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض در ایران واکنش نشان داد.

 پیام پرزیدنت ترامپ به فارسی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه روی حساب توئیتر او منتشر شد. رئیس جمهوری آمریکا گفت: سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد و نباید انجام شود.

او همچنین هشتگ #اعدام_نکنید را در انتهای پیام خود باز نشر کرد.

Trump 1

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی سه جوان معترض آبان ماه، پیشتر به اعدام محکوم شده بودند و دیوان عالی رای آنها را تایید کرده بود. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز جمعه ۲۰ تیرماه فاش کرده بود که تا این مرحله، او هنوز به عنوان وکیل اجازه ورود به پرونده را نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش تایید احکام اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی آبان سال ۱۳۹۸ در ایران توسط دیوان عالی کشور را محکوم کرد. مورگان اورتگاس در پیامی در توئیتر نوشت: «گزارش شده است که این معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از داشتن وکیل محروم بوده، و تحت فشار وادار به اعترافات اجباری شده‌اند.» وی تاکید کرد که ایران باید حقوق بشر را محترم شمرده و به این اعدام‌ها پایان دهد.

روز سه‌شنبه ۲۴ تیر، بیش از چهارمیلیون نفر در توئیتر با هشتگ‌های #StopExecutionsInIran #اعدام_نکنید به صدور این احکام اعتراض کردند.

ساعاتی بعد از اعتراض چند میلیونی در فضای مجازی نسبت به اعدام سه جوان معترض در آبانماه، برخی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران خبرهای ضد و نقیضی درباره توقف اجرای حکم آنها منتشر کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه به نقل از خبرگزاری فارس نوشت که ابراهیم رئیسی به استناد ماده ۴۷۷ دستور به توقف موقت حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی داده است. ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران به رئیس قوه قضائیه اختیار می‌دهد که اجرای حکم قطعی را متوقف و دستور اعاده دادرسی بدهد. این ادعا در حالی توسط خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مطرح شده که مدیرعامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه خبر توقف اجرای حکم و دادرسی دوباره را تکذیب کرد.

آبان‌ماه گذشته مردم در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به گران شدن ناگهانی بنزین به خیابان آمدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، با دستور خامنه‌ای حدود ۱۵۰۰ نفر از معترضان کشته شدند. حکومت ایران عوامل سرکوب را مجازات نکرد و به جای آن معترضان را بازداشت و محکوم کرد.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید ) عضویت یا ورود به حساب کاربری.
Rate this post:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت

آخرین اخبار

با آبونمان در خبرنامه رایگان میگن نیوز از آخرین پیشبردها در تارنما با خبر شوید